03.03.2017.

Premašile ste sva očekivanja

Ružica Vizinger
Promo

Prava reklama je ona koja na početku zaintrigira, potom zagolica maštu i na kraju izazove burnu reakciju. Upravo se to desilo ovih dana sa Nike klipom u čijem su fokusu žene sa Bliskog istoka

1

Nije lako biti žena, pogotovo u patrijarhalnim sredinama u kojima važe jaki religiozni i plemenski zakoni. Osim što im je uskraćeno pravo na obrazovanje, mogućnost da same izaberu svog bračnog partnera, otvore samostalno bankarski račun, mnoge Arapkinje muslimanske veroispovesti ne smeju da voze auto, zabranjen im je ulazak u sportske arene, a o teretanama mogu samo da sanjaju. Jedna Iranka osuđena je na godinu dana zatvora samo zato što je pokušala da javno gleda odbojkašku utakmicu muških ekipa. Većina sportistkinja sa Bliskog istoka trenira iza zatvorenih vrata, a na javnim sportskim manifestacijama moraju da se pojave u hidžabu i u propisnoj odeći, u skladu sa islamskim pravilima. Tek 2012. godine na Letnjim olimpijskim igrama u Londonu žene su učestvovale u svih 26 sportova i time potpuno postale ravnopravne sa svojim olimpijskim kolegama. Te godine Katar i Bruneji dozvolili su svojim ženama da učestvuju na Olimpijadi. Ovaj kratak pregled treba samo da vam dočara svakodnevicu muslimanki sa Bliskog istoka, kojima je Nike namenio ovu advertajzing priču i izazvao pravu revoluciju. U fokusu su muslimanke, atletičarke koje se pripremaju za takmičenja ili učestvuju na njima, a reklama počinje sa devojkom u hidžabu koja trči ulicom dok je posmatraju šokirani prolaznici. Sledi devojka koja vozi skejt, boksuje, kliza. I na kraju narator koji kaže: „Šta će oni reći na to? Možda – premašili ste sva očekivanja.“