U prošloj godini na društvenim mrežama svi su izgledali naprosto savršeno – zahvaljujući beauty filterima.
Fotografije devojaka i momaka sa nestvarno dugim trepavicama, upeglanim tenom, savršenom šminkom… spopadaju nas sa svih strana, a svi izgledaju prelepo, ne zato što to i jesu već zbog Instagram filtera koje koriste.
Ova društvena mreža u svojoj ponudi ima oko deset filtera koje apliciramo dok se snimamo ili slikamo kako bismo izgledali lepše jer – zašto bi iko bio „običan“? S popularnošću ovog fenomena mnoge javne ličnosti su u saradnji s programerima krenuli da lansiraju svoje custom made filtere. Tako nam je Kylie Jenner nudila da putem filtera povećamo usne i isprobamo paletu karmina s njenim potpisom, dok nas je Rihanna okitila dijamantima, inspirisana lirikom iz svoje pesme – Shine Bright Like a Diamond.
Međutim, ovaj trend inspirisao je i neke manje poznate digitalne umetnike, nezadovoljne ponudom filtera koji služe isključivo za ulepšavanje.
Jedna od njih, Johanna Jaskowska, kreirala je filter nazvan Beauty3000 koji je u ovom trenutku toliko popularan da ima preko 200 miliona impresija, a taj broj i dalje raste. Njime ona transformiše ljude u plastične kiborge, a osim pomenutog filtera kreirala je još nekoliko različitih – Blast, Zoufriya i nedavno lansiran – Turfu Three filter.
„Ideja o plastičnoj, veštački proizvedenoj lepoti posebno je važna u današnjem društvu“, rekla je Jaskowska za Dazed Beauty. „S tim na umu kreirala sam filter Beauty3000. Hoćete da izgledate kao barbika? E pa, evo vam jedan istinski plastičan look.“
I ona nije jedina digitalna umetnica koja od Instagram korisnika pravi robote.
Čitav talas nezavisnih digitalnih umetnika servira nam filtere koji svakodnevicu pretvaraju u SF realnost, naša lica u umetnička dela, multiplikuju nas
…i sve ostalo što vam padne na pamet. Dakle, nije važno da li ste lepi ili ne, važno je koliko ste maštoviti da određene filtere primenite.
Opremljeni najnovijim tehnologijama za mapiranje lica, ovi mladi umetnici koriste filtere kao formu za sopstveno izražavanje i postavljaju pitanje – da li je era mačijih lica i savršenih make-up transformacija KONAČNO gotova?
Pored Johanne, tu je i, recimo, Aaron Jablonski, digitalni umetnik koji je nedavno stekao ogromnu popularnost zahvaljujući face filterima koje je kreirao. Ovaj mladi Nemac dao je selfijima novo značenje pretvarajući ljude u utvare sa svojim naročito popularni filterom One.
Zatim, nama omiljeni filter zove se Woop i kreirao ga je korisnik @tokyotto.
Oni praktično predvode generaciju korisnika-dizajnera koji putem društvenih mreža razvijaju sopstveni zanat. Karakteriše ih hrabra, postmoderna estetika i smatraju da će korisnicima Instagrama zanimljivije biti da se putem filtera pretvore u hiperrealistične vanzemaljce, duhove, robote… pre nego u slatkog zeku, kucu ili Kylie Jenner.
I ispostavilo se da su u pravu. Filteri Jablonskog, na primer, imaju preko 34 miliona impresija.
Naravno, pomenuti filteri koji nas pretvaraju u životinjice jesu slatki, a oni koji nas šminkaju zanimljivi, ali – predvidivi su. Previše komercijalni i nemaštoviti. Zato, valjda, brojke govore da smo željni nečeg drugačijeg, subverzivnog i ne tako očiglednog.
Dosta nam je vladavine monotone savršenosti.
„Lepota na društvenim mrežama postala je dosadna“, kaže Jaskowska. „Moji filteri nisu tu da bi pratili nekakav beauty trend – već zato što volim da eksperimentišem, da provociram. Nadam se da će se ljudi zasititi od besomučne potrage za savršenstvom.“
Možda su upravo neverovatno pozitivne reakcije na ovaj trend novih i drugačijih filtera poruka da smo se VEĆ zasitili monotonog narativa tradicionalne lepote, ustoličene pravilima nametnutim od strane beauty industrije i popularizovano akcijama Kardašijan klana, gde je savršenstvo neophodno, a možete ga postići uz samo na nekoliko plastičnih operacija ili – ako nemate dovoljno novca, onda s nekoliko klikova u Photoshopu.
***
Kako da koristite filtere koje su kreirali korisnici poput Aarona Jablonskog i Johanne Jaskowske?
Evo uputstva:
Zapratite korisnika/cu koji je dizajnirao/la filter, a zatim otvorite neki od njihovih storija na kojima promovišu određen filter. Kliknite na naziv filtera i pojaviće vam se opcija da ga automatski isprobate.
Ako ne želite da pratite ove naloge, ali želite da nastavite da koristite filtere, možete ih kratkoročno dodati dodirom na Isprobaj (Try it) svaki put kada se pojave na storijima vaših prijatelja.