Da je glavni faktor sreće upornost, pokazuje dizajnerka koja nikada nije bila tamo gde je lako i nije slušala one koji kažu da nešto nije moguće
Možda ste čuli za Aleksandru Žiravac, a možda vam Alek Zira zvuči poznatije. Pod ovim imenom Aleksandra je stvarala sopstvene kreacije, sve dok je brend, poznat po preciznosti i kvalitetu, nije prepoznao i odveo na drugu stranu sveta. I tako je sebi dokazala ono u šta oduvek veruje – da je najznačajniji faktor sreće zapravo upornost
Ko je Alek Zira?
Alek Zira je samo pseudonim. Ili sredstvo za orijentaciju ka slobodi koju očekujem u procesu i nivo u egzekuciji.
Kada bi morala da se opišeš u tri reči, koje bi to reči bile – profesionalno, a koje privatno?
The way you do anything is the way you do everything – i profesionalno i privatno.
Danas niko ne stvara modne trendove. Sve je jedan nekontrolisani sinhronicitet u kome se konzumiraju sve supkulture i uticaji
Kako si dospela tu gde si sada, kako je tekao tvoj razvojni put?
Studije u Beogradu na Fakultetu primenjenih umetnosti, zatim rad u modnoj industriji u Srbiji, Pariz i master studije, sasvim nov život udvoje u Njujorku, Štutgart i Hugo za Hugo Boss, a zatim novi grad i nova vatrenost. Haotično, ali uvek u istom pravcu. Najveća stvar koju sam naučila je – nikad nemoj da staneš.
Koje iskustvo nosiš sa Akademije u Beogradu, a koliko je različita bila konceptualno i praktično tvoja nadgradnja u inostranstvu?
Jako volim godine sa FPU-a, ali imam ambivalentan odnos prema Akademiji u Beogradu. Tu sam razvila svoj pristup umetnosti, međutim, modni, dizajnerski izraz najviše je definisao Pariz i naučio me kako da ga iskomuniciram sa ljudima.
Da li može da se poredi rad u jednoj domaćoj komercijalnoj firmi sa radom koji sada obavljaš u svetski poznatoj modnoj kući, koje su razlike i da li ima sličnosti?
Ulozi, mogućnosti i izbori su veći, ali samim tim i rizik je veći. Zato su ljudi u inostranstvu malo ozbiljniji, a očekivanja od svih koji učestvuju, od interna do kreativnog direktora, su na drugom nivou. Inače, dizajn može da bude ozbiljan i u Srbiji i ima primera za to, ali ne u komercijalnim firmama – više to viđam kod manjih studija i dizajnera, grafičkih i modnih.
Koja su iskušenja života i rada u inostranstvu?
Generalni način funkcionisanja jedne zemlje, kultura rada i življenja – na primer, iako je korporativna kultura svugde slična, definitivno postoje razlike između Evrope i SAD. Jezik i komunikacija su ponekad iskušenje. Ostavljaš prijatelje iza sebe i postaješ nomad, ali dobijaš dimenziju plus.
Šta misliš da je determinisalo tvoj put, faktor sreće, rad, oboje?
Najveći faktor sreće je upornost. Effort won’t betray you mi bukvalno piše na patikama. E sad, sve treba da se shvati opušteno.
Zašto muška moda?
Tako me vide drugi i tako su stvari htele da se razvijaju, i onda sam to ispratila.
Kako izgleda tvoj radni dan i šta je zapravo tvoj posao u Bossu?
Radim za liniju Hugo za Hugo Boss kao senior menswear dizajner. Ujutru u 7.30 vožnja sa drugarima do kampusa i tamo smo do nekih sedam uveče. Trenutno najviše vremena provodim u radu na tkaninama jer je kolekcija obimna, zatim na fittingu i onda na svim drugim sastancima.
Koliko dugo traje proces stvaranja jedne kolekcije i koliko ljudi učestvuje u tome?
Moj fokus na kolekciji je tri-četiri meseca. Od koncepta dizajnera do kolekcije u radnji – taj proces je mnogo duži i učestvuju ljudi koje možda i nikada ne vidim, a udaljeni su nekoliko zgrada od mene.
Koje su bile prepreke na tvom modnom putu, a koje trenutke smatraš najvažnijim?
Mislim da mi je ovaj posao jedan od važnijih momenata. Prepreke su uglavnom bile potreba da imam radnu vizu ili nepoznavanje jezika.
Šta misliš o modnim influenserima današnjice (javnim ličnostima, blogerima…)? Ko zapravo kreira modne trendove?
Poštujem ljude koji su autentični i zbog toga imaju uticaj na druge, o ostalima puno ne razmišljam. Danas niko ne stvara modne trendove. Sve je jedan nekontrolisani sinhronicitet u kome se konzumiraju sve supkulture i uticaji ili je to možda proračunat i sponzorisan uticaj.
Koje modne kuće ili pojedince smatraš inspiracijom?
Acne Studios baš ovih godina, Raf i Margiela su moja mladost, CDG uvek.
Nemoj da budeš tamo gde je lako. Nemoj da slušaš one koji ti kažu da ne može
Gde ti pronalaziš svoju inspiraciju?
Trenutno u vintage referencama i izložbama, generalno u motoima.
Šta misliš o modnoj sceni u Srbiji, a šta o modi na ulicama domaćih gradova?
Sećam se devojke iz Pariza u dugim pantalonama i oversized kaputu, puštena kosa, patike i šampanjac – ultimativno ženstvena – da li ću to ikada videti u Beogradu a da nisu iz kruga ljudi u kome se krećem… Devojke se mnogo neopušteno i neprirodno nose. Muškarci – nemam komentar – verovatno imaju kola pa nije bitno kako izgledaju.
Mislim da na sceni ima super ljudi koji će naći način da opstanu i da se razviju.
Ima li spasa za modu u Srbiji?
Nije mesto da odgovorim na to.
Na čemu trenutno radiš?
Završavamo Hugo Menswear kolekciju koja će biti prezentovana na Pitti Uomo u junu – za leto 2018, i uporedo radim na pre-fall 18.
Kako provodiš slobodno vreme i imaš li uopšte vremena za sebe?
Trudim se da ogradim vreme koje koristim samo sa sebe ili ga kradem od svakog dana pomalo. Putujem što više mogu i idem na izložbe, družim se i provodim vikende sa drugarima, slušam podcast dok sam u vozu, radim jogu. Obožavam da idem na pijacu.
Izdvoj 10 all time komada koje smatraš neophodnim u ormaru žene/muškarca?
Svako treba da napravi svoju uniformu. Sad sam baš pod utiskom iz Stokholma, ali ovo može u svakom gradu da funkcioniše super: Stutterheim kabanica ili teget kaput, crna rolka ili beli duks, miris nekog esencijalnog ulja, Tretorn patike, džins, nešto od mame ili tate i neki muški element ako ste žena ili ženski element ako ste muškarac.
Kada bi morala da napraviš listu It komada za aktuelnu sezonu, šta bi se našlo na njoj?
Nešto iz kolekcije Uniqlo Lemaire, Andre Courreges jakna, široki džins, Dorateymur cipele i ogromne košulje ili samo oversized devedesete.
Reči koje me najjednostavnije opisuju su: The way you do anything is the way you do everything
Imaš li neki koristan savet za ljude koji trenutno studiraju modni dizajn i spremaju se za bitku u realnom životu?
Nemoj da budeš tamo gde je lako. Nemoj da slušaš one koji ti kažu da ne može.
Ili konkretno: apliciraj kao intern tamo gde želiš da radiš i edituj svoj rezime i portfolio. Uradi fake intervju pre toga ako poznaješ nekoga iskusnijeg.
Treba li ostati ili otići?
Idealno bi bilo raditi u Srbiji, putovati i plasirati svoje radove u inostranstvu, ali, nažalost, politička i ekonomska situacija u Srbiji i dalje ne podržavaju ljude koji žele da ostanu.