Kada poboljšate svoj način života i to svi oko vas primete, onda je pravo vreme da zamesite nov posao, tako počinje priča o Wild Baru koju stvaraju Dina i Srđan
Dina Vitorović i Srđan Zdravković su mladi bračni par u šestom mesecu trudnoće. Oboje se bave marketingom, oko koga se često kreativno raspravljaju, ali ono što nikada ne dovode u pitanje jesu njihovi proizvodi iza kojih apsolutno stoje i jedva čekaju da ih proba njihova ćerka koja će na svet doći za par meseci. Njihov poslovni i privatni život sastao se sasvim spontano kada su odlučili da koncept sirove hrane kroz četiri različita bara (iliti slatke zdrave sirove štanglice) podele sa drugima jer, kako kažu, on im je poboljšao život, a na pitanje kakvog je on sada ukusa, jednoglasno odgovaraju – sladak!
Kako ste došli na ideju da stvorite Wild Bar?
Dina: Ideja je potekla od mene. Tri, četiri godine pre nego što smo se nas dvoje upoznali počela sam da vodim računa o svojoj ishrani. Promenila sam totalno režim ishrane ne zato što sam bila debela već zato što su mi neke stvari smetale. Lagano sam uvodila promene u svoju rutinu uz redovne treninge. Imala sam viziju u svojoj glavi da želim nekad u budućnosti da otvorim prodavnicu zdrave hrane – dućan dva sa dva, u kom ću moći da pravim svašta nešto zdravo i gde će neko da dolazi i proba nešto novo i proćaska sa mnom.
Srđan: Onda je to počelo da utiče i na mene. U tom trenutku mi je bilo strano i pored Dine sam počeo da učim malo, pomalo. Onda smo otputovali u Barselonu i otišli na hipi pijacu na kojoj je sve bilo organsko. Pomislio sam kako ću ostati gladan, međutim, tamo je bilo svega. Slučajno smo naišli na štand sa sirovim proizvodima. Držao ga je bračni par koji na licu mesta sprema hranu i bilo je baš super stvari – grickalica, torti, svežih sokova i salatica, ali i nečega što je ličilo na ovo što sada radimo. Pomislili smo kako bi bilo super kada bismo mogli da to jedemo i kad se vratimo kući. Napravili smo nešto slično čim smo se vratili naravno.
Kada radiš sa nepoznatim ljudima, uvek neko popušta iz nekog razloga, a u našem slučaju niko ne popušta nego se sve izgura do poslednjeg detalja, a to daje dobre rezultate
Kako je to izgledalo u početku?
Srđan: Počeli smo da pravimo hranu za sebe. Gledano sa strane, Dina je postigla neverovatne rezultate uvodeći barove u svoju rutinu. Ranije je dugo radila, išla na treninge, malo jela i onda kada se prebacila na taj režim ishrane, desili su se rezultati i mogla je da prilagodi svoj život nekom ritmu koji njoj više odgovara. Za dva meseca imala je bolje rezultate nego nakon dve godine treniranja sa pređašnjim režimom ishrane koji je već bio dosta strog. Poboljšala je probavu, koža joj se sredila, dovela je kilažu do mere koju je oduvek želela i to su ljudi primetili. Počeli su da se raspituju šta jede, ona im odnese i, kada probaju, odmah pitaju kako to mogu da jedu stalno. Tako da smo odmah dobili reakciju koja je govorila da bi od toga mogao da se napravi posao.
Kako su nastali recepti?
Dina: Mi smo na ovome radili godinu dana pre nego što smo pokrenuli priču. Mislim da sam napravila jedinstvene recepte. Sada kad odeš na bilo koji portal koji se bavi zdravom hranom naići ćeš na gomilu recepata u toj kategoriji, ali mislim da ove kombinacije koje mi imamo nigde nisam videla. Vodila sam se time da nađem nešto što je tradicionalno kod nas – kao što je muskatni orah koji se koristi za slavsko žito, a koji je sada jedan od sastojaka u jednom našem baru – pa da to spojim sa nečim novim. Svake nedelje pravili smo po jednu turu jednog ukusa. Iz nedelje u nedelju testirali smo sve dok nismo došli do savršenih kombinacija.
Srđan: Dosta smo naučili u tom procesu o hrani, o ljudskom organizmu, ali i o poslu, o prodaji, pakovanjima, standardima, proizvodnji, distribuciji, o tome kako ljudi gledaju na hranu, o čemu razmišljaju kada je kupuju itd.
A otkud naziv Wild Bar?
Srđan: Ovo što radimo leži na principima paleo načina ishrane. Paleolitski čovek jeo je samo sirovu hranu, pa nam je mamut na vizualu i zaštitni znak brenda jer je takođe pripadao tom vremenu, a i biljojed je. Stvari koje dolaze iz divljine su zdrave i uvek sveže, pa smo se dodatno vezali za to. Kad god probaš nešto novo u životu, imaš tu dozu adrenalina i to nešto divljačko proradi u tebi, i to smo hteli da kažemo našim imenom – kad budeš probao ovo, osetićeš nešto buntovno jer radiš nešto što do sada nisi.
Koncept sirove hrane je internacionalno uzeo maha, a kod nas tek postepeno dolazi, da li mislite da smo adekvatno podneblje za to?
Dina: Ljude više vodi trend nego svest o tome koliko ovakav koncept ishrane (superfood koncept) donosi benefita. Ispostavilo se da smo odabrali proizvod u dobrom trenutku, kada se dosta govori o sirovoj i zdravoj hrani. Nama je najvažnije da stvorimo kvalitetan proizvod, a sada nas tek čeka deo kada ljudima treba da objasnimo zbog čega je on dobar za organizam. Zašto je dobra spirulina, zašto je dobra čia, zašto smo uzeli mrvljeni kakao a ne u prahu, to je posao koji je pred nama. Ali sada, kada smo napravili kvalitetan proizvod, možemo da ga ponudimo bilo kome – aktivnim ljudima, detetu, majci, trudnici, ljudima koji treniraju… i da garantujemo kvalitet.
Zašto baš barovi iliti štanglice?
Dina: Zato što je to vrsta zdrave užine. Uvek može da ti bude pri ruci, da ga poneseš bilo kud sa sobom – praktično je! Može da se konzumira kao zamena za doručak. Ja sam uzimala po tri-četiri za doručak u kombinaciji sa određenom vrstom voća i nekim čajem. Kad god sam bila gladna, između obroka mi je bilo super da mogu da gricnem nešto zdravo što neće da me ugoji. Hrana u pokretu za ljude koji žive dinamično i energično i često nemaju vremena da obrate pažnju na to šta sve treba da unesu u organizam.
Kad god probaš nešto novo u životu, imaš tu dozu adrenalina i to nešto divljačko proradi u tebi, pa smo to hteli da kažemo našim imenom
Mnogi energetski barovi su najčešće šećerne bombe, kod vas to nije slučaj.
Srđan: Ovo nije čist ugljeni hidrat, polovinu čine ugljeni hidrati, a drugu polovinu proteini, biljni šećeri, vlakna i biljne masti. Sve je od prirodnih i sirovih namirnica, bez dodatih šećera, boja, aroma, emulgatora, stabilizatora i slično. Proizvod je potpuno sirov, od prirodnih sastojaka bez glutena. Što se nutritivne strane tiče, gledali smo da napravimo jedan izbalansiran obrok. Naš bar čine antioksidanti, prepun je vlakana i daje energiju. Jedan bar ima 40 grama, u proseku je u njemu oko 20 grama ugljenih hidrata, oko šest-sedam grama proteina, oko dva-tri grama vlakana i ostalo su biljne masti. I to nam je ideja – da ostane ukusan, a da zadrži dobre nutritivne strane.
Koliki vam je izazov da dođete do kvalitetnih namirnica?
Dina: Godinu dana smo opipavali tržište. Išli smo bukvalno od vrata do vrata, od jedne do druge zdrave hrane, pričali s ljudima koji drže svoje radnje. Uradili smo ogromno istraživanje i probali gomilu sastojaka. Sa svima smo razgovarali i svima se dopala ideja. Onda smo počeli da ih pitamo da li bi stavili naš proizvod kod njih u radnju i svi su bili za, pa je to presudilo da se upustimo u posao.
Po čemu se razlikuju barovi?
Dina: Imamo četiri različita ukusa i svaki od njih ima drugačije efekte. Osnova svakog su urma i badem, a onda se razlikuju po ostalim sastojcima. Jedan je urma, badem, kakao i čia, on je najbliži čokoladici. Čia je odlična za probavu, cirkulaciju, krvotok, srce ima dosta proteina. Druga kombinacija je đumbir, cimet i indijski orah. Đumbir i cimet su jaki antioksidanti, a kombinacija je baš interesantna jer đumbir daje ljutkast ukus, a cimet podseća na bakin sutlijaš, pa malo vraća u detinjstvo, a mnogo je zdravo (smeh). Treća kombinacija je spirulina i kokos. Spirulina je čudotvorna biljka, prikuplja sve otrove iz organizma i izbacuje ih. Ukus je neobičan jer je spirulina dosta jaka, ali s kokosom je napravljen balans. Super je za one koji žele da smršaju, izbace višak tečnosti iz organizma i detoksikuju se. Četvrti je konoplja, maka i muskatni orah. S tim što nije ta konoplja na koju svi pomisle. Ona odlično deluje na probavu i pritisak i prepuna je proteina, dok muskatni orah daje tu mističnu notu i nadograđuje ukus.
Cimet podseća na bakin sutlijaš, malo vraća u detinjstvo, a mnogo je zdrav
Šta je sledeći korak?
Radimo na pojedinačnom tipu pakovanja da bismo mogli da se plasiramo šire na tržištu. Zasad ovo funkcioniše kao online kupovina – neko nas pozove i mi mu isporučimo. Dosta ljudi pita da li imamo neko prodajno mesto gde mogu da dođu i vide. Upravo radimo na pronalaženju pravog mesta za radnju, ali uskoro ćemo pokrenuti online shop. Držimo se Facebooka i Instagrama zasad.
Vi ste i poslovni i bračni par, kako to funkcioniše?
Kroz druge poslove koje smo radili znamo da nije baš najpametnije raditi sa porodicom i prijateljima, ali mislimo da smo mi imali sreće da se poklopimo i da nas ovo još više spoji u životu. Pošto se oboje bavimo marketingom, uglavnom se polemiše oko njega, nikad oko proizvoda. Kada radiš s nekim nepoznatim, uvek neko popušta iz nekog razloga, ovde niko ne popušta i onda se izgura do kraja, što daje dobre rezultate. A to samo govori da ti je stalo. Gde bih ja stao, ona me pogura i obrnuto, pa uvek odemo korak dalje. Kada se tu ispucamo, ostatak dana provedemo vrlo smireni i to je super kombinacija.
Koji bar ćete prvo dati novom članu porodice?
Stavićemo sva četiri ispred nje, pa za koji se uhvati.