22.06.2017.

Ko su top 5 mladih dizajnera Vojvodine?

Vanja Ratković
Jelena Vasiljević, Marina Milanović, Nemanja Bogdanov, Dejan Delić, Sergej Tucakov

Sa afirmacijom primenjenih umetnosti i razvojem kreativnih industrija u svetu i kod nas, razvila se autentična scena i u Vojvodini

Ovo geografsko područje, sa bogatim kulturno- istorijskim nasleđem, poslednjih godina iznedrilo je sada već, iako mlade, profilisane umetnike. Za vas smo odabrali nama pet omiljenih grafičkih dizajnera i ilustratora i njima postavili pet pitanja.

Nemanja Bogdanov, Subotica

Gde trenutno radiš?
Trenutno se moje zaposlenje deli između honorarnih projekata i stalnog zaposlenja kao grafički dizajner i ilustrator za Legend WorldWide, našu nagrađivanu odevnu marku koja ima sedište u mom rodnom gradu – Subotici.

Šta radiš?
Moji radovi su se najviše primenjivali u sklopu konfekcije, stoga primerno radim štampe za majice i druge odevne predmete, ali pronalazim veliko uživanje u dizajniranju pinova i pečeva, kao i stikera koji su naišli na veliku potražnju kod mojih klijenata. Poseban oblik uživanja dobijam u radu sa firmama sa kojima radim na razvijanju njihovog brendinga.

Kako bi definisao estetiku svojih radova?
Rekao bih da mi se estetika svodi na želju da prenesem što jače i neopterećene emocije u što jednostavnijem – minimalnijem izdanju, u nadi da ću tako, barem delimično, uspeti da ovaplotim paroksizam tih emocija koje me prožimaju i da ću ih uvek imati zabeležene. To je naravno dosta subjektivan dojam, a ako bih morao da preciznije formulišem, rekao bih da je to neo-noir simbolika sa blackwork pristupom u nekom svedenom smislu.

Da li imaš uzore?
Svaki oblik inspiracije je naravno efemeralne prirode, stoga i uzori kao njihovi izvori se nužno večno menjaju. Naravno, kao i svakom, i meni mnogi veliki ljudi već duže vreme okupiraju razmišljanje i samim tim mogu da kažem da su za moju simboliku ponajviše zaslužni pisci i mislioci tipa Cioran, Schopenhauer, Palahniuk i Dostojevski. Na moju estetiku najviše su uticali umetnici kao što su Jean Luc Navette, David M. Smith, Cali Thornhill Dewit, Hassan Rahim, Boneface i mnogi, mnogi drugi. Među ove ljude moram da uvrstim i veliki broj izvanrednih umetnika koje poznajem i čiji rad pomno pratim i čiji vrtoglavi progres me konstantno inspiriše.

Šta su ti planovi?
Često govorim da imam samo kratkoročne planove, a dugoročne ciljeve. U kratkoročnim planovima se najviše ubrajaju putovanja i kupovina raznih delova opreme za koje smatram da će mi trebati, a dugoročni ciljevi su mi u najmanju ruku preambiciozni i zasigurno bi samo ispali detinjasti svedeni na odgovor. Ono što mogu da kažem sa sigurnošću jeste da vidim sebe i dalje usvrhovljenog u velikoj kompaniji ili agenciji jer uživam u kolektivnom radu, a ujedno i da nađem zaseban i jednak uspeh u mojim privatnim projektima za koje zahtevam apsolutnu samoću. Moji ciljevi su, verujem, kao i svačiji, a to je da doživim zenit svog potencijala i da živim u skladu sa svojim htenjem u tom procesu.

Marina Milanović, Novi Sad

Gde trenutno radiš?
Trenutno radim kao grafički dizajner za kompaniju Symbol Group kao stalno zaposlena. Tu mi je najveći fokus u toku dana. Ponekad stignem van posla da uradim i neki freelance. Vikendi i večernji sati su rezervisani za lične radove.

Šta radiš?
Na poslu se bavim dizajnersko-ilustratorskim radovima. Moja firma se bavi prodajom i distribucijom štamparskih mašina za tekstil i uvek imam prostora da se kreativno i tehnički unapređujem, zato mi je sve dosta zanimljivo jer uvek nađem motivaciju za rad.

Kako bi definisala estetiku svojih radova?
Možda najtačnije određenje bilo bi kao vizuelno pismenu. Estetika ide u onom pravcu u kom je vodi sama naracija ili tema crteža, dizajna ili nečeg trećeg što mi padne na pamet. Nekad je bizarno, nekad više dekorativno, nekad je potpuni minimalizam. Sve što je u skladu sa sadržajem i formom kojima se u tom trenutku bavim.

Da li imaš uzore?
Naravno, dobri i inspirativni uzori su veoma važni za svakog pojedinca. To je nekad vrsta osećaja autoriteta i poštovanja tuđeg rada i uticaja. Kod mene se to nekako kreće od onih najbližih ljudi do ostvarenih profesionalaca i sadržaja koji oni stvaraju. Veliki uzor su mi moji prijatelji sa kojima mogu da rastem zajedno i koji daju smislenost nekim mojim smernicama u životu. Sa druge strane, bez muzike i poezije (ili uopšte bilo koje pisane forme) bilo bi mi mnogo teže, poput Slobodana Tišme i njegovih bendova La Strada/ Luna. U ranim srednjoškolskim danima veliki uzor mi je bio Slavimir Futro (ali i dan-danas zapravo).

Šta su ti dalji planovi?
Planovi su mi da radim i radim, a to znači da u stvari postoje dve ultimativne slobode – prva je stvaranje, druga je novac. Nijedno ne sme da se naruši u svom balansu, jer jedno uslovljava drugo, međusobni su pokretači. Takođe, imam planove sa prijateljima oko raznih projekata i to mi je velika motivacija.

Jelena Vasiljević, Novi Sad

Gde trenutno radiš?
Nedavno sam se vratila na freelance nakon godinu dana rada na projektu Origin Tales, gde sam sa malim timom kreirala koncepte za animirane serije. Moram priznati da mi je nedostajala fleksibilnost i samotnost freelance života, iako sam mnogo naučila iz tog iskustva.

Šta radiš?
Pored ilustratorskog posla završavam master studije na novosadskoj akademiji i uvek uporedo imam nekoliko projekata kojima pokušavam da opipam potencijale svog autorskog izraza. To me najviše zanima trenutno – mesto za autorski rad na tržištu.

Kako bi definisala estetiku svojih radova?
Za svoju estetiku bih rekla da je pre svega slikarska. Uvek prvo razmišljam o boji i potezu, to je neka intuitivna faza. Tek onda dizajniram forme koje se trudim da apstrahujem pametno, da sa malo kažem tačno dovoljno.

Da li imaš uzore?
Mnogi ljudi i umetnici me inspirišu, ali zamka uzora je ta da olako poništavamo sopstvene specifičnosti da bismo što lakše impresionirali. Uzori jesu bitni na samom početku, ali je najlakše pozajmiti tuđ vokabular i iskomunicirati nešto opšte; mnogo je izazovnije artikulisati svoju različitost i predstaviti je kao vrednost, kao nešto vanzemaljsko, a ipak razumljivo… O tome dosta razmišljam trenutno, to je real deal.

Šta su ti dalji planovi?
Planiram da nastavim da učim.

Dejan Delić, Ruma

Gde trenutno radiš?
Trenutno ne radim nigde zvanično, ali dosta radim kao freelance ilustrator, što mi daje veću slobodu, više vremena i bolju produktivnost nego što bi mi dao rad u nekoj firmi gde bih bio poprilično ograničen po pitanju pomenutih stvari.

Šta radiš?
Upravo završavam neke već započete projekte, a u najavi ima još dosta stvari koje su u fazi finalnog otelotvorenja.

Kako bi definisao estetiku svojih radova?
Estetika mojih radova bi mogla da bude opisana u stilu cartoon forme stare škole cartoon ilustracija, uz primese modifikovanog baroka i devijantne stilizacije. Jak kontrast boja uz uvek epikom nabijenu atmosferu.

 

Da li imaš uzore?
Nekada su postojali uzori u mojim stvaralačkim počecima. Sergio Toppi, Dino Battaglia, Frank Frazzeta, Alberto i Enrique Breccia, Milo Manara, Mike Mignola, Walt Disney, Ralph Bakshi i mnogi drugi. Danas sam preokupiran prevashodno razvojem svog stila, pa je od uzora ostao samo zlata vredan savet da se bude što originalniji i drugačiji koliko god je moguće.

Šta su ti dalji planovi?
Trenutni planovi su isti kao i uvek – da se crta što je moguće više i da se ne posustaje ni po koju cenu. Takođe, plan je i da se nastavi sjajna saradnja sa klijentima iz inostranstva na ostvarenju novih projekata.

Sergej Tucakov, Sombor

Gde trenutno radiš?
Radim od kuće u Somboru.

Šta radiš?
Bavim se freelance ilustracijom, a ponekad i dizajnom.

Kako bi definisao estetiku svojih radova?
Svoju estetiku bih opisao kao šarenoliki geometrizovani svet koji se menja iz dana u dan.

Da li imaš uzore?
Uzori su mi trenutno aktuelni ilustratori na domaćoj sceni, ali i u svetu.

Šta su ti dalji planovi?
Da radim više, brže i bolje to što volim.