Pun ukus vina, domaći sir, prirodne lepote naše zemlje i neverovatni ljudi nisu naslov hvalospeva za turističku turu kroz Srbiju, već stvarni utisci kojima su jedni od najuticajnijih blogera iz Nemačke i Srbije opisali svoja tri dana, a zatim na offline susretu razmenili svoja iskustva
Vlada Savezne Republike Nemačke posredstvom Nemačke organizacije za međunarodnu saradnju (GIZ) nedavno je organizovala trodnevni susret blogera iz različitih oblasti iz Nemačke i Srbije, pod nazivom ZEHN + ZEHN: podrška evorintegracijama uz uključivanje društvenih mreža.
Poslednjeg dana susreta, 16. juna, na panelu u prostoru Impact Huba u centru Beograda blogeri su razmenili iskustva o uticaju blogerske scene i socijalnih medija na promene u društvu u Nemačkoj i Srbiji. Centralna tema panela, ipak, bili su utisci o nekoliko preduzetničkih projekata započetih u Srbiji uz podršku GIZ-a, koje su posetili prethodnih dana.
Jochen Mai, autor bloga Weinbilly, posetio je Rajačke pimnice, seoski lokalitet u kome je svaka kuća – vinski podrum. Ovo selo u kome je proizvodnja vina tradicija već 250 godina oživelo je zahvaljujući podršci GIZ-a i lokalne samouprave.
‒ Potencijal, to je reč kojim bih najkraće opisao to fascinantno mesto. Kao i Srbiju uopšte. Ne možete da ostanete ravnodušni na tu lepotu i osećaj da živite istoriju. Kada kažem potencijal, u stvari mislim na to da Rajačke pivnice nude ono što se teško nalazi na turističkoj mapi sveta. Mislim da bi taj proizvod mnogi turisti iz sveta rado kupili – rekao je pomenuti bloger iz Nemačke.
‒ Kompletna priča našeg domaćina Zoran Petrova ne može a da vas ne inspiriše. Posebno u vremenima kada toliko mladih ljudi jedva čeka da ode i Srbije, a vi upoznajete nekog ko se nakon dve decenija života u inostranstvu vratio i započeo pravi pionirski projekat u kojem se isključivo oslanja na kišu, sunce i svoje sposobnosti. Predivno iskustvo i toliko toga novog što smo čuli i naučili o biodinamičkoj proizvodnji na potpuno netipičan način: jedući preukusan domaći sir, hraneći krave, šetajući kroz polje pšenice – opisala je svoje iskustvo sa farme povrća i goveda gajenih po biodinamičkim principima u blizini Vršca Branislava Antović, čiji je blog Branasdewineworld jedan od najpopularnijih lifestyle bologova kod nas.
Marko Cvetković, autor takođe veoma popularnog bloga Donmarkoc, posetio je u okviru projekta ZEHN + ZEHN istočnu Srbiju i, između ostalog, doživeo posebnost turističke ponude porodice Popović – brodić koji se iznajmljuje za prekorečne obilaske turističkih atrakcija poput Malog i Velikog kazana, Gvozdene kapije, Trajanove table i lika kralja Decebala uklesanog u stenu sa rumunske strane.
‒ Područje istočne Srbije obiluje atrakcijama koje predstavljaju sjajan sklad prirode i čoveka. Ideja turističke organizacije da unapredi turističku ponudu jeste odličan potez jer širi ponudu, umrežuje postojeću i spaja lokalno stanovništvo sa potencijalnim gostima. Biciklistička staza, divna hrana i divni meštani, plovidba Dunavom sa svim lokalitetima koje ovo podneblje nudi idealni su za razvoj turizma. Izazovi koji postoje u ovom kraju samo su dobri pokazatelji da uz podršku lokalne samouprave i države ovaj kraj Srbije ima potencijala – rekao je Marko Cvetković.
Autentičnost ili još konkretnije sloboda u načinu rada blogera u direktnoj je vezi sa poverenjem koje u ono što oni pišu imaju njihovi pratioci. Oni pripadaju onom delu medijske scene koja trenutno zauzima poziciju najbližu ljudima i ljudi im zato veruju
‒Samo putovanje do Svrljiga bilo je prelepo i uzbudljivo, kako zbog predivne prirode, tako i zbog toga što smo menjali automobile zbog puta kojim smo išli nakon glavnih saobraćajnica. To je na neki način odredilo i moj kompletan utisak o preduzetničkom projektu koji sam upoznala: divni ljudi, divna hrana, mnogo potencijala, ali za sada ograničenih nedostupnošću i nepostojanjem šireg sistema podrške koji bi ono što oni imaju da ponude učinio profitabilnim, atraktivnim i za turiste i za kompanije naručioce – kaže Sabine Weisel, autorka bloga Rreisenomadin, o porodici koja u blizini Niša, u Svrljigu, svoju egzistenciju i životnu perspektivnu obezbeđuje skupljajući autentične, lokalne lekovite biljke za potrebe velikih farmaceutskih kompanija, i uz to proizvodi autentične proizvode poput belmuža.
‒ Ove priče o transformaciji dokazuju da je uz inovativnu ideju, rad i podršku moguće razviti i na duže staze održati mali i srednji biznis, koji doprinosi približavanju Srbije Evropskoj uniji na konkretan i životan način. U pitanju su priče o ljudima, koji su kroz preduzetništvo promenili svoj i život svoje porodice, ali i zajednice u kojoj žive. Ideja ovog projekta bila je da te priče, na najutentičniji način, prenesemo ljudima i inspirišemo ih. Drago mi je da se pokazalo da smo bili u pravu. Bilo je ovo jedno zaista sjajno iskustvo, koje dokazuje da vreme tehnologije, uprkos svemu, može da zbližava i povezuje ljude – rekao je organizator projekta Andrej Horvat.
‒ Autentičnost ili još konkretnije sloboda u načinu rada blogera u direktnoj je vezi sa poverenjem koje u ono što oni pišu imaju njihovi pratioci. Oni pripadaju onom delu medijske scene koja trenutno zauzima poziciju najbližu ljudima i ljudi im zato veruju. Blogosfera funkcioniše na nivou prepoznavanja iskustva, dobre priče, a u projektima koje podržava GIZ priča koje vrede da budu ispričane zaista ima. Zato je ovo bio idealan spoj, koji će, nadam se, postati recept u pridobijanju šire podrške za pozitivne promene – zaključio je nakon završnog panela poznati ekspert u oblasti digitalnih i analognih komunikacija Lazar Džamić, koji je učestvovao u radu blogera tokom ovog trodnevnog projekta.