22.06.2017.

Katarina Stevanović: Potrebna ti je neka vrsta opsesije da bi izvukao najbolje iz sebe

Andrijana Živković
Dalibor Stanković

Da jedan kvalitetan komad odeće može da zaokruži ceo stajling, dobro je poznato, a o tome kako jedan sako može od žene da napravi njenu najbolju verziju, govori nam Katarina

Katarina Stevanović

U modnoj industriji must have komadi smenjuju se na nekoliko meseci, ali jedan prevazilazi sve trendove i modne sezone – a to je sako! Katarina Stevanović je nakon studija u Italiji istraživala materijale, krojeve i forme i svoj dizajn posvetila upravo sakou, shvativši da on u trenutku menja izgled jedne žene. Polazeći od muškog kroja VERV sako se prilagođava ženskoj silueti sa idejom da ostavi snažan utisak i istakne najlepše na njoj.

Živela si u Italiji, vratila se i onda odlučila da pokreneš svoj modni brend.
Oduvek sam imala ideju i želela nešto sama da radim, to mi je uvek bio cilj jer sam veoma samostalna. Na fakultetu su se otvarale neke šanse same od sebe i još tada sam shvatila da praksom mogu da dođem jako brzo do dobrih rezultata. Već sa 23 godine otvorila sam svoj atelje, počela da izučavam materijale i tada je sve krenulo. Imala sam jaku podršku porodice sve vreme, to mi je dosta pomoglo i osetila sam se spremnom da krenem u svoj posao. Sako je došao spontano kao ideja – uvek sam ga nosila i uvek me je privlačilo to šta sako vizuelno može da uradi. Koliko može da promeni utisak o nekome i to psihološki. Bio mi je izazov da uzmem jedan komad i da od njega pokušam da napravim nešto autentično.

Iako radim ženske sakoe, uvek polazim od muškog kroja. To je moja tajna

Opredelila si se da kroz jedan komad, sako ili jaknu, izraziš svu svoju kreativnost. Zašto baš taj komad?
Kada nečemu pristupam, stvarno gledam da to temeljno uradim. Pomislila sam da ću dati sve od sebe ako se opredelim za jedan komad i tako se ograničim. Kada je u pitanju kreativnost, ona često ume da beži pomalo i pravi probleme (smeh). To sam više puta iskusila. Ljudi kada kažu sako, obično pomisle na nešto strogo poslovno, a ja se sa tim ne slažem. Ja na sako gledam kao na najlepši komad koji postoji. Baš zato što ga svi vezuju za posao, hajte da VERV pokuša da dokaže da to nije tako, da je sako statement komad koji može da se nosi u svim prilikama i ne vezuje te isključivo za posao. Žene treba da budu opuštenije kada misle o sakou i kada ga biraju za svoj stajling.

Kada si napravila prvi sako i kako je on izgledao?
Pre pet godina. Vidi se da su svi elementi u koheziji, da ništa ne štrči i izgleda kao jedna dobra celina.

Šta želiš da drugi vezuju za tvoj brend?
Da ga vezuju za jednostavnost do koje je, s druge strane, teško doći. Kada dizajniram, uvek mi je u glavi ležerna žena. Treba se osloboditi strahova i predrasuda – treba samo navući sako i on će odraditi svoje. Daće stilu autentičnost i ležernost, od jutra do mraka možeš da ideš gradom doterana.

Kada radiš skice, da li zamišljaš ceo stajling ili radiš isključivo na komadu?
Ja malo drugačije radim. Svaki dan izučavam materijale, i dalje – to je nešto što je moja strast i volim da sam u kontaktu sa njima, da osećam teksturu, što me uvodi u atmosferu koja me dalje vodi u stajling. Ne mogu da kažem da zamišljam čist stajling, već je uvek o atmosferi reč. Trenutak u nekom baru kada je prigušeno svetlo… nekad me čak i parfem inspiriše. I tako nastane jedan komad koji kasnije može da se kombinuje uz različite stajlinge.

Kako izgleda izrada, gde nabavljaš materijale i kada znaš da je sako gotov?
Nikada nije gotov (smeh). Postoji jedan model koji sam neprestano usavršavala, to je najklasičniji VERV model koji se radi u crnom vunenom štofu i njega smo razvijali dugo. Na nekom sakou radimo i do šest meseci – uradimo model i neprestano nešto dorađujemo, što se na kraju i vidi, tako da rad na sakou uvek traje. Što se materijala tiče, njih nabavljam ovde u Srbiji, ali su svi iz Italije, neki iz Francuske.

Katarina Stevanović

Foto: Dejan Blizanjac

Kako izgleda tvoja proizvodnja?
Proizvodnja je mala, ali opsednuti smo kvalitetom. Ja bukvalno ne mogu da spavam ako mi postava nije adekvatna za jedan sako. Mnogo vremena je uloženo u svaki komad. Materijalima se bavim i po tri sata dnevno. Kada se sve kockice slože, dobije se jedan kvalitetan komad. Izrada ne traje vremenski toliko dugo – sako po meri uz dve-tri probe uradimo za nedelju i po dana, ali to su detalji o kojima uvek vodimo računa. I to neprestano usavršavamo.

Sve je po meri, od radnje do ručno rađenih inicijala svilenim koncem, a to su detalji koji čine potpuni ugođaj, što je možda pomalo zaboravljeno

Otkud naziv VERV?
VERV inače znači elan ili umetnički zanos. VERV sam našla listajući rečnik, a tražila sam kratku i oštru reč. Volim da tu oštrinu provučem i kroz svoje modele, oni nikada nisu nežni, tako da mi je i za naziv bila potrebna takva reč. To je bilo to značenje za kojim sam tragala i VERV se savršeno uklopio.

Da li razmišljaš o muškoj liniji sakoa, s obzirom na to da je sako primarno muški komad?
Iako radim ženske sakoe, ja uvek polazim od muškog kroja. To je moja tajna (smeh). Ne volim strukirane sakoe. Krećem od muške forme i prilagođavanjem ženskoj silueti dolazim do finalnog modela. Inače, radim muške sakoe po meri, do sada smo radili nekoliko ekstravagantnih modela i neke od krzna. Želela bih da to usavršavam, da čak iako radim muške forme, ne radim klasiku već neke pomerene modele.

Kakva je tvoja saradnja sa klijentima i da li je nekad bilo komplikovanih zahteva?
Ceo brend je formiran tako da, kada se dođe u atelje, bude prijatna atmosfera, da klijent osim toga što kupuje dobije još neku vrstu usluge. Sve je po meri, od radnje do ručno rađenih inicijala svilenim koncem, i to su detalji koji čine potpuni ugođaj. Već od samog početka ljudima je bilo lepo da dožive tako nešto, što je možda pomalo zaboravljeno.
Svako telo je drugačije i uvek postoji caka kako da sako koji pravimo istakne najbolje na ženi za koju se pravi. Pa iako nije bilo komplikovanih situacija, bilo je takvih koje traže malo više vremena, ali na kraju sve ispadne kako treba.

Tvoj atelje se sada seli iz naselja Bellville u grad, pa kakvi su ti dalji planovi?
Da radim na marketingu kako bi se što veći broj ljudi upoznao sa ovim što ja mogu da im ponudim. A što se proizvodnje tiče, iskristalisala sam četiri modela koja želim da usavršavam. Oni se najviše prodaju i želim da eksperimentišem sa materijalima kao što je krzno i slično.

Tvoje modele rado nose poznate ličnosti, koliko ti to pomaže kao marketinški alat?
Mislim da je veoma jak marketinški alat jer je oduvek najbolja reklama bila preporuka. Sada se već redovno dešava da se klijentkinje vraćaju jer su zadovoljne ili preporučuju drugaricama. Što se tiče poznatih ličnosti, nisam mogla bolju da odaberem od početka nego Anu Stanić, koja je prosto VERV. Ona je ta ležerna gradska devojka koja nema nikakvih stega, navlači sako i sprema se u nekoliko minuta kao što se spremila za Elle Style Awards za 20 minuta – obukla je crveno odelo i izgledala je fenomenalno – i to je cela filozofija.

Katarina Stevanović

Koga ceniš od dizajnera?
Oduvek Georgioa Armania baš zbog materijala. Imala sam prilike da ga vidim u Italiji i čovek nije pristupio tome kao biznisu već prepoznajem kod njega i tu svoju opsednutost materijalima. Mislim da ti u ovom poslu treba neka vrsta opsesije kako bi izvukao ono najbolje iz sebe.

Kada se sve kockice slože, dobije se jedan kvalitetan komad

Da li bi se oprobala u drugim sferama dizajna?
Ja sam već uradila jedan projekat, gde je svaki komad dizajniran – od kreveta, preko ogledala, do umivaonika i slavine. To sam radila u saradnji sa arhitektom, ali tu sam opet potvrdila svoju strast prema materijalima. Kada smo radili krevet, tražili smo odgovarajući štof i boju, tako da je to neka slična lepa priča za koju se nadam da će zaživeti. Volela bih da krenemo od fotelje, pa ćemo videti kako će se razvijati, ali o tome razmišljam. Volim da spajam različite sfere umetnosti. Fotelju sam radila po istom principu kao sako, samo sam, umesto sa modelarom, radila sa majstorom.

Kako vidiš budućnost svog brenda?
Što se dizajna tiče, volela bih da to ostanu sakoi, jedino gde bih želela da se moj brend širi jesu odela. Pored sakoa radim i jakne od krzna. Što se strategije brenda tiče, ja dosta putujem i uvek tražim neke prilike u inostranstvu. Ideja je pronaći put do Firence, do Londona, a kasnije do Njujorka kroz šourumove. U inostranstvu je dobro što svaki proizvod ima svog klijenta i to vidim uvek kad putujem. Ideja je da to budu male serije, ali još ekstravagantnije.

Kako bi opisala svoj dizajn?
Elegancija je jedna stvar, a druga je to što volim da provociram, upravo tim sakoima na kojim insistiram da se nose samostalno – to je mala lepa provokacija.