20.06.2018.

Recenzija knjige Idoli i poslednji dan: Da li su i za šta krivi Idoli?

Vesna Radman

Ana Marija Grbić vraća u žižu bend Idoli… čija muzika iz žiže nikada nije ni izašla…

Idoli i poslednji dan

Idoli i poslednji dan, priredila Ana Marija Grbić, Kontrast izdavaštvo

Imam jednu policu za knjige posvećenu samo muzičkim delima. Tu se nalazi po nekoliko monografija o omiljenim bendovima, knjige na engleskom, ispovesti ispisane rukom pisaca iz senke, trenuci zabeleženi tajnim očima. Od svih knjiga o muzici i muzičarima posebno mesto zauzimaju tri knjige – muzičko-kulturološka studija Noći San Franciska, Rokopisi Pece Popovića i odskoro knjiga Idoli i poslednji dan Ane Marije Grbić. Poslednje dve su zbirke intervjua. Ta je forma pogodna da se oblikuje realna slika. Čitajući ih, kao da čujem glas svih učesnika. I više. Rokopisi, na primer, nisu samo svedočanstvo, oni su dodir jedne kulture, jedne umetnosti. A Idoli i poslednji dan, oni nas pomeraju u novi ugao posmatranja muzike i epohe Idola.

Mnogo se govorilo o Idolima. Samo posle smrti Vlade Divljana pisalo se o njegovom životu i muzici, pevale su se njegove pesme, tužno zviždale. Bilo bi teško progovoriti o Idolima nešto što do sada nismo čuli. Ana Marija Grbić pronašla je najbolji mogući način da vrati bend u žižu interesovanja – kroz njih same. Ova knjiga zaslužuje to posebno mesto, a njen značaj krije se upravo u onoj reči koja sve vreme nedostaje da bi predstava bila potpuna, a to je – odbrana!

Čuveni album Odbrana i poslednji dani nastao je po uzoru na istoimeni roman Borislava Pekića koji se, dalje, pozivao na Platonov dijalog, Odbrana Sokratova. „Sokrat je kriv što, kaže, kvari omladinu, i što ne veruje u bogove u koje veruje država nego u druga nova bića demonska.“ Sokrat je svoju odbranu izrekao pred komisijom sudija. I kod Pekića prisutno je obraćanje poroti, odnosno publici. Najbolje svedočanstvo dobija se iz prvog lica. A kad se nekoliko izjava spoji u jednu celinu, dobija se kompletna slika. U knjizi Idoli i poslednji dan mi smo porota. To je zbirka intervjua u kojima nam se obraćaju članovi benda, gostujući muzičari, kritičari; govore oni koji glas imaju, govore i oni koji ćute. Tu su počeci – jedan grad, jedno vreme. I klinci gladni promena. Oni su svedoci jedne epohe, jednog benda, koji nam, kao publici i kao sudijama, izlažu o atmosferi unutar benda i oko njega, ko je bio za, a ko protiv. Na nama je da presudimo – da li su i za šta Idoli krivi?

Idoli su uspeli da iznesu svoj stav o državi i pojedincu u kojem „bogovi“ Jugoslavije nemaju uticaja. Album omotan tkaninom sa ikone Svetog Nikole javno je prkosio vladajućoj ideologij

Sokrat, kao začetnik moderne misli, bio je optužen za širenje novih predstava o bogovima i božanskom. To više nisu personifikacije ljudi koji čine dobro i zlo podjednako, već neki demoni, polubogovi koji vode do vrhunskih božanstava – ideje dobrog i ideje lepog. Za razliku od Platonovog dijaloga, muzika je Idolima poslužila kao instrument da se progovori o delikatnim temama. Odjednom su dobili glas i oblikovali izraz koji je mogao da prikaže neke nove teme, skrivene tajne socijalističke ideologije Titovog doba.

Srđan Šaper govori da su Idoli bili mnogo više od prvobitno zamišljenog koncepta: „Hteli smo da budemo bend, jer je u ono vreme to bilo nešto što je imalo za nas značenje pobune, akcije, strava, generacije…“

A kakvi su demoni Idola? Muze okupane cirkuskom muzikom? Mitovi razbijeni svakodnevicom? Ikone pretvorene u telefon, molitve elektriciteta zanosa? Kada razgrnemo stvarnost iza kulisa i zavirimo u intimni život benda, čućemo snažan glas moderne kulture.

Mihajlo Pantić svedok je da se, pre pojave Idola, rokenrol u Srbiji i Jugoslaviji zasnivao na imitaciji svetskih trendova, kao i sve ostalo. I odjednom, zapljusnuo nas je novi talas, talas koji je dopuštao neukima da postanu majstori, koji je slavio buduće vreme i mlado društvo. Tek tada, umetnici puštaju autentičan glas. Za Srđana Šapera trenutak njegove generacije bio je album grupe Televižn Marquee Moon. „Gitarista u pevač Tom Verlejn preuzeo je ime ukletog francuskog pesnika i tehnološku utopiju kraja 20. veka. Takav je bio new wave.“

Idoli i poslednji dan

Na talasu ovakve društvene struje nastala je prva pesma IdolaRetko te viđam sa devojkama. To je pionirsko delo nove kulture koje je slavilo individualnost, posebne karaktere na granici sa ludošću. Zaboravljeni svetovi, drugačiji ljudi, skrivene želje i potrebe – Idoli nam otkrivaju novu stvarnost, dovoljno iskreno da deluje kao realnost, dovoljno ludo da nam se dopada. Po njihovom nebu zajedno lete hrišćanski anđeo i antičko božanstvo. Muzika postaje način da se ispričaju posebne priče, tekst postaje važan, a sve to zajedno predstavljalo je pitku ironiju koju je publika priželjkivala. „Tito je upravio bio umro i kontrola je popustila. Tako su i oblici pobune u rokenrolu postali kultivisaniji. Nismo se bojali nikakvih konsekvenci zbog našeg razmišljanja; opet, bili smo dovoljno odrasli da razumemo svet u kome živimo i zauzmemo stav prema njemu, koji je očigledno bio dovoljno smislen.“

Tražeći prijemčive melodije uz pomoć kojih su izgovarali zabranjene istine, spajali su rokenrol i narodnu muziku, hrišćanstvo i paganstvo, patrijarhalno i moderno. U istoj pesmi kretali su se od introspekcije do egzibicije, od rodnog do transrodnog, a na istom albumu od početka do kraja dana, kada se dešava metamorfoza zabranjenog u poželjno. Dok se u pesmi Odbrana mešaju Pekićev vapaj „Rođeni uz neke reke daleke gledamo nebo koje pada na nas“ i kolektivna osuda koja kao mantra ponavlja da se ne zaboravi „Isus je nas maj“. optuženi odgovara pozivanjem na lična božanstva u pesmi Poslednji dani:

Noću sam dvojnik svoj
čeka me moj Bog.

Godine 1982. Džuboks je Odbranu i poslednje dane proglasio albumom godine, a Idole najboljom grupom. Možda su upravo inspirisani Pekićevom ispovešću, izrečenom glasom Andrije Gavrilovića, Idoli uspeli da iznesu svoj stav o državi i pojedincu u kojem „bogovi“ Jugoslavije nemaju uticaja. Album omotan tkaninom sa ikone Svetog Nikole javno je prkosio vladajućoj ideologiji koja je bilo kakvu individualnost žigosala, a kontraargument kažnjavala.

Mihajlo Pantić svedoči da su Idoli imali potpun artistički koncept. „Igrali su se na pravi način, dovoljno intrigantan i odnegovano bezobrazan, ali ujedno i uljudan; nisu bili divlji u srcu, nisu bili ni margina, ni buntovnici, ni alternativa, ali su posedovali „ono nešto“ što ih čini drugačijim i posebnim. Dabome, ništa od toga ne bi bilo moguće da nisu imali pesme, zanimljive, dovoljno originalne i vickaste da biste ih, paradoksalno, uzeli sasvim ozbiljno.“

U odnosu između različitih elemenata krije se značenje. Između njihovog uglađenog izgleda i ozbiljnih kritika u refrenima; između lakih nota i ismevanja društvenih ideologija, između zvuka i koncepta, Idoli su pronalazili inspiraciju. Odjek te protivrečnosti prisutan je u knjizi Ane Marije Grbić. Svaki glas jedan je deo slike, idol za sebe. Poput orkestra u pesmi Moja si sastavljenog od najrazličitijih instrumenata, u knjizi čujemo mnogoglasje. Mišljenja su oprečna, izjave suprotstavljene. Tek kad ih spojimo, ovi parčići mozaika tvore jednu sliku. Ana Marija Grbić dobila je svoj prostor – u montaži, u uredništvu. Ona je više od priređivača, ona nas vodi kroz priču, a rasporedom teksta i likova sugeriše značenje. Tužilac i branitelj istovremeno, u ime naroda proziva sledećeg svedoka i bira pitanje koje će mu postaviti.

U knjizi Idoli i poslednji dan mi smo porota. To je zbirka intervjua u kojima nam se obraćaju članovi benda, gostujući muzičari, kritičari; govore oni koji glas imaju, govore i oni koji ćute

Sve je, dakle, prisutno, osim publike, koja sluša, gleda, upija i menja smer. To je porota koja jednoglasno donosi presudu.

Krivi su Idoli. Krivi su što su uneli duh inovacije, što su se zainteresovali za autentičnog pojedinca, što su spojili u jedno naše nove omiljene teme – individualizam i ljubav. Krivi su što su zauzimali poziciju Pekićevog optuženika, poziciju Sokrata, igrajući podjednako i filozofa i budalu. Jednoglasno se slažemo da su Idoli krivi što su kvarili omladinu. I dan-danas je kvare. I onda kada više glasa nemaju, kada muziku ne čuju, neka se ponovo rode u blaženstvu Platonovih ideja. Kao u pesmi….

Doći ću sigurno
čisto i ponovno
čekaće moj Bog
čekaće, znam to.