Couturier? Šta će to značiti u proleće 2017?
Hm… kad malo razmislim ili želim da na najsrpskiji način uporedim kuće Chanel i Dior, ovo dođe kao večito rivalstvo između Zvezde i Partizana, iako fudbal baš i ne pratim i apsolutno mi je svejedno da li su pobedu odneli crveno-beli ili grobari. Ali kada je reč o modnim gigantima koji postoje od 1909. (Chanel), odnosno od 1947. (Dior), nadmetanje traje od kada su pedesetih stupili na scenu – i tu utakmicu pomno pratim. O tome se ne priča u modno-elitističkim krugovima jer logo jedne i druge kuće znači prestiž dostojan zavidnih pogleda, pa je najbolje nositi ih kao mix&match uz nezaobilazni Hermès ili Louis Vuitton, što ću ovoga puta ostaviti po strani, iako je to tema diskusije ovih dana u našoj redakciji (no, i o tome ćemo kada neko pobedi u debati). Ovo nema veze sa socijalnom pozadinom, kao ni kulturnim fenomenima – tema je: dizajner protiv dizajnera, ideja protiv ideje, potpuno izolovana, očišćena od svega pratećeg i stavljena na analizu.
U konkurenciji zvanoj haute couture, gde je selekcija najbolji od najboljih, iliti najskuplji od najskupljih, odmeravanje snaga se podrazumeva i poraz mnogo košta. Ovde mnogo znači zaista mnogo nula sa $ na kraju, a motivacija ili kontramotivacija je na nivou pucanja. Kada uzmemo u obzir hiperprodukciju, jer na tri meseca nastaju nove kolekcije od ready-to-wear, preko cruise, do prestižnog u svakom smislu reči haute couture. Između je promocija trenutne kolekcije u prodaji, fotografisanje kampanje za narednu kolekciju, modni editorijali prestižnih magazina, dodatni advertorijali (plaćeni editorijal sa monobrendom), čime se bavi marketing… A na kraju gomila tabela sa brojkama koja procenjuje prodaju kolekcije u poređenju s konkurencijom, i to je pravac koji diktira novu kreativnu ideju u nastajanju. Motivacija? Inspiracija? Dizajner sa olovkom u ruci koji stvara nove inovativne ideje koje nestrpljivo čeka nekolicina izabranih najboljih zanatlija da ih realizuje rukom provodeći sate u ateljeu dok zamišlja model haljine koja se kreće u slow-motionu na Chanel ili Dior ženi, a čiju konstituciju i lepotu ima u glavi kao lutku koju iznova oblači od kada se bavi svojim poslom. A da ne spominjemo materijale za čiju je izradu potrebno isto onoliko vremena kao i za izradu modela.
Prvi utisak je da je ovo kao belo platno, u ovom slučaju crno, iza koga treba da usledi kontrastni spektakl, što je dobar osećaj jer ushićenje raste
Priča o stvaranju haute couture kolekcije oduvek je u osnovi bila ovakva i zvuči kao stvaranje magije koja ne nestaje kada se tajna otkrije kao u bajkama – naprotiv kada prva devojka zakorači na pistu, na putanju već pozicioniranu u scenografiji, koja treba da upotpuni viziju dizajnera zajedno sa muzikom, magija se deli sa svima koji imaju čast da je osete iz prvih redova. A onda se ona širi kroz trend raporte, portale, društvene mreže, print… i tako se piše modna istorija.
Gospođica Coco Chanel bila je genije svog vremena – žena sloboda, mudrost, inovativnost i kreativnost, sa snagom muškarca da se hrabro suoči s vremenom ispred koga je. To je esencija koja stoji iza Chanel potpisa.
Gospodin Christian Dior jeste agonija i ekstaza u jednom, čovek kome je svaka žena uzvišeno biće dostojno statusa princeze, a drugo savršeno biće je cvet.
Ovog januara u Parizu su predstavljene prolećne kolekcije upravo ovih modnih kuća.
Na čelu Chanela je Karl Lagerfeld još od 1983, a Dior nakon Johna Galliana i Rafa Simonsa od ove godine potpisuje Maria Grazia Chiuri.
Karl je u ime Chanela predstavio novu siluetu žene. Nakon godina i godina fascinacije vitkom i visokom ženom, Karl se okrenuo u suprotnom smeru. Inspirisan skulpturom Alberta Giacomettija iz 1920. Spoon Women, njegova nova vizija je žena uskog struka sa naglašenim kukovima, pa su modeli pratili Albertovu skicu koja je stajala u Grand Palasu. Tvid, skrojeni blejzeri, metalna dugmad, pensil suknje i biseri oko članka na nogama. A onda je za kraj izašao Karl, kako je to njegov običaj, sa svojom novom muzom, a ove godine to je Lily-Rose Depp u pastelnoj haljini koja zaokružuje viziju Chanela za proleće 2017.
Složićete se, Valentino je gotovo najveća referenca koju možete imati kada želite da radite couture, pa propratno pismo i konkurs Mariji Chiuri nisu bili potrebni. Nakon prve ready-to-wear kolekcije Dior, ovo je njen zvanični debi na poziciji kreativnog vođe Diora. Elem, ako se vratimo koju godinu unazad, setićete se Rafa kako emotivno, uz suze, preživljava svoju prvu reviju za Dior (za one koji nisu gledali, download Dior and I) jer nositi veličinu Diora nije nimalo lak zadatak, te je njegova katarzična reakcija potpuno razumljiva. A sada kada su sve oči uprte u novog tvorca i prepune očekivanja shodno veličini istorije ove kuće sledi… revija. Pročišćeni modeli svedenih linija u crnom (scenografija je trava na zidovima i podu – reklo bi se osiromašena verzija Rafove cvetne, ili, biramo reč, pročišćena bez florala, kako vam je draže), prvi utisak je da je ovo kao belo platno, u ovom slučaju crno, iza koga treba da usledi kontrastni spektakl, što je dobar osećaj jer ushićenje raste!
Gospođica Coco Chanel bila je genije svog vremena – žena sloboda, mudrost, inovativnost i kreativnost, sa snagom muškarca da se hrabro suoči s vremenom ispred koga je
Zatim neka bela silueta, iza koje izlazi model u tapaciranoj jorgan haljini (pomislimo na Ricka Owensa od pre par dana na Nedelji muške mode ili Demniju za kuću Balenciaga), okej, čekamo nastavak i – počinje! Valentinova revija… da devojke u haljinama sa prepoznatljivim Valentino cvetnim aplikacijama, zlatnim nitima, transparentnom igrom u slojevima tila… a kad smo kod tila, bilo je nekoliko modela koji su se kontrastno istakli – plisiran til u stepenastim karneriima i pastelni kolor. Ako ste pomislili na Burberry prolećnu kolekciju 2015, i mi smo imali istu asocijaciju. Poneka kapuljača koju je Karl prošle godine dodao kao iznenadni element uz bomber jaknu koju je nosila Mica Arganarez na reviji. Bilo je tu prepoznatljivih segmenata modne kuće koju sada potpisuje – vrhunska izrada i čuveni modeli Dior sukanja. I eto…Tako izgleda Dior proleće 2017.
Ovako najveće modne kuće vide novu sezonu visoke mode, odnosno Karl i Maria Grazia, a dok se već priprema sledeća kolekcija, probajte da zamislite sami kako bi trebalo da izgleda magično proleće 2018. s potpisom Chanel i Dior i naznakom haute couture.