29.11.2018.

VIRTUELNA GALERIJA: Valentina Brković

Dunja Jovanović
Nina Živković

Novembar u našoj galeriji posvećen je mnogobrojnim i raznovrsnim projektima dizajnerke i umetnice Valentine Brković

Šta misliš, po kojim si radovima, projektima prepoznatljiva?
Nisam sigurna! U mojoj glavi je to etiketa za Kabinetovo pivo Melisa jer je najkomercijalniji projekat na kom sam dosad radila, a Kabinet je u međuvremenu postao prepoznatljiv brend. Nekoj drugoj, malo mlađoj ekipi možda je poznato da sam radila vizuelni identitet bara Sprat u Cetinjskoj. Radim na najrazličitijim projektima, koje sigurno povezuje neka zajednička nit. Ako neko tu nit primeti i prepozna, zadovoljna sam.

Valentina Brković

Koji je tvoj dizajnerski adut i kako si ga razvila tokom dosadašnje karijere?
U prethodne tri godine prošla sam kroz najrazličitije vidove rada – male studije, velike korporacije, frilensing, kreativnu industriju, iGaming industriju, fensi klijente, prijatelje za klijente. Kroz sva ta iskustva razvila sam određenu adaptabilnost i snalažljivost, i naučila da strah od izazovnog i novog preokrenem u uzbuđenje. Takođe, ne opterećujem se stilovima, ne jurim estetsku doslednost u svom radu, prilično sam slobodna dok dizajniram. I na kraju, stvarno volim svoj posao. Retko šta mi je zabavnije od početka rada na nekom novom projektu.

Iako mislim da me ljudi najviše doživljavaju kao ilustratorku, ja i dalje žongliram na nekoliko polja i podjednako me zadovoljava rad na razvoju vizuelnog identiteta nekog brenda, kao i UI/UX dizajn

Radila si i radiš za zaista različite klijente. Kakav brif najviše voliš da dobiješ?
Prija mi raznovrsnost u projektima i klijentima, bar zasada. Iako mislim da me ljudi najviše doživljavaju kao ilustratorku, ja i dalje žongliram na nekoliko polja i podjednako me zadovoljava rad na razvoju vizuelnog identiteta nekog brenda, kao i UI/UX dizajn. Najinspirativnije mi je kad mi neko jednostavno kaže „uradi onako kako ti misliš da treba“ i u potpunosti mi pruži poverenje. Takav start mi da motivaciju da zaista dam svoj maksimum.

42 galerija je otvorena 24/7
Radimo po suncu, magli, snegu, gradu, kiši i tajfunu
Cena ulaza: jedan klik

 

Kako ostati kreativan pod pritiskom?
Teško! Meni je to jedan od najvećih izazova tokom rada, prosto ne volim kada me eksterni faktori pritiskaju da nešto uradim brže, bolje, drugačije. Generalno mislim da je stres bolest našeg vremena, te pokušavam da ga izbegnem po svaku cenu, koliko god to zvučalo naivno. Ipak, pritisak se desi, i iz adrenalina se izrode zanimljiva rešenja, nateran si da improvizuješ i donosiš brze odluke. Jednostavno, najbolji projekti su mi oni koji te motivišu da sam „požuriš“ jer imaš neku genijalnu ideju koju želiš što pre da realizuješ umesto da te neko drugi gura. Imala sam isključivo pozitivna iskustva kada se klijent odlučio za fleksibilniji krajnji rok – primer je fotograf Nemanja Knežević, koji je meni (i saradnici Nini Živković) dao dosta vremena za rad, a zauzvrat tražio besprekoran sajt. Mislim da smo uspeli u tome i sajt će biti live krajem decembra!

Najinspirativnije mi je kad mi neko jednostavno kaže „uradi onako kako ti misliš da treba“ i u potpunosti mi pruži poverenje

Šta slušaš dok radiš, a šta čitaš radi inspiracije?
U mom životu muzika ima veliki značaj, ali često radim u apsolutnoj tišini jer mi je zvuk ipak neki vid distrakcije. Ako u pozadini ide dobar miks, uhvatim sebe kako više želim da se vrtim u stolici nego da koncentrisano radim. Nedavno sam imala fazu kada sam radila uz album  Konoyo Tima Heckera na repeat; ponekad preslušavam mikseve DJ-eva i producenata koje volim, npr. najnoviji Plancton miks Andréa Pahla; ponekad srceparajuće psihološke potkaste poput Where Should We Begin? koje priređuje Esther Perel; a ponekad me koleginica Jovana, s kojom delim radni prostor, tera da slušamo domaći trep.

Ove godine su mi ozbiljna inspiracija bile knjige Help komičara Simona Amstella i Sapiens: A Brief History of Humankind Yuvala Noaha Hararija, kao i indie časopisi poput MacGuffin, koje mi jednom mesečno šalju Stack Magazines.

Valentina Brković

Nedavno si držala predavanje studentima FPU. Kakvi su ti utisci? Kakvi su novi dizajneri?
Bila sam pod jakim utiskom nekoliko dana posle predavanja. To je bio prvi put da se nađem u ulozi nekakvog mentora, nekog ko prenosi svoje radno iskustvo i mislim da sam uspela da pridobijem pažnju studenata. Bilo je to i oslobađajuće iskustvo – odjednom mi se zaokružilo sve što sam do sada prošla, od srednje dizajnerske škole naovamo, i shvatila sam da sam ozbiljno napredovala. Tek kad sam se izmestila iz svoje svakodnevice, osvestila sam da ipak nisam više na početku svog profesionalnog razvoja. Mislim da su „novi“ dizajneri u boljoj poziciji nego što je moja generacija bila pre desetak godina kada sam upisivala faks, jer su sada alati za učenje, rad, promovisanje i inspiraciju bukvalno na svakom ćošku. Kada me je posle predavanja zapratila grupa tih studenata na Instagramu, bila sam zadivljena koliko su im radovi na visokom nivou – ja bukvalno nisam znala gde se nalazim sa 20 godina, a kamoli kako i šta želim da dizajniram.

Radije se okrećem offline resursima – na mene je uticajnije ako iskopam dobro ilustrovanu knjigu na buvljaku ili uspem da se uspentram na vrh neke planine

Da li takve stvari, predavanja, situacija u kojoj možeš da direktno utičeš na nečiji rad, inspirišu tebe kao dizajnerku? Planiraš li neke slične stvari uskoro?
Verujem da utiču iako sam češće u obrnutoj poziciji u kojoj mene inspirišu drugi dizajneri i njihov rad i predavanja. I dalje mislim da moram još dosta da učim i napredujem, a ako se nekad u budućnosti ukaže prilika da stečeno znanje i podelim – verovatno ću pristati, zašto da ne.

Online resursi koji u ovom momentu utiču na tebe i sve što stvaraš?
Iskreno, mislim da ima previše online resursa. Sadržaji se štancaju kao na pokretnoj traci i teško mi je da sve ispratim. Svakodnevno me na netu zapljusne milion fantastičnih radova i alata za rad, čini mi se da svi rade sve bolje, brže, kvalitetnije. Radije se okrećem offline resursima – na mene je uticajnije ako iskopam dobro ilustrovanu knjigu na buvljaku ili uspem da se uspentram na vrh neke planine. Priroda, putovanja i dobri razgovori i dalje najviše utiču na mene i moje stvaralaštvo.

Moj trenutni dream job je da jednog dana uspem da ostvarim delić onoga što su uspele Dankinje Hvass&Hannibal

… a drugi dizajneri koje voliš?
Sa domaće scene pratim rad Dragane Krtinić, dizajnerke koja dosta eksperimentiše i koja, kao i ja, traži neku spojnicu između organskog i digitalnog u svom radu. Volim ilustracije Irene Gajić jer su jednostavne i bezvremene – izgledaju sveže, a mogle bi biti i iz sedamdesetih. Nedavno sam otkrila i 19-godišnju Anđelu Janković – činjenica da je toliko mlada uspela da izdefiniše simpatičan stil mi je fascinantna. Moj trenutni dream job je da jednog dana uspem da ostvarim delić onoga što su uspele Dankinje Hvass&Hannibal. Kada pričam o multidisciplinarnosti u sferi vizuelnih komunikacija, uvek pomislim na njih. Obožavam i skandinavske studije Kokoro & Moi i Amanda & Erik jer im svi projekti, čak i oni za najkonvencionalnije klijente, izgledaju smelo. Ilustrator(k)e bih mogla do sutra da nabrajam, tako da ću izdvojiti samo jednu, Špankinju Cristinu Dauru. Generalno volim preterane, psihodelične ilustracije – njene me podsećaju na radove japanskih avangardista kao što su Yokoo Tadanori i Awazu Kiyoshi, koji su mi takođe velika inspiracija.

Valentina Brković

Projekat koji…
a) … ti se baš dopada kako si uradila
Sviđa mi se serija flajera koje sam uradila za DJ-a Divlje palme. Njegov zvuk je slojevit i eksperimentalan. Bilo mi je zanimljivo da ilustrujem karaktere koji se nalaze na flajerima – uvrnute slušaoce njegove muzike
b) … si po tvom mišljenju uradila super, ali je odbijen
Serija ilustracija Music by Nature nastala je iz odbijenih skica, a radila sam ih za jedan članak koji je proučavao paralelu između muzičkih paterna i paterna koji se mogu naći u prirodi. Prilično apstraktna tema, ali baš zato mi je i prijala.
c) … bi tek volela da radiš
Volela bih da uradim neki ogroman mural! Mislim da bi mi to baš leglo. Takođe, dizajn za neku dobru ploču. Vizuelni identitet muzičkog ili filmskog festivala. Patern za čarape. Htela bih i da radim pro bono za lokalnu organizaciju koja se bavi nekim vidom ekologije i održivosti. Ukoliko znate nekog, javite mi!

Valentina Brković

Rad iz serije “Music by Nature”

Čije radove bismo sledećeg meseca mogli da izložimo u 42 Virtuelnoj galeriji?
Radove Jovane Čajović.


instagram.com/valentinabrkovic/
behance.net/valentinabrkovic