Tzarski smo pričali sa tzarevima koji su stvorili Dechka Tzara jer on je omiljeni dechko u gradu – beogradski Marvelov junak! Svako ko obuče majicu postaje deo njega, baš kao što Betmen obuče odelo i čuva grad od loših ideja
On je sa Dorćola ili Vračara, možda iz blokova, a srećemo se i u Žarkovu. Ako pitate Gagu Nikolića, on će reći da je to James Dean u filmu Buntovnik bez razloga. Dok hodamo ulicama Beograda do mesta gde se nalazimo sa Nikolom i Nenadom Radojčićem, koji su stvorili ovaj brend, razmišljamo ko je za svakog od nas Dechko Tzar. Na putu do foto-studija sreli smo ih nekoliko. Samo smo se nasmejali u prolazu kao znak prepoznavanja jer i mi tog dana nosimo majice koje su dizajnirali Nikola i Nenad. Tog trenutka shvatili smo da zapravo već imamo odgovor na pitanje ko je Dechko Tzar.
Šta sve rade Braća Burazeri?
Ukratko, istovremeno vodimo dizajn studio koji radi na različitim dizajn rešenjima – od printa i ambalaže, preko materijala za web oglašavanje, do motion graphicsa za koje je Neca zadužen i vodimo brend DechkoTzar.
Kao dizajneri koji se bave brend identitetom drugih koliko vam je bilo lako ili teško da osmislite svoj brend?
Brend je nastao otprilike kad smo uplivali u svet profesionalnog grafičkog dizajna. Zapravo i pre toga, pošto je prvi logo nastao kao crtež na papiru i dugo stajao tako dok nismo savladali softver za vektorsku grafiku. Kao takav, on se uvek razvijao kao naš side projekat koji nam je služio kao ventil i odmor od svakodnevnog rada za druge. Kreiramo ga i vodimo onako kako mi mislimo da treba da raste i da se usmerava i praktično je najbolji projekat i najveći izazov na kome radimo jer smo ga sami i kreirali.
Svaki Tzar ima svoju Tzaricu koja je uz njega i koja ga prati. Možda čak i ne bi bio tzar bez nje
Kako i kada je nastao Dechko Tzar? I kako vam se u tom trenutku činio prelaz sa grafičkog na modni dizajn?
Nastao je 2001. kao serija majica za bend Red Zmaja i njihovu stvar Dechkotzar. Streetwear je sastavni deo kulture koja uključuje muziku, klabing, dizajn… Na našim prvim majicama akcenat je bio na grafičkim rešenjima, a u modni dizajn ušli smo onog trenutka kada smo rešili da asortiman proširimo. Tu smo najveći iskorak napravili u ženskoj kolekciji, pošto ona jednostavno traži više formata i različitih komada. Za muškarce su to i dalje prilično bazični komadi za svaki dan, ali i tu pravimo eksperimente s materijalima i novim krojevima. Sam kvalitet proizvoda je takođe sastavni deo vrednosti našeg brenda i tu postoje standardi ispod kojih nikako ne idemo.
Fiat 500 u mat maslinastozelenoj boji postao je službeno vozilo. Mislim da smo ga tzarski izbrendirali, tako da se on možda i više sreće po gradu od majice koju smo dizajnirali za njegov 61. rođendan
Videom ste pre nekoliko godina objasnili ko je Dechko Tzar svima nama. A kako biste objasnili strancu koji je došao u Beograd ko je Dechko Tzar – u jednoj rečenici?
Obuci majicu, promuvaj se po Beogradu, prepoznaj se sa ljudima i sve će ti biti jasno. 🙂
Kada ste bili srednjoškolci, šarali ste beogradske zidove grafitima, a sada se on nalazi na printovima na vašim majicama koje stranci mogu da ponesu kao suvenir kada odlaze. Oni nose delić tog Beograda sa sobom. Koliko je teško napraviti tako nešto?
Veliki je izazov napraviti nešto na čemu imaš motiv grada i zemlje iz koje si, a da se to kod nas ne protumači kao edgy stvar. Tanka je ta linija između nečeg što se ovde deklariše kao lokalpatriotsko i pogrešno u isto vreme. Najteže je zapravo pomiriti te stvari. U stvari, ne pomiriti ih, nego ispraviti pogrešnu sliku. Uloga dizajna u našim životima jeste da ti svakodnevicu pojednostavi i ulepša, i upravo to pokušavamo radimo kroz DechkoTzar. Kolekcija Za Beograd nastala je s motivom „ako već mogu da imam majicu ili kapu na kojoj piše NYC, London, Budapest, Tokyo, zašto ne bih nosio i Beograd a da to baš dobro izgleda?“.
Obuci majicu, promuvaj se po Beogradu, prepoznaj se sa ljudima i sve će ti biti jasno
Šta sve sa sobom nosi etiketa Made in Serbia?
Mnogo toga, veliki teret. Na našim stvarima treba da prenese jednu bolju sliku i motiv da odavde dolaze dobre i lepe stvari.
Proizvod, ambalaža, kampanja, radnja, online prodaja, distribucija… na koliko frontova morate da budete istovremeno i šta vam predstavlja najveći izazov?
Kao vlasnici i pokretači svega ovoga moramo da budemo involvirani u sve ovo, ali je nemoguće da se svime time non-stop bavimo. Kako bismo ispoštovali i održavali sve nekakve standarde koje smo sami sebi postavili, gledali smo i da formiramo ekipu ljudi sa kojima radimo i jako smo zadovoljni okruženjem koje smo napravili.
Koliko kolekcija godišnje napravite i kako izgleda proces izrade?
Postoje dve master kolekcije – zimska i letnja, što je i logično. Međutim, ne i dovoljno. Ponuda se stalno dopunjava novim printovima i proizvodima, i takav ritam odgovara i nama, ali i kupcima. Sve više vremena radimo na pronalaženju novih proizvoda i krojeva i sve više se bavimo planiranjem novih stvari. Već sad radimo na sledećem letu, a pola jesenje kolekcije je skoro spremno. Trudimo se da izraz limited edition kod nas bude zapravo pleonazam.
Kako je Dechko Tzar dobio Citzu Tzaricu?
To jednostavno ne ide jedno bez drugog.
Upoznajte nas s njom.
Svaki Tzar ima svoju Tzaricu koja je uz njega i koja ga prati. Možda čak i ne bi bio tzar bez nje. Mora da ima opasan smisao za humor.
Tanka je ta linija između nečeg što se ovde deklariše kao lokalpatriotsko i pogrešno u isto vreme. Najteže je zapravo pomiriti te stvari
Nedavno ste ostvarili saradnju sa Fiatom, a rezultat je majica koja se već viđa po gradu. Recite nam nešto više o tome?
Rezultat saradnje je zapravo to da nam je Fiat 500 u mat maslinastozelenoj boji postao službeno vozilo. Mislim da smo ga tzarski izbrendirali, tako da se on možda i više sreće po gradu od majice koju smo dizajnirali za njegov 61. rođendan. Svi koji su se našli na toj rođendanskoj žurki dobili su po primerak majice.
Sada već radite na kolekciji za sledeću godinu? Kakvi su vam bliži i dalji planovi?
Da, trudimo se da se uozbiljimo i nastupimo jednog dana u inostranstvu kako treba i kako nekakvi standardi i protokoli na trade sajmovima nalažu. Istovremeno nam rad unapred i planiranje omogućavaju da obezbedimo bolje materijale i kvalitet kome stremimo.