Osim naročitog metajezika kojim ovaj filmski narativ komunicira, on nam je u zaveštanje ostavio likove s naročitom aurom, glumce koji su nosili estetiku jednog metafilma
Izraz la nouvelle vague nosi sa sobom osećanja nostalgije, bunta, specifičnog umetničkog prosedea, veštog kadriranja malom, ručnom kamerom. Tu su i filozofski ili pak pseudofilozofski dijalozi, specifičan humor i vazda lepi ljudi. Pruge, mantili, odvažni ajlajner, večito upaljena cigareta, specifični narativ, čuvene replike koje su dobile status iconic quotes, kao i muškarci koji šmekerski puše cigaretu, a žene koje plene senzualnošću i umetnički oslikanom energijom – sve su to mikroelementi francuskog novog talasa.
Novi francuski talas podrazumevao je prekid sa dotadašnjim načinom montaže filma, a uvođenje pokretne kamere donelo je draž autentičnom umetničkom izrazu, budući da je to krik generacije francuskih umetnika.
Francuzi zaista imaju ormar samo za pruge u svim varijacijama
Za prve filmove novog talasa smatraju se kratki filmovi Trifoa (François Truffaut) i ostvarenje The Mischief Makers. Ali možda najveći odjek stvara Godar (Jean-Luc Godard), koji u čuvenom Breathless sažima sve elemente novog talasa. Pored naročitog metajezika kojim ovaj filmski narativ komunicira, u zaveštanje nam je ostavio naročitu auru likova, odnosno glumaca koji danas predstavljaju stilske ikone.
Šta tačno odlikuje stil ovih likova?
Stil prvenstveno čine harizma i izgrađeni dinamizam likova, a iz toga dalje proizlazi ono što nam se, je li, vizuelno dopada. No, neka fotografije prve progovore, a ja ću im samo malo dati ton.
Moram se ograditi. Želela sam da bude hronološki, ali sam konstantnim premetanjem pobednika i brojeva shvatila da je to, bar meni, malo moguće. Dakle, brojevi su tu kao orijentir, a ne vrednosno.
8 Žan-Pol Belmondo (Jean-Paul Belmondo)
Paradigma antiheroja, a možda i heroja oličena je u toj cigareti koju Belmondo puši, pa – gde god može i ne može. Njegov stil upisan je prvenstveno u harizmi i estetici ne-tako-lepog. On predstavlja definiciju kako se oblačiti kao Francuz, a ponosni je naslednik Bogarta. Šeširi, cigareta, odela, trenč i stav – to su recepti da budete zanosni belmondovac.
Filmovi: Breathless, Pierot Le Fou
7 Žana Moro (Jeanne Moreau)
Šarmantna glumica preminula je 2017. godine, ali je u amanet ostavila svežinu stila, diskretni šarm buržoazije. Ona se proslavila u francuskom novom talasu i zahvaljujući ljupkosti i savršenoj dikciji privukla je i Bunjuela i Orsona Velsa. Ključni elementi njenog stila: jednostavni krojevi sa dugmićima, možda idealna da ponese čuveni Chanel kostim od tvida.
Filmovi: Jules et Jim
6 Bul Oži (Bulle Ogier)
Možda nije toliko popularna kao Bardo ili Žana Moro, ali je najuže vezana za svet stila. Naime, glumica je, pre nego što je uplivala u čarobni svet francuskog novog talasa, radila u modnoj kući Coco Chanel. Osnove njenog stila: all black everything, manje je više, trenč i povremeni ekscentrični izleti koji ruše militantnost crne.
Filmovi: L’Amour Fou, La Navire Night
5Alen Delon (Alain Delon)
Definitivno brandovac ili dinovac u stavu. Njegov stav je nešto drugačijeg kova od Belmondovog. Dok je Belmondo nonšalantni mag, Delon je samodovoljni čarobnjak. Ključni elementi: OSMEH, bez bojazni da upadnemo u kliše, osmeh je definitivno adut broj jedan. Međutim, punu estetiku čine i razbarušena frizura, vuneni džemperi i poneka bomber jakna.
Filmovi: Nouvelle Vague
4 Katrin Denev (Catherine Deneuve)
Ledena kraljica francuske kinematografije. Epitet „ledena“ ne vezuje se za umetničku ili erotsku frigidnost, već za jedan naročiti stav, koji se odslikava i u njenom pogledu i široko razdvojenim trepavicama. Ona i danas predstavlja inspiraciju dizajnerima, pa iako to ne navedu eksplicitno, ko god je upućeniji moći će da izvuče duh njenog stila. Iv Sen Loran (Yves Saint Laurent) dizajnirao je kostime za Bunjuelovu (Luis Buñuel) Lepoticu dana (Belle de Jour). Tu je čuveni braon kožni trenč. Ono po čemu je čuvena, a što se nekoliko godina unazad vraća, jeste simpatična bela kragna, a uz to jednostavne štikle.
Filmovi: Belle de Jour, La sirene du Mississipi
3 Brižit Bardo (Brigitte Bardot)
Možda najzanosnija od svih dama novog talasa. Zahvaljujući istinski raskošnoj lepoti, ona, bez preterivanja, zrači seksepilom i kad je cela zakopčana i pokrivena. Međutim, specifičan je deo kože koji često voli da otkrije – ramena. Topići koji otkrivaju ramena akcentuju njenu urođenu ženstvenost. Ali šeširi… ah, ti šeširi. Bardo je umela vešto da barata modnom funkcijom šešira koja je svakom završenom looku onaj poslednji začin. Slamnati šeširi u plažnim kombinacijama, kaubojski šeširi u kaubojskim kombinacijama. Svi šeširi uvek. Međutim, činjenica je da nas – kad bismo zavirili u njen ormar – ne bi sačekala uniformisana odeća, već jedna naročita sklonost ka istraživanju. Od koktel haljina, preko džemperaka i kariranih suknjica, kožnih mantila, trenčova, kožnih kapa, slamnatih šešira. Ova francuska Venera volela je da se igra i to joj je dobro išlo!
Filmovi: Le Mepris
2 Džin Seberg (Jean Seberg)
Heroina piksi frizure iz Godarovog ostvarenja Do poslednjeg daha i danas inspiriše dizajnere. Estetika pariskog šika Sebergove leži u jednostavnosti, ravnijim krojevima i svedenijem odabiru komada. Dok je ostatkom zapadnog sveta vladala pomama za otkrivanjem, Džin Seberg je ostajala verna nonšalantnom i udobnom stilu, koji je na kraju zračio paradigmom ljupkosti. Ključni elementi: večno prugaste bluze, majice, sve, Francuzi zaista imaju ormar samo za pruge u svim varijacijama, sigurna sam; cigaret-pantalone i poneki muškobanjasti kroj; oversized džemperi, koktel haljinice, mačkaste naočari za sunce, minimalistički nakit. Sve to je začinjeno njenim osnovnim znakom raspoznavanja: pixieplavom kosom.
Filmovi: Breathless
1 Ana Karina (Anna Karina)
Paradigma francuskog novog talasa savršenih crta lica, večno suznih očiju sakrivenih ispod šiški. Prvim pojavljivanjem, nakon reklame, u Godarovom Le Petit Soldat, privukla je pažnju nevinim pogledom. Budući da je bio u pitanju crno-beli film, svet još nije mogao videti svu njenu čarobnu estetiku boja. Ponekad liči na kolaž Kandinskog, začinjen krasnim replikama. Ključni elementi: jarke boje, šeširi, kapice, kapetanske kape, ali završni potez kičicom bio bi njen čuveni winged eyeliner.
Filmovi: Le Petit Soldat, Vivre sa vie
U okvirima ovog metafilma rodile su se, sasvim jasno, izvesne estetske norme koje i danas istrajavaju, takoreći iznova se vraćaju. Kako se u filmu francuskog novog talasa stalno daju omaži klasicima u specifičnom filmskog narativu, tako i dizajneri često daju omaž stilskim ikonama ovog perioda. Uverena sam da će se reinkarnacije ove estetike stalno javljati, samo će biti usklađene. A ako vi želite da budete malo kao Belmondo ili Ana Karina, prošetajte do bakinog ormara ili dobrog second handa i uspećete da nađete komade, samo ne zaboravite da im date šlagvort harizmom.