Pošto ste pogledali sve njegove fantazmagorične filmove i pratite novu sezonu Twin Peaksa, vreme je da upoznate Davida Lyncha i kao fotografa jer njegova izložba Male priče 1. septembra stiže u Beograd
Dok gledaju filmove Davida Lyncha, ljude preplavljuju čudna osećanja. Kao da se prisećaju čudesnog sna ili su pak na seansi kod psihoterapeuta.
Koje god čudno ili čak mučno osećanje da bude filmska dela ovog reditelja, opus Davida Lyncha, još i glumca, likovnog umetnika i muzičara, ima mnogo poklonika širom sveta, a kod domaće publike i status „kultni“.
Svako ko uđe u njegov neobičan, zastrašujući, mračan imaginarni svet, pun neobičnih likova, depresivaca, uvek na ivici sna i jave, naleti, možda, na svoje drugo ja. Kad govori o svom stvaralaštvu, Lynch ga definiše kao intuitivno istraživanje baš tog „drugog ja“, snova, strahovanja i predrasuda.
Svaki posetilac imaće svoj, individualni doživljaj, to je suština slikarstva, fotografije, filmske umetnosti. Svet je onakav kakvi ste vi, kaže David
Paralelno sa režijom, Lynch se već decenijama bavi i fotografijom, a od 1. septembra u tri galerije Kulturnog centra Beograda moći ćemo da vidimo njegovu izložbu Male priče (Small Stories) – na kojoj će se naći 56 crno-belih fotografija velikog formata.
Izložbu je, kako je Lznch rekao za belgijski sajt BRUZZ, tako nazvao jer, kada bi se uporedila sa knjigom, svaka fotografija bila bi dugačka rečenicu ili dve.
Kao i filmovi, i ove fotografije nalik su na snove, uznemirujuće, ali moćne, na njima se ponavljaju motivi iz sveta Davida Lyncha,, a mnoge podsećaju na trulež i raspadanje.
Postavku su producirali galerija Item iz Pariza i Evropska kuća fotografije, gde je premijerno predstavljena 2014, a ekskluzivno će, po želji autora, biti prikazana samo u prostoru Kulturnog centa Beograda, što je jedan od ključnih programa ove institucije u okviru proslave jubileja – 60 godina od osnivanja.
Izložba Male priče, po želji autora, biće prikazana samo u Beogradu
Lynch je rođen 1946. u Mizuli, Montana, a pre nego što je postao režiser studirao je slikarstvo na Akademiji umetnosti u Pensilvaniji.
„Režiju nikada nisam studirao. Filmove sam počeo da snimam jer sam želeo da se moje slike kreću. Razlikuju se mediji, a ideja sama diktira da li će se razviti kao filmski scenario, litografija, rezbarija ili fotografija“, kaže Lynch za belgijski sajt.
David je svoje prve fotografije uradio 1979, kada je i kupio prvi foto-aparat Cannon. Od tada su najčešće u fokusu njegovog objektiva bile fabrike i aktovi. Industrijske pejzaže najpre je nalazio u Los Anđelesu i Nju Džersiju, ali najviše fotografija fabrika snimio je u Evropi, na severu Engleske kada je završio snimanje Čoveka slona (1980), a kasnije i u Nemačkoj i Poljskoj u vreme filmskih festivala. Te fotografije objavio je knjizi The Factory Photographs.
Iako Lynch potpuno odvaja film i fotografiju, njegove slike su neizbežno filmske jer pripadaju istom imaginarnom vizuelnom svetu
Lynchove fabrike na fotografijama nose efekat zločina ili filmskog seta: ne može se reći da li se akcija tek planira ili se već dogodila, ali postoji neki osećaj predznanja. Mračni, široki pejzaži, dim, razbacani eksterijeri slikani odozdo, krupni planovi pokazuju tragove ljudske aktivnosti, svetlo seče hodnike: da li su ti prostori ćelije, šta je napravljeno tamo?…, piše o njegovim radovima The Telegraph.
I fotografije na izložbi Male priče su neizbežno i intenzivno filmske.
Izložbu je nazvao Male priče jer, kada bi se uporedila sa knjigom, svaka fotografija bila bi dugačka rečenicu ili dve
O izložbi koju ćemo videti David kaže „da će svaki posetilac imati svoj, individualni doživljaj, jer je to suština slikarstva, fotografije, filmske umetnosti. Kažu, svet je onakav kakvi ste vi. Tako je i sa slikama”,
U pratećem programu beogradske izložbe biće prikazan dokumentarni film David Lynch: Umetnički život, koji je premijeru imao na 73. Venecijanskom filmskom festivalu, a planirana su i predavanja, tematska vođenja stručnjaka iz različitih oblasti, edukativno-kreativne radionice za srednjoškolce i studente i filmski program.
U pratećem programu beogradske izložbe biće prikazan dokumentarni film David Lynch: Umetnički život, koji je premijeru imao na 73. Venecijanskom filmskom festivalu
Njegove fotografije, kao i drugi radovi iz domena vizuelno-likovne umetnosti, izlagane su u prestižnim muzejima i galerijama širom sveta i deo su brojnih javnih i privatnih kolekcija.
Izložba u Kulturnom centru Beograda biće otvorena do 30. septembra.