Razmišljate o rekreaciji, ali vam teško pada pedalanje uzbrdo? O tome misle dizajneri dok ne dođu do rešenja koje je dostojno predstavljanja na Milanskom sajmu nameštaja
Švedski tehnološki brend Punkt raspisao je konkurs i pozvao studente dizajna sa tri najbolja univerziteta da daju svoje rešenje za električni bicikl. Projekat Urban Mobility nastao je sa idejom da motiviše bicikliste da ne odustaju od dva točka ni kada mišići posustanu. I sad je pitanje – kako? Pa svaki od univerziteta kaže – lako!
Na biciklističkoj mapi nalaze se tri grada – London, Lozana i Ajndhoven – koja inspirišu studente da baš za ulice grada u kojem žive naprave odgovarajući bicikl.
Zadatak je bio da osmisle dvotočkaš koji će biciklizam učiniti primamljivijim i dostupnijim, a u zavisnosti od reljefne i urbanističke strukture svakog od pomenutih gradova.
Studenti Royal Collage of Art iz Londona uzeli su u obzir rastući broj ljudi koji biciklom odlaze na posao. Sigurno ste u inostranstvu, lično ili na snimcima, zapazili da ljudi u odelima, sa savršenom frizurom i naočarima za sunce okreću pedale. Koliko god da vam u tom trenutku na pamet padne da biste i vi mogli ili voleli isto tako, na beogradskim ulicama takva scena je incident jer u gradskom jezgru ne postoje biciklističke staze. A zamislite kako bi to bilo dobro. Vidite nekog ucelo dok prolazi pored vas na biciklu a ne zamišljate kako izgleda dok zavaljen sedi u autu, bolje vas vide drugi, razgledate okolinu jer se sporije krećete, ne plaćate parking, ne zagađujete okolinu, ne nervirate se oko gužve, prolazite uskim uličicama i imate strava noge i zadnjicu, a celokupna kondicija vam na sve to dođe gratis.
Da bi se u Londonu povećao ovakav broj uličnih prizora, potrebno je napraviti bicikl koji motiviše na vožnju. Rezultat je upravo dvotočkaš koji u sedištu krije bateriju koja može da se odvoji i odnese na punjenje. Ugrađen je i navigacioni sistem koji olakšava pronalaženje najkraćeg puta do željene destinacije, a ispred imate redizajniranu korpu za bicikl, u koju možete da smestite tašnu ili bakaluk.
Pedalamo dalje – do Lozane u Švajcarskoj.
A tamo je pristup malo drugačiji. Studenti su ozbiljno pristupili problemu, i to najpre analizom ulica svog grada. Naime, Lozana je brdovita, pa se u njoj smenjuju uzbrdo-nizbrdo delovi, što bicikl i ne stavlja baš na prvo mesto poželjnih prevoznih sredstava. Ali motor koji su oni osmislili rešava ovaj problem. On se puni kada se spuštate i uključuje se kada krenete uzbrdo. Motor je zapravo vaša podrška – kada se potrošite i budete na izmaku snaga, onda imate drugara koji vam pomaže da prebrodite najteže i već ste na vrhu brda.
Ako ste bili u Holandiji, onda vam je već na prvi pogled jasno da je bicikl nezaobilazna stavka koju morate probati čak i kao turista. Uličice oko kanala kao stvorene su za dva točka, a ono što bi vam za idealan dan moglo nedostajati jeste društvo. Dakle, sledi bicikl za dvoje.
Na njemu je sedalni segment produžen kao klupa, pa vožnja u paru više nije podeljena na dva puta po dva točka već sedite bliže iliti najbliže moguće. Dizajnom je rešen i stil, pa ovo prevozno sredstvo njegovi studenti tvorci nazivaju instant uličnim komadom nameštaja.
Sva tri prototipa bicikala predstavljena su na nedavno završenoj Milanskoj nedelji dizajna, a kako izgleda njihova budućnost ili budućnost biciklizma u ova tri grada – tek ćemo videti.
Do tada možemo da radimo na razvijanju i poboljšanju biciklističke infrastrukture i vožnji klasičnog bicikla. Za naše uslove super su sva tri bicikla, jedino što su postojeće staze u Beogradu prilično ravne, pa nam onaj električni nije neophodan.