Grace Jones stiže u Novi Sad, i to je najvažnija muzička vest ovog leta. Sa njom se u fokus vraća i dokumentarni film Grace Jones: Bloodlight & Bami, sve u vezi sa ovom umetnicom je ekstravagantno… a takav će biti i njen nastup na EXIT-u 14. jula
Sve u vezi sa crnoputom pop divom je drugačije i zato pamtljivo. Bar za sve one ljude koji su odrastali uz ovu glamazonku ili ženu pantera i gledali kako celim svojim bićem, likom i delom pomera granice – muzike, ženstvenosti i mode, ženu koja odbija da bude ista kao svi ostali, i naročito kao sve ostale. Umesto da igra po tuđim pravilima, celog života smišljala je svoja i po njima i živela. Poigravala se društvenim stereotipima i odbacivala ih – jer biti srećan, kaže, moguće je tek ako čovek shvati ko je on sam.
Zato je i obeležila epohu i nesumnjivo spada u mali broj velikana pop kulture koji su za života dobili dokumentarac – krajem 2017. izašao je dokumentarac Grace Jones: Bloodlight and Bami u režiji Sophie Fiennes. Objavila je 11 studijskih albuma, omot za album Island Life označen je kao „jedna od najpoznatijih fotografija u istoriji pop kulture“, magazin Vogue proglasio ju je „modnom muzom“, a Rolling Stone „neodoljivom umetnicom, modnom ikonom i simbolom“.
Ne starost već mudrost
Ona u potpunosti prihvata i svoje godine. Na pitanje šta za nju znači starost u intervjuu za Guardian kaže: „Nikad ne koristim tu reč. Ja to nazivam mudrošću. Vreme je kao svemirska kapsula… Mi smo u svemiru, ne u vremenu. Provodim mnogo vremena na moru. Ja sam posmatrač neba, gledam u nebo. Volela bih da odem duboko u svemir.“
Pred kraj sedme decenije nastupala u toplesu, grudi obojenih u belo poput žena afričkih plemena. Za današnje dive nema ni simpatije ni razumevanja jer uopšte ne može da ih razlikuje. „Toliko su predvidive i neubedljive. Neko drugi ih stilizuje, to ne dolazi od njih samih. Biti jedinstven znači da kroz eksperimentisanje pronađeš sebe, iz sopstvenih patnji, vaspitanja i sreće. Ja sam te stvari radila zbog uzbuđenja, zbog rizika, činjenice da je to bilo novo, nikad zbog novca“, izjavila je jednom Grace.
Ko može njoj da zabrani pantalone
Ova androgina heroina i seks-bomba, pevačica, kompozitorka, glumica i model rođena je na Jamajki kao Grace Mendoza u maju 1948. Podigli su je baka i njen muž religiozni fanatik i nasilnik. Početkom šezdesetih seli se u SAD, gde se kao 13-godišnjakinja pridružuje ocu Robertu, propovedniku, majci Marjorie, domaćici, i bratu blizancu Rendyju.
Kako je izjavila u jednom intervjuu, u domu njenih roditelja, zbog očevih veoma strogih verskih uverenja – televizija, radio i pantalone bili su strogo zabranjeni. Zbog toga se Grace sa 17 godina, i ne završivši srednju školu, seli u Njujork. Tamo eksperimentiše sa drogama, živi kao nudista mesec dana, radi kao go-go plesačica u noćnim klubovima. I postaje jedna od muza Endija Vorhola, s kojim je posećuje legendarni njujorški Studio 54.
Angažman u jednoj njujorškoj modnoj agenciji odvodi je u Parizu. Sedamdesetih je, kao već priznat foto-model, pozirala za brojne naslovne strane, između ostalih i za francusko izdanje magazina Vogue. Osamdesetih je uradila nekoliko hitova Pull Up to the Bumper, My Jamaican Guy i Slave to the Rhythm, u kojima kombinuje reggae, funk i new wave. a potom dospeva i na veliko platno: 1984. glumila je divlju ratnicu Zulu u filmu Konan Varvarin sa Arnoldom Schwarzeneggerom, a potom negativku Mej u ostvarenju Pogled na ubistvo iz serijala o Bondu. U to vreme još je bila u vezi sa fotografom Jean-Paulom Goudeom, sa kojim ima sina Paola (37).
Borba sa demonima
U nedavnom intervjuu za Guardian izjavila je da je sve što ima, i građu, i kreativnost, i mistiku, nasledila od svojih roditelja: „Moja majka bila je veoma moderna, izgledala je kao supermodel, bila veoma mršava, vrlo visoka. Sama je sebi šila garderobu; još čuvamo šnitove za odeću brendova Givenchy, Yves Saint Laurent iz 50-ih. Takođe, bila je dobra i u atletici. Na Jamajki sport je sastavni, važan deo života. Moj otac je za mene bio misteriozni čovek kada sam bila mlađa, ali sećam se da mu je sve išlo od ruke, sve mu je uspevalo. Čak su u severnom delu države Njujorku tokom zime njegove ruže bile najveće ruže u kvartu. Sigurna sam da sam dar za muziku nasledila od dede po majci, koji je bio pijanista i svirao sa Natom King Colom.“
Ipak, za Grace je čitava karijera značila borbu sa demonima prošlosti. Odrastajući sa bakinim nasilnim mužem, za stoj na rukama u haljini dobijala je batine kožnim kaišem. Svoju nesreću lečila je umetnošću. „Kada nastupam, postajem kao oni muški nasilnici, dominatori iz prošlosti. Verovatno su zato moji nastupi zastrašujući jer sam i sama bila uplašena“, objašnjava ona.
Proždirala je muškarce
Svoj strašni i pomalo muškobanjast izgled Grace je gradila dok je bila u vezi sa Jean-Paulom Goudeom. Istakla je stroge crte lica, atletsku figuru i pogled kojim mrko strelja i počela da nosi neobične kreacije vajara Alexandera Caldera, kreatora Alexandera McQueena, Georgioa Armanija, Yvesa Saint Laurenta… Tako je zvanično i rođena upadljiva crnoputa diva.
Tokom cele karijere pratio ju je glas da proždire muškarce, i to posebno one atletske građe. Njena ljubav prema izvajanoj muskulaturi zaslužna je za to što ju je privukao skoro deceniju mlađi član njenog obezbeđenja – švedski bodibilder i glumac akcionih filmova Dolph Lundgren. Sa njim je pozirala maestru Helmutu Newtonu i snimila čuvene fotografije za magazin Playboy. Ipak, on ju je prevario s danskim nabildovanim kaskaderom Sven-Oleom Thorsenom, zbog čega je Grace pobesnela. Kasnije se bacila, opet, na svog mišićavog telohranitelja Atilu Altunbaija, Belgijanca mađarskog porekla, za kog se udala 1996. i razišla 2007.
Obožava da češlja svoju unuku
I danas, u 70. godini gipka je kao gazela ili mačka. Iako je veoma aktivna i često putuje, što joj više ne predstavlja zadovoljstvo, njena zimska baza je na Jamajki, gde ostaje po mesec dana i gde bi volela da osnuje pozorište. Grace je danas, između ostalog i baka, a o toj svojoj ulozi kaže: „To je najbolje. Ona se zove Athena, ima osam godina i veoma je nadarena. Svira klavir ne gledajući u dirke, neverovatno pleše, slika i peva. Volim da češljam njenu kosu. Ima onu vrstu kose na kojoj pletenica koju napravite i ostavite je dva dana počinje da biva kao Rasta dred, tako da je češljam četkom za veoma zamršenu kosu.
U subotu 14. jula na EXIT-u imaćete priliku da prisustvujete sigurno jednom od najekstarvagantnijih nastupa na Petrovaradinskoj tvrđavi. Vidimo se tamo!