14.01.2019.

Firmopisci: umetnici ili zanatlije?

Dunja Jovanović
Pinterest

Nekada davno (a možda ne baš toliko davno, zavisi kada ste rođeni) reklame za radnje, murali, baneri, bilbordi ili posteri radili su se ručno, četkom i bojom. Međutim, kao i mnogi drugi zanati, uvođenjem savremenih i sve naprednijih tehnologija, koje nude brže i jeftinije rešenje, i ovaj je postao gotovo zaboravljen.

firmopisci

Ipak, nekoliko decenija kasnije ti kompjuterski dizajnirani, mašinski sečeni znakovi i slova postaju posve dosadni u svojoj preciznosti zbog uniformnog, generičkog izgleda. Baš zato se danas nanovo rađa interesovanje za trend tradicionalnog iscrtavanja znakova, a talentovani firmopisci i kaligrafi vraćaju se na pijedestal. Ovaj zanat postaje savremena forma umetnosti. Zato, red je da otkrijete firmopisce, zanatlije i umetnike, čija slova, baš kao i slike ili fotografije, krase zidove i prostorije.

Firmopisac je osoba koja kreira javne reklame – postere, bilborde, izloge, murale… Poput umetničkih dela, te reklame su rađene rukom, četkom i bojom, ali, za razliku od umetničkih dela, s namenom da prenesu informacije i poruke koje će privući mušterije određenom biznisu. Dakle, on/a pre svega stvara jedan kreativan marketinški alat.

Nekada se ova tehnika učila šegrtovanjem, mada – mnogi firmopisci su samouki, te su razvili nemali broj inovativnih i drugačijih stilova

U srcu zanata nalazi se sposobnost manipulacije četkom za pisanje, a to nije lako naučiti. Potrebne su godine i godine vežbanja i ponavljanja ispisivanja kako biste savladali tehniku. Na kraju, ispisivanje znakova je forma kaligrafije, bazirana uglavnom na vintidž tipografiji, ali i slikarstva – jer zahteva kreativno izvođenje najrazličitijih simbola i motiva.

firmopisci

Slikar Chauncey Curtis radi na reklami za nemi film, 1930.

Njihov rad ne smatra se umetničkim delima (iako se mnogi s ovom premisom neće složiti), ali zahteva ozbiljno investiranje u znanje, savladavanje tehnike i smelu upotrebu različitih alata. Natpisi koje stvaraju mogu biti istinski lepi, estetski privlačni, ponekad i smešni, patriotski, mogu kreirati identitet jedne firme, a ponekad čak i čitavog kraja u kom se nalaze. Nalik oslikavanju murala, znaci su kreirani s planom da budu izloženi spoljašnjim uslovima. Zato su po potrebi dorađivani, prekrajana ili sasvim menjani, čime je mnogo sjajnih znakova izbrisano i teško ih je arhivirati. Pored toga, većina firmopisaca nije ostavljala potpis, tako da se uglavnom ne zna ko su bili ili čiji je neki natpis. U Srbiji su ovakvi natpisi posebno devastirani, malo ih je ostalo i uglavnom su neprimetni.

View this post on Instagram

#belgradetypography

A post shared by @ belgradetypography on

Ipak, mnoge srodne veštine i tehnike – upotreba stencila ili sitoštampa, koje i danas koristimo, inspirisane su upravo radom firmopisaca.

S napretkom tehnologije i razvojem kompjuterskih softvera, firmopisci doživljavaju veliki udarac. Natpisi postaju digitalno dizajnirani i proizvedeni. Ovakva, kompjuterski kontrolisana industrija dovela je do masovne proizvodnje jeftinih rešenja i globalizacije – a to sve sa sobom vuče i gubitak originalnosti jer mnoge kompanije počinju da liče jedna na drugu.

Srećom, ne žele svi da budu „u trendu“ i ne dopada im se da mašine zamene ljude tamo gde to nije potrebno, te se mnogi vlasnici pre svega malih biznisa vraćaju firmopiscima kako bi kreirali jedinstvene kampanje.

Ono što je nekada bio čest i donekle običan posao danas je specijalizovan zanat, ali koji se i dalje bori sa tehnološkim napretkom. Priču o ovom zanatu, ili specifičnoj vrsti umetnosti – kako više volite, možete pogledati u dokumentarcu Sign Painters u režiji Faythe Levin i Sama Macona.

Oni su intervjuisali više od 20 mlađih i starijih američkih firmopisaca. Njihova estetička pasija, posvećenost kvalitetnom radu, metodama koje oduzimaju vreme i dugotrajnosti prakse vide se upravo u ovom videu. Pored filma, ukoliko vas ova tema zanima, predlažemo vam da potražite knjige Handmade Nation: The Rise of DIY, Art, Craft, and Design i Sign Painters. Takođe, na OVOM linku pronaći ćete knjigu Lettering for Commercial Purposes iz 1918, koju možete prelistati i saznati nešto više o istoriji zanata. A na OVOM linku pronađite i uputstva kako da vežbate, naučite i potencijalno savladate firmopisanje.

Nažalost, ne postoje izdanja na srpskom jeziku, ali fotografije u knjigama će vam govoriti dovoljno o istoriji i lepoti ovog zanata koji u današnjem obliku postoji više od 150 godina, a definitivno sa sobom nosi i umetničku vrednost.

signpaintersfilm.com/#watch