LILU Shoes je jedan od najpoznatijih brendova obuće s domaćim dizajnerskim potpisom, zato razgovaramo sa dizajnerkom Danijelom Biškup koja ih stvara
Sa preko dvadeset godina iskustva u modnoj industriji dizajnerka Danijela Biškup neprestano radi na razvoju svog brenda LILU Shoes. Trenutno priprema online prodaju, razvija nov koncept CHOOSE YOUR IDENTITY u saradnji sa dizajnerkama ženske odeće JSP, čija se neraskidiva saradnja vidi na svakom fashion weeku jer su JSP stajlinzi spremni za pistu tek uz Danijeline cipele. Ali našu pažnju privuklo je to što je LILU Shoes prepoznatljiv kako u modnim editorijalima domaćih magazina i na modelima sa naslovnica, tako i na ženama koje srećemo na ulici, a koje se ne vode brendom već traže obuću u kojoj se dobro osećaju. Zato kroz razgovor pokušavamo da shvatimo kako joj to uspeva.
Tvoj radni prapočetak nema veze sa dizajnom, najpre si bila reporter na RTS-u, zar ne?
Da, radila sam devet godina kao novinar-reporter na RTS-u, ali u to vreme sam studirala i to Višu školu likovnih umetnosti jer me, posle više pokušaja, nisu primili na Fakultet primenjenih umetnosti. A otkud na televiziji? To me je sudbina nosila budući da ni srednju dizajnersku nisam upisala zbog kašnjenja na prijemni jer sam putovala iz drugog grada. Tako da mi je ostala srednja za kulturu i javno informisanje kao sledeća opcija. Nikada nisam imala plan da budem novinar, ali sam radeći na RTS-u stekla ogromno iskustvo i samopouzdanje, što mi je i te kako pomoglo u daljem profesionalnom razvoju.
Većina dizajnera kali svoj zanat u nekoj fabrici pre osnivanja sopstvenog brenda. To se desilo i sa tobom, koliko znam, sasvim slučajno. Reci nam kako je to bilo?
Kao i većina stvari u mom životu, i to se desilo slučajno. Upoznala sam vlasnika fabrike koji mi je predložio da osmislim njihov sajamski nastup. U toku rada shvatili smo da bi bilo dobro i da se uključim u izradu i stvaranje kolekcije za taj sajam. To se već tada pokazalo kao odlična ideja jer smo dobili Srebrnu košutu za ženski model. I tamo sam ostala preko šest godina. Ogromno iskustvo u proizvodnji i još četiri sajamske nagrade za ženske modele i kolekciju ženske obuće rezultat je naše saradnje. Sve to sam radila uporedo sa poslom novinara u RTS-u.
Moda je primenjena umetnost i veliki biznis, tako da je krug zatvoren tek kada se to što ste smislili i proda
Kako se u tom gustom rasporedu stvarala ideja da pokreneš svoj brend i kako si ga tada zamišljala?
Tada sam prvo poželela da se NE bavim tim poslom jer je on tehnički neverovatno zahtevan, komplikovan i težak. Rudarski posao! Ali očigledno su moja priroda i temperament uticali na to da se predomislim. Jednostavno, tada kod nas nije bilo dizajnera obuće, pogotovo ne samostalnih, koji imaju svoj brend. E to je već bio izazov…
I onda je 2001. godine otvoren Studio IDENTITY u kome osim tvoje obuće stoje komadi dizajnerki Jelene i Svetlane Proković. Kako je došlo do te saradnje?
Studio IDENTITY nastao je godinu dana ranije, a zatim su se Jelena i Svetlana Proković i još neki dizajneri priključili ideji da postoji studio – radnja koja okuplja više dizajnera. To je pojednostavljivalo posao u organizacionom smislu, ali bilo je i finansijski povoljnije jer smo delile sve troškove. Posle nekoliko godina ostale smo samo JSP i ja i tada smo odlučile da smo samo mi IDENTITY. I tako je i danas. Na svim njihovim revijama je moja obuća. Ceo koncept oko radnje zajedno smišljamo i razvijamo i neverovatno je kako se dobro slažemo.
Kako to funkcioniše?
Jelena živi i radi u Ljubljani, a Svetlana i ja smo ovde i sve funkcioniše. Imamo dosta zaposlenih i prava smo firma. Pored naših brendova radimo često uniforme za promoterke svetskih brendova, JSP rade i za pozorište, Jelena pogotovo. Trenutno radimo na razvoju CHOOSE YOUR IDENTITY, događaja koji ćemo organizovati bar dva puta godišje, u smislu promocije same radnje, a tokom kojeg ćemo, pored okupljanja umetnika, dizajnera, naših mušterija i kolega, predstavljati nove modele i kolekcije, kao i nove unikatne linije BLACK I GOLD koje pripremamo. Prvi događaj bio je krajem decembra i sada smo u pripremi za prolećni CHOOSE YOUR IDENTITY 02.
Da li je slučajno što se LILU i IDENTITY pišu velikim slovima ili postoji razlog za to?
Ne postoji nijedna poseban razlog osim dizajnerskog. Dizajner Pavle Nedeljković, koji je radio oba logoa, tako je uradio i meni se dopalo na prvo gledanje. I evo, traju već više od 17 godina.
Najvažnije što sam naučila o modi jeste da je cilj da napravim model cipela koji će sve žene želeti da imaju zbog lepote i dizajna a ne zato što treba da ih obuju
A šta znači LILU?
LILU je uloga Mile Jovović u filmu Peti element Lika Besona. Baš sam ga pre neko veče gledala sa istim uzbuđenjem kao i prvi put kada sam odlučila da se moj brend tako zove. Obožavam kostim iz filma, obožavam sve glumce, scenografiju… i Milu Jovović, ona je prava LILU. Ženstvena, jaka i snažna.
Kako izgleda proces nastajanja tvoje kolekcije?
Sam proces je sada već rutinski. U određenom delu sezone prikupljam sa raznih strana i iz raznih firmi šta je u ponudi od novih štikli, đonova, koža i materijala. Zatim počinjem da razmišljam o pravcu u kom ću se kretati sa kolekcijom za tu sezonu koju radim, a nakon toga o detaljima i samim modelima. Sledeća faza podrazumeva odabir ili izradu novih kalupa, na koje iscrtavam modele, modelar izrađuje mustre i kada nabavim kože i đonove, izrada može da počne. To ovde mogu da spakujem u nekoliko rečenica, ali to je u praksi bar par meseci i ima puno prepreka koje svakodnevno preskačemo moji saradnici i ja. Inače, praktikujem da ne predstavim sve modele za tu sezonu, već da se pojavljuju u nastavcima i stalno, tako da naše mušterije stalno imaju mogućnost da kupe nove modele.
Mnogi dizajneri se danas ne inspirišu, niti stvaraju sopstven dizajn nego jure trendove koji dobro prolaze, pa u toj trci često kaskaju. Kakvo je tvoje viđenje tog fenomena?
Nemam ništa protiv trendova ako su iskorišćeni na pravi način i ne po svaku cenu. Mislim da svaki ozbiljan dizajner mora u okviru svoje kolekcije da ima nešto posebno što će ga izdvojiti od ostalih. Nešto što ga određuje i potpisuje. Postoje modeli koje radim uvek, a to su salonke i baletanke, jer od tih modela žive moja proizvodnja i firma, a evo konačno već dve sezone modeli koje sam radila za revije se mnogo bolje prodaju nego ranije i to me baš inspiriše i čini srećnom.
Šta misliš da je uticalo na to?
Mislim da su tome doprinele i društvene mreže jer sada mnogo više ljudi ima priliku da vidi šta radim. Pošto postoji velika potražnja za mojim modelima i van Beograda i Srbije, odlučila sam da napravim online prodaju i upravo radimo sajt za tu svrhu. Za sada moji modeli mogu da se naruče i preko Instagrama i Facebooka, a šaljemo i po Srbiji, kao i van zemlje.
Nemam ništa protiv trendova ako su iskorišćeni na pravi način i ne po svaku cenu
Šta je najvažnije što si o modi naučila za ovih dvadeset godina?
Iskustvo je mnogo važno jer bez njega bih pravila početničke greške. Pogotovo u proizvodnji. Najvažnije što sam naučila o modi jeste da je cilj svega da napravim model cipela koji će sve žene želeti da imaju zbog lepote i dizajna a ne zato što treba da se obuju jer pada kiša i hladno im je. Moraju da „polude“ i da žele samo njega, i tada ste uspeli. Moda je primenjena umetnost i veliki biznis, tako da je krug zatvoren tek kada se to što ste smislili i proda.
Mnoga poznata, ali i nepoznata lica koja sretnem na ulici nose tvoje modele, šta misliš da ih privlači kod tvog brenda?
Upravo ovo što sam rekla malopre. Možda sam na dobrom putu i imam modele koje žene vole i jednostavno se dobro osećaju u njima. Modeli moraju da imaju ono nešto što će vas izdvojiti i to nešto što će naterati žene da ih obožavaju.
Šta ćemo nositi ovog proleća, kako izgleda proleće-leto 2018. by LILU?
Kockasti oblici cipela i sandala sa jačim, debljim petama, ali i sa tankim. Puno jakih boja, šareno i veselo. Takvo je LILU proleće-leto 2018.
Koji je tvoj neprevaziđeni model obuće svih vremena?
Uh, teško mi je da se odlučim. Ima puno modela, i tuđih i mojih, koje volim. Mnogo volim čizme uopšte, volim sandale… a volim i patike koje su poslednjih godina ozbiljno zagazile u svet mode i to mi se sviđa.