Film Blue Velvet slavi tridesetogodišnjicu postojanja povratkom u bioskope 2. decembra 2016, u novoj, remasterovanoj verziji, a mi vam predstavljamo listu filmova koji su inspirisali Davida Lyncha da napiše kultni scenario
Remek-delo Davida Lyncha smešteno je u uspavani američki gradić, u koji ulazimo uz pesmu koja ne izbija iz glave već tri decenije – In Dreams Roya Orbisona.
Film koji suprotstavlja senzualnost i nasilje, voajerizam i nevinost, zlo i magiju, Blue Velvet je varljivo mračna priča o jednom pogubljenom istražitelju amateru. Ovo je prvi Lynchov film u kom on koristi populstički detektivski žanr (kasnije upotrebljen u serijalu Twin Peaks i ostvarenju Mulholland Drive).
Kyle MacLachlan je wannabe detektiv koji se nalazi u trouglu između poremećene femme fatale Isabelle Rosselini i nasilnika kog igra Dennis Hopper. Jednako šokantan koliko i izazovan, ovaj film secira američku psihu, socijalne stege i seksualne sklonosti.
Baš kao takav, jedan – možemo slobodno reći – kulturološki spomenik, film Blue Velevet bio je više puta analiziran i dešifrovan. Iako često na udaru kritike, možemo samo da se divimo originalnosti Lynchove mašte te da pokušamo da uronimo u nju. Zato vam predstavljamo nekoliko kinematografskih presedana koji su uticali na Lyncha dok se pisao scenario za Blue Velvet.
Un chien andalou (1929)
Režija: Luis Buñuel and Salvador Dalí
Nadrealistički pokret uticao je na Dalija i Buñuela da se posvete kinematografiji i prenesu na filmsko platno deo njihovog slikarskog senzibiliteta. I nakon 90 godina od premijernog prikazivanja, ova vizuelna magija od ostvarenja ne prestaje da šokira ljubitelje sedme umetnosti.
Rabbit’s Moon (1950/71)
Režija: Kenneth Anger
Filmovi underground umetnika Kennetha Angera Rabbit’s Moon i Scorpio Rising (1964) su prvi u kom se čuje balada Bobbyja Vintona – Blue Velvet.
The Night of the Hunter (1955)
Režija: Charles Laughton
Lynchova ljubav prema detektivskim misterijama započela je ovim filmom i noir žanrom, koji je vladao bioskopima četrdesetih godina prošlog veka.
Written on the Wind (1956)
Režija: Douglas Sirk
Lynch nije bio prvi holivudski stvaralac koji je preskočio preko ograda naizgled savršenih prigradskih naselja. Režiseri poput Nicholasa Roya i Douglasa Sirka to su radili pedesetih u fantastičnim melodramama koje se bave vezama između prikrivene seksualnosti i političkih šema.
Vertigo (1958)
Režija: Alfred Hitchcock
Jedan od očigledno najuticajnijih reditelja na celo stvaralaštvo Davida Lyncha je niko drugi do – Hitchcock, majstor neizvesnosti. Film Vertigo je savršen dokaz za to – psihiloška detektivska priča, fatalna dama i žrtva. Mislite li isto što i mi?