Aretha, Joni, Janis, Grace, ali i Bisera i Olivera. Zašto je 1967. bila njihova ključna godina i kako su one uticale na pop scenu danas, 50 godina kasnije
Godine 1967. Aretha Franklin imala je samo 25 godina. U to vreme, kada mlada žena zađe u drugu polovinu druge decenije, već se smatrala matorom za karijeru pop pevačice, ali eto – Aretha je ovo pravilo potpuno uništila jer se upravo tada proslavila.
Kada se svojim moćnim glasom prodrala What you want, baby I’ve got it u pesmi Respect, milioni slušalaca nisu mogli a da se ne slože.
Ona je imala sve. S glasom koji se može opisati kao BOŽANSTVEN brzo se pela na vrh pop top-liste. Krajem pomenute godine Aretha je prerasla sve kolege, pisala je pesme, sama donosila karijerne odluke i povezivala se s publikom. Nije bilo lako postati i ostati samostalan. Šezdesetih i sedamdesetih je malo crnih žena bilo cenjeno u svetu muzike, a Aretha je baš tada uspela da osvoji titulu kraljica soula, koju drži i dan-danas.
Aretha Franklin je kroz svoje pesme govorila da ženu treba čuti i da ona može sve sama – da piše pesme, donosi karijerne odluke i menja svet oko sebe i za sebe
U isto vreme Pokret za ljudska prava (Civil Rights Movement) podsetio je na pitanje prava žena: nekoliko godina pre toga (1964) Kongres je doneo odredbu VII Zakona o građanskim pravima, koja zabranjuje diskriminaciju ne samo na osnovu rase već religije i na osnovu pola. Žene, a pogotovo žene koje spadaju u nacionalne manjine, dugo su bile uskraćene mogućnosti da uče u određenim institucijama, da rade na određenim pozicijama, nisu imale jednake plate kao muške kolege, čak ni pred sudom nisu bile jednake s muškarcima.
Godine 1966. osnovana je Nacionalna ženska organizacija (NOW). Javila se potreba za jakim ženskim glasovima u svetu u kojem dominiraju muškarci, oni koji će jasno i glasno govoriti i seksizmu koji se tada nije spominjao. Potreba za podrškom i osnaživanjem. Na isti način je Aretha, samo u pop areni, govorila da ženu treba čuti i da ona može sve sama – da piše pesme, donosi karijerne odluke i menja svet oko sebe i za sebe.
Čak su i u najkonzervativnijem od svih muzičkih pravaca – kantriju, neke dame uspele da naprave proboj i postanu ikone žanra. Naravno, govorimo o pre svega – Dolly Parton i Loretti Lynn
Ovaj spoj promene svesti u društvu i rast Arethe Franklin kao pop dive, te poruke koju je ona slala, doveo je toga da je 1967. godina bila presudna za žene u muzici. Te godine su snažne i nezavisne pop pevačice odlučile da poslušaju Arethu i izbore se za svoje mesto pod muzičkim suncem. Prvi korak bio je veliki pop festival u Montereju. Tada je svet upoznao Jefferson Airplane – jedan od ozbiljnijih rok bendova koji je imao ženu kao frontmenku. Grace Slick je imala 27 godina, ekscentrična i fantastična – palila je binu. A taj neponovljiv nastup nije bio njeno najjače oružje. Ona je napisala najveće hitove zbog kojih se bend proslavio i upisao u muzičku istoriju (Somebody to love i White Rabbit).
Dvadesetčetvorogodišnja Janis Joplin, besramna i divlja, bila je žena kakva se nikada do tad nije pojavila na muzičkoj sceni. Njen sirov glas i način na koji se kretala i dalje su jedinstveni. Janis je brend za sebe. Iako je prvo počela da svira sa bendom, ubrzo ga je prerasla i postala poznatija kao solo umetnica. Janis pripada samo sebi. I svojoj muzici.
U Kaliforniji se takođe kuvala dobra ženska muzička zakuska. Pojavila se Joni Mitchell, koja je pisala prelepe i neobične tekstove. Poeziju gotovo. U drugoj polovini 1967. godine objavila je debi album Song to a Seagul. Joni je ženski pandan Bobu Dylanu, možda najvažnija i najuticajnija žena tekstopisac ikada.
Te magične 1967. Judy Collins otpevala je Both Sides Now, a čak su i u najkonzervativnijem od svih muzičkih pravaca – kantriju, neke dame uspele da naprave proboj i postanu ikone žanra.
https://www.youtube.com/watch?v=OTuQ9cKGSdM
Naravno, govorimo o pre svega – Dolly Parton i Loretti Lynn.
U tadašnjoj Jugoslaviji bilo je vreme šlagera i prepeva, a kraljica tog muzičkog trenutka bila je i ostala Bisera Veletanlić.
Sećate li se i prelepe Olivere Katarine koja na tadašnjoj RTB izvodi pesmu Erene? Iconic!
Danas, 2017, pola veka kasnije, žene bukvalno vladaju muzičkom scenom: od Beyonce, preko Lady Gage, Lane del Ray, Adel, Rihanne… I trebalo bi da se za to zahvale upravo damama iz 1967.