22.03.2017.

JOVANA MARKOVIĆ: Iako je Beyonce nosila moj mantil, više mi se dopada stil Solange

Andrijana Živković
Dalibor Stanković

O domaćoj i internacionalnoj karijeri i tome kako trenutno sprema novu kolekciju za narednu upgraded sezonu razgovaramo sa Jovanom Marković

jovana-42-b jovana markovic 42magazin dizajner

Iako ima deset godina iskustva na dizajnerskoj sceni, Jovana je mlada dizajnerka, budući da je njen brend rođen u inostranstvu tek pre nekoliko godina. Od tada su Francuska, Italija i Saudijska Arabija na neko vreme postali dom njenih modela, a u Njujorku je kao na domaćem terenu. Kada je reč o našem tržištu, umesto nje govore naslovne strane, editorijali svih velikih modnih magazina u Srbiji i nagrade koje dizajner može da dobije. A ako se pitate ko nosi modele s potpisom Jovane Marković, dovoljno je navesti – Beyonce, a ko je sledeći, s nestrpljenjem čekamo da vidimo.

Brend Jovana Marković postoji već deset godina, prva kolekcija prikazana je 2007. Kada pogledaš tu prvu kolekciju i tebe lično tada i ovo sada, kako ti se sve čini?
U suštini, postoji deset godina, ali ja ne mogu da računam ništa do 2011. Dok nisam otvorila svoju radnju i stvarno krenula da zarađujem od toga. Sve do tada je bilo kao neko pronalaženje, studentsko doba, izlaganje. Kada se prezentujem u svetu, uvek želim da kažem da sam nastala 2014. jer sam tada krenula sa online prodajom i plasiranjem u inostranstvu. Mlada sam još uvek (smeh).

Pratim mnogo dizajnera, bez obzira na to što nekad možda nije moj fazon, mogu da cenim druge ideje i stilove

Šta se promenilo u pristupu, a šta je ostalo isto?
Uh, pa kad se setim svog prvog izlaganja 2007. na Fashion Selectionu, od tada se dosta toga promenilo. Sazrela sam dosta i pročistile su se neke sitnice. Mnogo sam naučila o poslu i samom dizajnu. Samo mi se čini da sam tada imala malo više slobode u dizajnu. Sada razmišljam koliko bi se šta prodalo i koliko bi bilo nosivo. Biznis mozak mi je uključen, a tada nisam tako razmišljala.

A u estetskom smislu?
Čistije je, zrelije i nadam se da se vidi progres.

U međuvremenu se dešavalo mnogo toga. Šta bi izdvojila kao najvažnije prekretnice?
Kada sam počela saradnju sa Not Just a Labelom. To je bila revija u Domu omladine sa nastupom benda Nouvelle Vague, tada su oni mene skautovali i pokrenuta je prodaja i plasiranje u inostranstvu. Od tada se sve promenilo. Više sam naučila o poslu i krenula mnogo ozbiljnije da radim.

 Šta ti je doneo Not Just a Label?
To je bilo krajem 2013, a već 2014. pokrenula sam online prodaju i poslednje dve godine su me slali na svaki trade show preko konkursa koje su oni pravili, i to mi je bila kao neka škola jer sam puno naučila. Pogotovo u Vićenci pre dve godine u maju, kada je bilo nas 100 odabranih dizajnera od više od 20.000 koji su aplicirali i imali smo sajam gde smo učili o modi i vodili razgovore sa stvarno prestižnim ljudima u modnom svetu, kao i sa proizvođačima materijala.

Izrada kolekcija je ovde naporan deo. Neko nekad ne može da izvede u potpunosti onako kako si ti zamislio i to je najstresniji deo, bar meni, a verujem i većini kolega

Tvoji modeli stigli su do Njujorka, Pariza, Vićence… kako druge kulture reaguju na tvoj dizajn?
Posle toga je bio Paris Who’s Next, takođe preko Not Just a Labela, i treći sajam je bio Capsule u Njujorku, što mi je otvorilo neka vrata. Pravila sam godišnju statistiku gde se najbolje prodaje i Amerika je stvarno bila najbolje tržište za moj brend. Tamo sam stvorila dosta kontakata i sada imam prvu bazu u Njujorku u jednoj radnji na Lower East Sideu, a to je lep početak.

 Neko vreme provela si u Njujorku, gde si radila na svom brendu i snimala kampanje. Šta je najvažnije što si naučila iz tog iskustva?
Kada sam bila prvi put, ostala sam tri meseca. Bio je taj sajam, povezala sam se sa dosta ljudi i radila slikanja sa stilistima za online časopise. Čak smo prošli put radili za ukrajinski L’Officiel, sasvim slučajno su se desili neki kontakti, ljudi su uvek raspoloženi za saradnju, a to mi se baš dopalo.

Kada si se vratila, deluje kao da je taj vajb ostao u tvom brendu?
Moguće. Ja stvarno i jesam želela da poslednje dve kolekcije budu inspirisane Njujorkom, tačnije Bruklinom. Ali ne želim da budem isključivo orijentisana ka Americi i njihovom tržištu, želim da moja moda bude nosiva svuda.

I onda te je zvala stilistikinja Beyonce?
To se desilo kada sam se spremala za Paris Who’s Next i kada sam saznala da sam prošla konkurs, imala sam svega 29 dana da spremim celu kolekciju, prezentaciju i plus se desilo da me je ona zvala za mantil. Potpuno lud period od mesec dana! Bez obzira na sve, uspeli smo da odradimo mantil i ona je bila baš zadovoljna. Nosila ga je na nekom od koncerata na turneji po Americi, kao jedan od stajlinga budući da ih ona ima ne znam koliko tokom koncerta. Žao mi je što nemam tu fotografiju jer ja sada nemam ništa od toga. Ali ostala sam u kontaktu sa Raquel, njenom stilistkinjom, i nadam se daljoj saradnji. Iskreno, više bih volela da radim sa Solange jer mi se više dopada njen stil.

Svi mislimo da su dizajn i kvalitet materijala najvažnije stvari, ali bez dobre kampanje, marketinga i biznis plana to sve pada u vodu. Kakvo je tvoje iskustvo kada pogledaš unazad?
Kad pogledam unazad, vidim samo greške. Ja sam veliki kritičar samoj sebi i uvek samo gledam šta može da bude bolje. To je razlog zašto preskačem ovu jesenju sezonu jer sam bila previše iscrpljena poslednje četiri sezone. Kolekcija za kolekcijom, sajmovi… Želim da se pročistim od svih informacija koje sam prikupila za to vreme i da krenem sa prolećnom kolekcijom malo svežija, sa novim idejama i svim što sam naučila, nadam se da će se to videti u novoj kolekciji.

Već radiš na njoj?
Sada sam u procesu crtanja, i to mi je najlepše. Tražim inspiraciju, menjam sajt i ceo brending. Stilski ću to opet biti ja, ali ću probati da doradim par stvari na brendu.

Esencijalno za tvoje modele je…
Volela bih da bude nosivost i ženstvenost. Želim da moje stvari mogu da se nose u svakoj prilici i da se osobe koje ih nose osećaju zadovoljno i posebno u njima.

Šta ti privlači pažnju kod drugih dizajnera?
Drugačiji kroj i nove ideje. Pratim mnogo dizajnera, bez obzira na to što nekad možda nije moj fazon, mogu da cenim druge ideje i stilove.

Kada bi morala da izdvojiš jedan komad koji predstavlja čitavu estetiku tvog brenda, koji bi to bio?
Kožna jakna! Postoji veliko interesovanje muške populacije za modele kožnih jakni, pa razmišljam da u narednoj kolekciji ubacim i jedan muški model.

Kako je nastala poslednja kampanja?
U Njujorku smo je radili sa Monique Barron. Ona je tek završila studije, ali je neverovatno talentovana i mnogo mi se dopao njen rad. Upoznale smo se sasvim slučajno i ona je predložila da uradimo kampanju. Smislile smo baš lep koncept – da sve bude veselo i šareno u Chinatownu. Jedva smo našle dve devojke crnkinje i probale da sve istovremeno uklopimo, na kraju je pala kiša i nismo to mogle da realizujemo. Samo smo kupile kišobrane i slikale ih na kiši, ali ispalo je bolje nego što smo mogle da zamislimo.

Šta ti je najteže u procesu, a u čemu najviše uživaš?
Izrada – jer izrada kolekcija je ovde naporan deo. Neko nekad ne može da izvede u potpunosti onako kako si ti zamislio i to je najstresniji deo, bar meni, a verujem i većini kolega. Naravno, glavni problem je kako da zaradimo s ovim što radimo.

A šta je najlepše?
Kada vidim završen model kako sam ga zamislila, na devojci kakvu sam zamislila i kada celu svoju viziju pretočim u delo. To mi je najdraže.

Kako nastaje jedna tvoja kolekcija, od inspiracije, preko ideje, do izrade?
Kako kad. Sada sam sebi dala više vremena jer želim da ovaj put uradim sve natenane. Rekord mi je ta kolekcija za 29 dana, a inače traje od dva do tri meseca. Završiš jednu i odmah krećeš da radiš sledeću. Tako mi je bilo poslednje dve godine.

Kad pogledam unazad, vidim samo greške. Ja sam veliki kritičar samoj sebi i uvek samo gledam šta može da bude bolje

Koliko ljudi učestvuje u realizaciji kolekcije?
Radim sa dva studija. Posebno odeljenje za kožne modele i drugo za ostale modele.

Postoji li momenat kada nemaš pojma šta ćeš sledeće da radiš?
Da!

I šta radiš tada?
Uvek možeš da nađeš inspiraciju, ali nekad nisi oduševljen tom idejom, nego jednostavno nastaviš, i to je to. Ali kada kreneš da radiš, i to se nastavlja, budeš sve uzbuđeniji i uzbuđeniji i bude ti drago što si došao na tu ideju kasnije. Ali dešavalo mi se da ne znam šta bih i onda tražim inspiraciju, najčešće u filmovima i drugačijim kulturama.

Šta bi rekla sebi pre 10 godina ili dala savet onima koji počinju?
Studiranje u inostranstvu!

Planovi za ovu godinu? Šta je sledeće?
Bavim se malim izmenama sa logom, sajtom i sledećom kolekcijom i idem u Njujork.

Vraćaš se posle Njujorka?
Nadam se da ću sada ostati malo duže jer sam prošli put imala osećaj da sam otišla prerano. Tek su krenule stvari da se odvijaju, a ja sam u tom momentu morala da krenem zbog revije na Beogradskoj nedelji mode. Videćemo kako će se odvijati ovaj put, otvorena sam za sve opcije.

jovana-42-a jovana markovic 42 magazin dizajner