10.10.2017.

Otkrijte slobodu srpskog garažnog filma

Z. Antonijević
Promo

Ukoliko još niste pogledali nijedno ostvarenje koje je napravio bend filmadžija sa malo para i mnogo ideja, te filmskim jezikom progovorio o nama ovde važnim životnim temama, vreme je za srpski garažni film

garažni film

Šta je to uopšte garažni film? To je domaći filmski pokret pasioniranih filmskih stvaralaca koji prave filmove sa malom ekipom, minimalnim finansijskim i tehničkim sredstvima, ali sa neograničenom autorskom slobodom. Uzor i srodnik mu je garažni rok.

Specifična estetika mikrobudžetnih ostvarenja više je svesni izbor autora nego proizvod okolnosti, a zajednički imenitelj su im sloboda i zadovoljstvo u razmišljanju

Pokret je 2015. godine osnovan spontano kada je grupa autora shvatila da desetak njihovih ostvarenja očigledno ima nešto zajedničko, neki zajednički stil, da su svi prijatelji koji su u skoro svakom filmu jedni drugima pomagali, te da su ih napravili od onoga čime su u datom trenutku raspolagali što se tiče finansija i tehnike – uz potpunu stvaralačku slobodu.
Poput garažnih bendova i njihovog odonsa prema tradiciji pop muzike, autori garažnih filmova u svojim delima eksplicitno pokazuju respekt prema klasičnoj i avangardnoj filmskoj umetnosti, ali njihova dela ipak konstantno preispituju panteon filmskih velikana.
Za sada postoji 15 garažnih filmova koje publika od 23. maja 2017. jednom mesečno može da pogleda u Domu omladine Beograda, ali i da od autora sazna tajne stvaranja ovog filmskog žanra.

Bitno je da vi svesno obratite pažnju na srpski garažni film jer on govori o onome o čemu većina – ćuti

Za autore ovog pravca garažni film je esencija sedme umetnosti. Specifična estetika mikrobudžetnih ostvarenja jeste njihov svesni izbor više nego proizvod okolnosti, a zajednički imenitelj su sloboda i zadovoljstvo u razmišljanju. Potreba da se na estetizovan način preispituju osećanja, mračne politike i misteriozni osmesi snažnija je od velikog budžeta. Oličenje su neposrednosti i prirodnosti.
Slobodni su i pristupačni, nisu ograničeni na posebnu ciljnu grupu, nemaju reklamu, medijske prikaze i vidljivu distribuciju, prave se da ih publika gleda i zato ih treba otkriti.

U prethodnoj deceniji kod nas je realizovano više ostvarenja koja pripadaju garažnom filmu: Narcis i Eho, Poljupci i Žigosana Saše Radojevića, Ljuljaška i Okean Tamare Drakulić, Država i Unutra Jelene Marković i Mirka Abrlića, Petlja i Jug- jugoistok Milutina Petrovića, čiji se film Zemlja istine, ljubavi i slobode iz 2000, dobitnik nagrade Rajner Verner Fazbinder na festivalu u Manhajmu i Gran pri na Festivalu autorskog filma u Beogradu, uzima kao svojevrsna preteča srpskog garažnog filma.

garažni film

Ova ostvarenja možete da otkrijete na četvrtoj večeri predstavljanja garažnog filma u Domu omladine Beograda – u utorak, 10. oktobra, u 17 časova (ulaznica je 100 dinara i važi za obe projekcije).

U 17 časova na programu je dugometražni dokumentarni film Novo je da sam bila zlostavljana (Srbija, 2009), koji je Milutin Petrović režirao po scenariju Nadežde Milenković. Film je snimljen sa celom klasom glume Mire Karanović, a u njemu mlade glumice pripremaju predstavu po svedočenjima autentičnih žena koje su doživele seksualno nasilje u detinjstvu. U njemu se pojavljuju: Mirjana Karanović, Jelena Velkovski, Dragana Nenadić…

Od 19 časova sledi razgovor na temu Angažman ili izolacija, u kojem učestvuju: Milutin Petrović, Saša Radojević, Jelena Marković, Amra Latifić i Vladimir Kolarić.
Nova umetnička praksa, ukoliko nije u službi političke ili finansijske oligarhije, nalazi se pred dilemom – angažman ili izolacija.

Oličenje neposrednosti i prirodnosti. Slobodni su i pristupačni, nisu ograničeni na posebnu ciljnu grupu, nemaju reklamu, medijske prikaze i vidljivu distribuciju

Učesnici razgovora pokušaće da odgovore i sledeće dileme:
Šta znači pojam angažovane umetnosti u današnje vreme? Postoji li subverzivnost? Kako umetnik može biti svedok vremena u represivnim režimima?
Aktuelno stanje filma u Srbiji nudi mnogo odgovora na ova pitanja.

Program se u 21 čas završava projekcijom igranog filma Petlja (Srbija, 2015) Milutina Petrovića, a u njemu glume Ljuma Penov, Saša Radojević, Ivan Zarić, Daniel Kovač… On predstavlja susret Holivuda i evropskog andergraunda, a posvećen je delu Ljubomira Šimunića, autora avangardnih filmova i fotografija. Petlja je vizuelno istraživanje o fenomenu erotike na filmu. Odabrani elementi filmskog jezika prikazuju potragu za nestalim šamanom filma, velikim čarobnjakom slike – Šimetom.

Budući da vam na njega neće skrenuti pažnju reklama, bitno je da vi svesno obratite pažnju na srpski garažni film jer on govori o onome o čemu većina – ćuti.