18.02.2017.

Lenjinova umetnička utopija

Dunja Jovanović
©2016, State Russian Museum, St. Petersburg.

Kako opisati osećaj koji su imali ruski revolucionari početkom 20. veka?

Njihove blistave ideale i očajnu realnost, euforični optimizam i duboki očaj, želju za slobodom plaćenu surovom represijom, snove o jednakosti koje je uništila despotska vladavina?

Trista godina vladavine starog ruskog režima dovelo do možda najturbulentnijeg događaja u Rusiji – Oktobarske revolucije 1917. Tačno 90 godina posle, Kraljevska akademija umetnosti u Londonu svojom blockbuster izložbom Revolucija: ruska umetnost od 1917. do 1932. vraća nas u ovaj važan istorijski momenat, viđen kroz prizmu avangardnih umetnika.

new-planet-1921-by-konstantin-yuon-photograph-state-tretyakov-gallery-moscow-dacs-2017

Konstantin Yuon “Nova planeta”, 1921

Nakon što su boljševici došli na vlast oktobra 1917, revolucionarski duh obuzeo je najkreativniji sloj naroda – umetnike, kompozitore, pisce. I, možda po prvi put u istoriji, njihovi ideali bili su isti kao i ideali vladajućeg sloja

Nakon što su boljševici došli na vlast oktobra 1917, revolucionarski duh obuzeo je najkreativniji sloj naroda – umetnike, kompozitore i pisce. I, možda po prvi put u istoriji, njihovi ideali bili su isti kao i ideali vladajućeg sloja. Čuveni umetnici poput Kandinskog, Malevicha, Chagalla i Rodchenka su među preživalima ovih sudbonosnih događaja, a koji su potresli rusko društvo iz temelja. Verovali su da umetnost može imati svrhu sama po sebi, da može da utiče na čitavu naciju. Od postera i murala, preko uniformi za radnike u fabrikama, pa do simpatičnih Trotsky šoljica za čaj koje su bile u svakodnevnoj upotrebi.

kazmir-malevich-peasants-c-1930-state-russian-museum-st-petersburg

Kazmir Malevich, “Seljaci”,1930

U ovom novom svetu je sve bilo moguće – umetnost je bila život. Mauzolej za Lenjina, umetnika Alexei Shchuseva, izgrađen je kao hibridna piramida suprematističke geometrije; Konstantin Yuon slavi novi svet na svojim platnima; Mikhail Matiushin, slikar, pravi vizionarska dela.

Ideje se šire Evropom – Picasso pronalazi kubizam, a Kazimir Malevich ga reinterpretira na ruski način. Slikari Aristarkh Lentulov i Boris Grigoriev slikaju boljševike na cézannovski način, što je bila novina tog doba. Oktobar 1917. je, deluje, pre svega doveo do revolucije u umetnosti.

Supermatizam i konstruktivizam govorili su o utopiji, ali zanemarivali svet u kom realno jača sila i stvaraju se osnove za ratove. Propagandna umetnost podržava boljševike u Građanskom ratu (1917–1922)

Međutim, postavlja se pitanje – šta dobijamo time što posmatramo Lenjinovu revoluciju kroz ružičasta stakla? Ona je bila utopijski san, ali onaj koji nije uspeo. Ne zaboravimo – Malevich je svoj Crni kvadrat naslikao 1915, skoro u isto vreme kada je i Tatlin proizvodio svoje apstraktne konstrukcije, dakle – pre revolucije. Posle toga su ova dva velika umetnika, nošeni talasom umetničke slobode, populizovali suprematizam i konstruktivizam – možda najjače umetničke pokrete 20. veka. Da li je 1917. doprinela tome ili bi se to desilo svakako, nikada nećemo znati.

Oba pokreta govorila su u utopiji, ali zanemarivala svet u kom realno jača sila i stvaraju se osnove za ratove. Propagandna umetnost podržava boljševike u Građanskom ratu (1917–1922), koji je obezbedio Lenjinovu novu državu. Međutim, umetnost ne obraća pažnju na ljudske žrtve.

el-lissitzkys-1919-poster-beat-the-whites-with-the-red-wedge-photograph-peter-cox-collection-van-abbemuseum-eindhoven-the-netherlands

El Lissitzkyijev poster iz 1919. “Beat the Whites with the Red Wedge”

Zato je izložba koja se danas dešava – važna. Ona nas podseća na dve strane priče. Nikada (nikada!) ne smemo zanemariti rusku avangardu, ona je veoma bitan deo savremene umetnosti. Ali možda je treba posmatrati i iz nekog drugog ugla. I podsetiti na neke ne tako lepe momente u istoriji, jer svi dobro znamo da nam je pamćenje veoma kratkog roka.

Izložba Revolucija: ruska umetnost od 1917. do 1932. traje do 17. aprila