Iza velikog imena kao što je modna kuća Comme des Garçons stoji Rei Kawakubo, čiji je veliki uticaj unutar krugova modnih dizajnera ne samo poznat već i priznat. Već decenijama
Analizom modne istorije i u potrazi za dizajnerom koji je ostavio najjači posredan ili neposredan utisak na svoje kolege, a taj uticaj se širi do nepreglednih daljina, jedno ime izlazi na površinu, dok ostali dizajneri potvrđuju to jednoglasno – Rei Kawakubo.
Prošlogodišnja izložba u MoMAu Njujorku samo je jedna od nagrada koje slave rad Rei Kawakubo, dizajnerke japanskog porekla koja živi na relaciji Tokio‒Pariz i stoji iza modnog brenda Comme des Garçons.
Veličina njenog imena danas se možda može objasniti njenom biografijom, pa se baš zato vraćamo unazad ne bismo li razumeli kako je nastala Rei Kawakubo.
Rešila je da zakopa sve poznato do tada i krene od nule, ponovo, i to je i uradila. Tada se ponovo rađa, ali ovoga puta iskonski brend kakav nam je danas poznat kao Comme des Garçons
Rođena 1942. godine, Rei se zapravo nije školovala za modnog dizajnera, ali jeste za umetnika. Prvi posao imala je u advertajzing sektoru jedne tekstilne kompanije, što je potpuno suprotno njenom obrazovanju. No, ako danas pogledamo, to je odličan potez!
Nešto kasnije počinje da radi kao nezavistan stilista, a nakon godinu dana počinje da dizajnira odeću i tako 1973. nastaje Comme des Garçons što u prevodu s francuskog znači kao momci.
Tada nastaje neverovatan spoj Francuske i svega što ona jeste kulturološki i stilski sa japanskim dizajnom i tehnologijom.
Danas se prestižne radnje brenda Comme des Garçons nalaze širom sveta, od Tokija i Pariza, preko Njujorka, Londona, Berlina, Kjota, Singapura, Hongkonga, do Bankoka.
Inovativni materijali i način razmišljanja gde se u jednom komadu odeće spajaju umetnost, dizajn, filozofija, revolucija, kritika i pohvala postaju prepoznatljiv opis njenih kolekcija. A kako su svi poželeli da budu deo njene dizajnerske filozofije, tako su nastajale saradnje sa brendovima kao što su: Levi’s, Speedo, Nike, Moncler, Lacoste, Louis Vuiton, Supreme, H&M i drugi.
Kad smo već kod nabrajanja, ne možemo da ne pomenemo da su samo neke poznate ličnosti (da ne kažemo influenseri) koje su ponele njene kreacije Björk, Chloë Sevigny, Tilda Swinton, Karl Lagerfeld…
„Moja namera nikada nije bila da pravim odeću jer kada bih razmišljala samo o tome da napravim odeću, moj mozak bi bio ograničen“, jedna je od čuvenih izjava dizajnerke.
Ako bismo morali da definišemo njenu modu, ona je specijalizovana za dekonstrukciju odevnih komada, nije namenjena tome da bude lepa na prvu loptu već da ima dublji smisao, jednom rečju, ono što ona radi jeste antimoda.
A ceo taj pokret proistekao je iz bunta i njene unutrašnje kreativne borbe u kojoj je želela da se oslobodi svega što predstavlja moda, verujući da ona može da bude direktnija u svojim kreacijama i da je to njena odgovornost – da stvara nešto moćno i uticajno. Upravo zbog toga rešila je da zakopa sve poznato do tada i krene od nule, ponovo, i to je i uradila.
Tada se ponovo rađa, ali ovoga puta iskonski brend kakav nam je danas poznat kao Comme des Garçons. Tako počinje nova moda era, u kojoj je dizajnerka oslobođena svih naučenih pravila koja se mogu smatrati okovima i postaje slobodni umetnik koji bez straha stvara neobične forme, bira nesvakidašnje materijale, uvodi inovacije, eksperimentiše, uživa u svom poslu i pomera granice – svoje, celokupne mode, vidike drugih dizajnera od kojih su neki Alexander McQueen, Viktor & Rolf, Jean-Paul Gaultier, Maison Margiela i čuveni Helmut Lang.
Donna Karan je opisuje kao osobu sa neverovatnom unutrašnjom snagom i poetskim duhom. „Ona je vrlo tiha i mirna. Kada prvi put govorite sa njom, to i vidite, što je neverovatno jer njena odeća ostavlja snažan utisak“, dodaje ona.
Ono što mogu da primete svi koji su videli online ili uživo neki komad odeće iza koga ona stoji jeste da njena odeća ne samo da govori glasno i da se njen glas daleko čuje već i odjekuje do sada nepojmljivih budućih daljina, sve do nekih mladih dizajnera koji je možda baš u ovom trenutku upoznaju kroz njen rad, a onda spoznaju potencijalnu jačinu mode – i možda se baš sada u njima rađa dizajner, kreator sledeće modne generacije. Tu moć ima Rei Kawakubo.