Agnès Varda, nedavno preminula francuska rediteljka, jedini je ženski glas francuskog novog talasa. Moćna kako ispred, tako i iza kamere, često je bila zvezda dokumentaraca, prepoznatljiva po svojoj frizuri ošišanoj „na šerpu“ i oštrom, sarkastičnom humoru.
Bila je feministkinja, veoma osetljiva na opresiju, te su u centru njenih filmova gotovo uvek žene – kao kontrateža tadašnjoj sceni u kojoj su one uvek dobijale sporedne uloge. U intervjuu iz 1975. godine, koji je objavljen u magazinu French, rekla je da, iako nema koleginicu rediteljku s kojom bi mogla da diskutuje ili sarađuje, kolege je poprilično podržavaju, mada, u isto vreme, svojim filmovima retko dele ženski pogled na svet.
Vardina filmografija proteže se od debi ostvarenja La Pinte Courte (1955), pa sve do dokumentarca nominovanog za Oskara – Faces Places (2017)
U međuvremenu (a to međuvreme broji čak 62 godine) ova talentovana i vredna žena stvorila je preko dvadeset dugometražnih filmova i čak dvadeset i dva kratkometražna filma, a pored svega toga radila je i televizijsku produkciju.
Smislila je termin za filmove koje pravi – cinécriture, kako bi bolje ilustrovala svoje jedinstvene tehnike pripovedanja. Za razliku od mnogih kolega reditelja, Varda u početku nije uopšte bila zagrejana za film kao medij. Umesto toga, maštala je, insiprišući se literaturom, muzikom, umetnošću, fotografijama, a pre svega stvarnim životom. O glavnim protagonistima u svojim filmovima rekla je: „Volim da snimam ljude onakvim kakvi istinski jesu. Želim da pričam priče o ljudima koje dosada nismo poznavali.“ Često je angažovala naturščike, kako bi njihove reakcije dale dozu hiperrealzima scenama.
Tendencija ka otkrivanju, provokaciji i pokušajima da razume društvo i čovečanstvo jasno se vidi kroz njeno stvaralaštvo, ipak rediteljka se opredelila da ne komunicira jednim konkretnim žanrom ili stilom u pripovedanju. Njeni filmovi su sasvim različiti – pozivaju na samoispitivanje, neki su duboko lični, dok su tu i oni inspirisani istorijskim referencama, empatični i nestašni.
Upravo svojim bogatim i raznolikim ostvarenjima uticala je na mnoge savremene žene – spisateljice, rediteljke ili glumice. Greta Gerwig, Miranda July i Lena Dunham, između ostalih, navode Vardu kao inspiraciju za sve što su stvorile.
Iako vas pozivamo da napravite filmski maraton i odgledate SVE njene filmove, izdvojili smo pet (i jedan bonus) nama omiljenih naslova kroz koje je francuska kinematografija, konačno, otkrila ženu u sebi. U čast Agnès Vardi, želimo da bezrezervno uronite u njeno filmsko stvaralaštvo.
Cléo From 5 to 7 (1962)
Ovo je Vardin drugi, a možda i najpoznatiji film. Govori o Cléo, francuskoj pop zvezdi, koja zbunjeno luta ulicama Pariza čekajući rezultate biopsije. Ona isprobava šešire, menja ljubavnike i živi jedan egocentrični lifestyle, folirajući se da se ništa ne događa. Ovim filmom Varda elokventno hvata Pariz šezdesetih godina pričom o egzistencijalnog krizi kroz koju prolazi jedna slavna ličnost.
U filmu se pojavljuju Jean-Luc Godard i Anna Karina, a muzičku podlogu radio je veliki Michel Legrand (koji je takođe umro početkom ove godine).
Le Bonheur (1965)
Mada je oženjen dobronamernom i lepom Terezon (Claire Drouot), Francois (Jean-Claude Drouot) upušta se u aferu sa zgodnom poštarkom. Ovo je ujedno jedan od najlepših, ali i najprovokativnijih Vardinih filmova. Kadrovi poljubljeni suncem, puni prelepih zelenih pejzaža i s kostimima živahnog kolorita zapravo proučavaju ideje o vernosti i sreći u modernom, sebičnom svetu.
Vagabond (1984)
Počevši od smrti protagoniste, film Vagabond je mučna, konfrontirajuća priča u kojoj glumi Sandrine Bonnaire – jedna od najharizmatičnijih glumica francuskog filma. U Vagabondu ona je a beskućnica Mona, muškobanjasta, buntovna i neuhvatljiva. Varda je u svojim filmovima često koristila naturščike kako bi oni izgledali što realističnije, a u ovom ostvarenju to se posebno primećuje. Njenim umećem pripovedanja i upravo uz reakcije naturščika, stvorila je mračnu i turobnu atmosferu iz koje je teško pobeći.
Ovim filmom Varda je osvojila Zlatnog lava na Filmskom festivala u Veneciji 1985. godine, dok je Bonnaire dobila nagradu za najbolju glumicu.
Kung Fu Master! i Jane B. Par Agnès V. (1988)
Ovo je jedan tako francuski film! Sredovečna domaćica Mary Jane (Jane Birkin) zaljubljuje se u Juliena, druga njene ćerke tinejdžerke. Prave ćerke Jane Birkin, Charlotte Gainsbourg i Lou Doillon u ovom filmu glume njene fiktivne ćerke.
Šokantna premisa na kojoj se zasniva priča, ljubav između žene i tinejdžera, krije i neke neočekivano dirljive trenutke, uključujući metakomentar na starenje Jane Birkin – ultimativne It devojke šezdesetih.
Ovaj senzibilitet Varda prenosi u dokumentarac Jane B. Par Agnès V., gde Birkin, kroz različite fantastične uloge, zapravo komentariše realan strah od starenja.
Skupljačice i ja (2000)
Dokumentarni film Skupljačice i ja inspirisan je uljem na platnu nazvanom Skupljačice (The Gleaners) slikara Jean-Françoisa Milleta.
Slika je nastala 1857. godine i na njoj vidimo radnice sa sela kako skupljaju žito na polju. Filmom je Varda poželela da skrene pažnju na savremene radnice, žene čiji se rad najčešće zaboravlja i zanemaruje.
Ovaj dokumentarac je ujedno jedna lična priča, ali i eksplicitna društvena kritika prezentovana kroz kinematografsko oko.