Srpska dizajnerka ne pravi kompromise kada je reč o njenim modnim kolekcijama, ali ni kada uređuje svoj životni prostor
Do sada ste sigurno već videli u kakvom prostoru žive mnogi modni dizajneri. Kreatori Domenico i Stefano poznatiji po prezimenima Dolce i Gabbana okuženi su zlatom, mermerom i chandelier lusterima, a stan u kojem žive procenjen je na nekoliko miliona dolara, što se ne razlikuje mnogo od vrednosti stanova većine modnih i dizajnerskih magova. Naravno, govorimo samo o jednoj nekretnini na spisku nepokretnosti koje poseduju. Isti slučaj je sa Donatelom Versace, Valentinom Garavani i ekipom.
Ali ako ostavimo Italijane po strani, Francuze u za njih karakterističnoj cosy estetici, a Skandinavce u njihovom minimalizmu, preostaje nam da se zapitamo kako živi dizajnerka srpskog porekla u Londonu. (Ako pomislimo na Stingovu pesmu Englishman in NY, naslov ove numere mogao bi biti Serbwoman in England.)
Ukoliko pogledate nekoliko njenih revija i obratite pažnju na fotografije kampanja, jasno vam je da je reč o potpuno drugoj vrsti estetike, što je, logično, slučaj i sa njenim životnim prostorom.
Pre nekoliko meseci arhitektonski studio RA Project dobio je zadatak da rekonstruiše već postojeći stan u vlasništvu srpske dizajnerke. Glavni zahtev projekta bio je napraviti jedinstveni prostor sa centralnom instalacijom koja bi trebalo da ostavlja utisak skulpture u umetničkoj galeriji. I kao idejno rešenje nametnuo se plavi boks koji ima funkciju stepeništa u centralnom delu.
Roksanda i njen suprug Philip Bueno de Mesquita odlučili su se za trospratnu kuću u samom centru Londona, ali useljenje je zahtevalo kompletnu rekonstrukciju na osnovu njihovih zamisli. Početna tačka bila je upravo idejno nadograditi osnovu svakog sprata od 195 metara kvadratnih funkcionalnom organizacijom.
Prizemlje je prvobitno bio prostor sa spavaćom sobom, kupatilom i centralnim stepeništem, što bračnom paru nije bilo prihvatljivo, pa je rekonstrukcija otpočela rušenjem svih zidova. Potpuno otvoren tematski povezan prostor, nikako koloristički podeljen, bio je savršena podloga za glavni komad koji dominira otvorenim prostorom – plavu metalnu konstrukciju stepeništa.
– Upravo to je i bila strategija projekta, da otvorimo čitav prostor i napravimo od stepeništa skulpturalni element – govori arhitekta Rashid Ali.
–Stepenište je pozicionirano tačno između kuhinjskog i trpezarijskog dela i dnevnog boravka čineći utisak pregrade, ali budući da je transparentno, ono zapravo i povezuje prostor – objašnjava Rashid.
– Bilo je jako važno osmisliti strukturu oko koje se slobodno kreće, baš kao oko skulpture u galeriji.
Ukoliko mislite da je baš ova nijansa plave jedna od desetak izabranih u farbari, varate se. Roksanda je sa arhitektonskim timom vrlo pažljivo birala tačan ton danskog proizvođača Kvadrat jer upravo ovakva nijansa odslikava estetiku njenih modela koji su prepoznatljivi po hrabrom korišćenju intenzivnih boja. Koliko je uspešno obavljen ovaj zadatak, govori činjenica da je čuveno stepenište poslužilo kad scenografija na fotografijama njene kolekcije Resort 2016.
– Krenuli smo s idejom da obložimo zidove tekstilom koji dizajnira Kvadrat, ali ipak smo odlučili da tačnu boju sa njihovih materijala iskoristimo za stepenište. Testirali smo boju na malim uzorcima metala sa različitim nijansama plave dok nismo našli pravu – objašnjava Rashid.
Rashid je već sarađivao sa Roksandom na njenom prethodnom domu Lost House, što samo potvrđuje da se provereni tim ne menja lako kada za tim jednostavno nema potrebe. Istovremeno dok su radili na njenom domu, rešavali su dizajn za novo prodajno mesto, takođe u Londonu – sa sličnim zahtevima: inkorporirati geometrijske elemente sa njenih kreacija u enterijer. Iz ovoga jasno zaključujemo da Rashid Ali savršeno razume senzibilitet dizajnerke, pa ne čudi što je ona njegov stalni klijent.
Da se vratimo na kuću! Prostrana spavaća soba i kupatilo, kao i odvojena soba koja služi kao garderobni deo, nalaze se na prvom nivou. Budući da je londonsko nebo uglavnom sivo, dovod dnevnog svetla bio je najveći izazov. I to je rešeno prozorima od plafona do poda sa svih strana. Na spratu se nalaze još dve neznatno manje spavaće sobe i još jedno kupatilo.
Stepenišna struktura s jedne strane rešena je policom za knjige, pa je logično postavljanje radnog dela bilo odmah pored nje. Čitav prostor je koloristički pojednostavljen kako bi se plava konstrukcija najbolje istakla. Ono što jedino malo odskače od ovog koncepta jesu kupatila u malo tamnijem tonu kako bi se stvorio utisak pećine, pa su neutralne boje materijala tamniji.
Možda na prvi pogled izgleda vrlo jednostavno realizovati ovaj projekat, ali činjenice govore drugačije. Naime, da bi se rekonstruisao stan i Roksandina ideja izvela do kraja – bilo je potrebno čak 14 meseci.
Dizajn: RA Projects
Fotografije: Lyndon Douglas