Koliko je New Age kompatibilan ljudskoj prirodi? Da li je to zamka za čovekov ego? Kome se pojedinac zapravo obraća na svom putu sampospoznaje? Da li New Age nudi rešenje samo pojedincima ili predstavlja još jedan nanos boje na srž života, koji u nedostatku bolje reči možemo nazvati duhovnošću?
Duhovnost je oduvek bila tema koja je intrigirala pojedinca, a društvo navodila na kritičko razmišljanje koje je često bilo predmet javnog diskursa – televizijskih emisija i knjiga, žustrih rasprava „duhovnih gurua“, skeptika, fanatika, ali i objektivnih kritičara. Stav da je duhovnost „privatna stvar o kojoj se ne raspravlja“ odavno je izgubio kredibilitet. Neretko poistovećivanje termina duhovnosti i religioznosti često dovodi do konfuzije, što New Age koristi kao plodno tlo za svojevrstan vid revolucije.
Pojam New Age iliti Novo doba označava različite društvene pojave u poslednje tri decenije 20. veka. Karakteriše ih eklektični pristup duhovnosti sa idejama koje vuku korene iz starih duhovnih tradicija Zapada i Dalekog istoka, obogaćene stavovima modernih nauka – psihologije i ekologije.
Na samom početku ovaj pokret činili su pojedinci – pobornici alternativne potkulture zainteresovane za meditaciju, reinkarnaciju, zdrav način života, kristale, duhovna iskustva, prirodnu sredinu, pseudonauku, nerešene misterije i slično. Međutim, sa sve većom ekranizacijom uticajnih medijskih ličnosti, s pojavom interneta i digitalnih platformi, New Age doktrina postala je široko rasprostranjena među svim slojevima društva.
Tako se putem samo jednog klika možete naći na najkraćem putu za višu vibraciju, višu svest, vaše novo ja, na putu otklanjanja loših navika, ljudi koji su niskofrekventni i što je najvažnije – na putu vaše samospoznaje. Ukoliko ste radoznalog i istraživačkog duha, nekoliko sati vas deli od najosnovnijeg znanja iz ovog supermarketa duhovnosti.
Putem samo jednog klika možete se naći na najkraćem putu za višu vibraciju, višu svest, vaše novo ja, na putu otklanjanja loših navika, ljudi koji su niskofrekventni i što je najvažnije – na putu vaše samospoznaje
Na internetu se nalazi preko šest miliona sajtova novog doba. Iako su bez čvrste organizacione strukture, ipak čine veliku, dobro organizovanu virtuelnu mrežu, koja se sastoji od ogromnog broja grupa, sajtova, blogova, fondacija, klubova i video-platformi, čiji je cilj da osvesti čovečanstvo u svojoj ideji da je sve u svemiru duhovno povezano i učestvuje u stvaranju iste energije.
Postoji mnogo YouTube kanala motivacionih govornika i astrologa koji snimaju višečasovne video-sadržaje u nameri da pomognu ljudima koji su u problemu ili da ih upute u smeru kreiranja najbolje verzije sebe. Tako se teme poput krivice i odgovornosti, energetskog vampirizma, muško-ženskih odnosa, zakona privlačnosti i slično svakoga dana sve više popularizuju po željama pratilaca i korisnika društvenih mreža. Ljude neprestano muče osnovna životna pitanja kao što su: kada ću se udati, koliko ću dece imati, da li ću imati dovoljno novca za sve što mi je potrebno, da li ću naići na osobu svog života i mnoga druga slična pitanja propraćena željom da se zna tačan tajming realizacije. Gledajući takve videe, korisnici se poistovećuju sa primerima drugih ljudi i opštim prognozama horoskopskih znakova, a neretko se uspostavlja i emotivna vezanost prema osobi koja ih savetuje. Psiholozi tvrde da svakodnevno gledanje omiljenog astrologa ili motivacionog govornika stvara često nesvesni osećaj prisnosti i saosećajnosti sa osobom koju zapravo ne poznajemo lično, ali joj dajemo svoje poverenje. Takvi video-klipovi neretko rezultiraju odlaskom na razgovor ili seansu kod osobe čiji rad pratimo, pa na taj način nesvesno doprinosimo razvoju ovakvog vida poslovanja.
Teme poput krivice i odgovornosti, energetskog vampirizma, muško-ženskih odnosa, zakona privlačnosti i slično svakoga dana sve više popularizuju po željama pratilaca i korisnika društvenih mreža
New Age ideologija zasnovana je na uverenjima da je intuicija mnogo važnija nego racionalizam, da je priroda važan medijum za povezivanje sa univerzalnom istinom, kao i da je ljudski um znatno većeg potencijala i da ga treba iskoristiti kroz mnoge praktične metode.
Astrologija, kao veština predviđanja, postoji koliko i ljudska civilizacija, i kao takva predstavlja fenomen za sebe. Međutim, sa pojavom New Age pokreta, mnogi astrolozi su svoj rad komercijalizovali individualnim seansama, koji osim u čitanju natalne karte oslonac imaju u karmičkoj astrologiji. Suština ove poddiscipline ne leži samo u pokušaju da se ustanovi šta je osoba bila u prethodnom životu, već da se utvrdi kakva su njena sećanja koja često izazivaju iracionalne strahove i, što je još važnije, koja je karmička lekcija koju je novorođeni izabrao da savlada. Plasiranje ovakvog sadržaja neće zaintrigirati samo filozofski nastrojene fanatike već i one radoznale osobe, kao i ljude koji ne biraju sredstvo da reše problem koji ih je snašao.
New Age ideologija zasnovana je na uverenjima da je intuicija mnogo važnija nego racionalizam, da je priroda važan medijum za povezivanje sa univerzalnom istinom, kao i da je ljudski um znatno većeg potencijala i da ga treba iskoristiti kroz mnoge praktične metode
Apsorbovanjem online znanja, uz veštu verbalizaciju i jaku uverljivost, na godišnjem nivou se udvostruči broj duhovnih učitelja i motivacionih govornika koji organizuju radionice za radoznale pojedince, ali i one koji se nalaze u većim životnim problemima. Pored saveta o tome kako treba živeti, šta treba izgovarati, kako se ponašati i slično, postoji niz individualnih seansi u kojima se pojedinac mislima može vratiti u prošle živote ili pak otići u budući, prepustiti se reprogramiranju uma u cilju razgradnje negativnih obrazaca i zamene pozitivnim, ali i osloboditi loših navika uz pomoć hipnotičke terapije.
Postupak vraćanja sećanja u prošle živote naziva se regresoterapija, koja ima za cilj isceljivanje trauma, iracionalnih strahova i dubokog nerazumevanja koje naša duša pamti iz prethodnih života. Tom metodom osoba se u stanju duboke relaksacije sećanjima može vratiti više stotina, čak i hiljada godina unazad i na taj način osvestiti uzrok problema u sadašnjosti. Tako je jednom prilikom osoba koja se podvrgla ovom tretmanu osvestila svoj iracionalni strah od oštrica, videvši da joj je pre više od dvesta godina glava bila odrubljena. Neki su se iznenadili informacijama koje su dobili, saznavši da je njihov neobuzdani seksualni poriv posledica nimfomanije i prostitucije u svojoj dalekoj prošlosti.
Pored ove vrste tretmana, postoji i njen opozit – progresoterapija, koja podrazumeva duševno putovanje u buduće živote. To omogućava pojedincu da sagleda ko će biti u narednom životu, koje će talente i snage imati, čime će se baviti i kako će živeti, pa da u skladu sa time organizuje svoj sadašnji život, kako bi „opeglao“ karmičke dugove na vreme.
Pored svega toga, mogu se otkriti i transgeneracijske traume – sve ono što je zapisano u našem životnom kodu, a posledica je života naših predaka. Ove terapijske metode su pre manje od decenije zvučale kao naučna fantastika, a sada, uprkos odsustvu naučnih dokaza, imaju utemeljenje na iskustvu velikog broja ljudi. Statistika pokazuje da je više od 40 odsto ljudi koji su odlazili na psihijatrijske seanse svoje poverenje prepustilo karmičkom astrologu ili lajf kouču.
Ipak, još uvek se dovodi u pitanje da li je New Age zadobio poverenje velikog dela populacije ili se ljudi okreću novitetima iz finansijskih razloga ili puke radoznalosti. Činjenica je da se kroz dva do najviše četiri tretmana navedenih metoda većina ljudi oseća bolje u sopstvenoj koži. Zašto se proučavanjem ovih metoda ne bavi nauka, pitanje je na koje nećemo dobiti odgovor. Možda je bavljenje transcedentalnim temama previše posla za egzaktne metodologe ili im je „ispod časti“ da proučavaju nešto što ima samo subjektivnu utemeljenost?
Mnogi zagovornici New Agea govore o karmi i reinkarnaciji, neretko ih povezujući sa bogom u hrišćanskom smislu, što se zdravorazumski dovodi u pitanje. Karma svoje utemeljenje ima u budizmu, pa se kao takva ne može stavljati u relaciju s pravoslavljem. Sva istočnjačka učenja na koje se poziva New Age, uključujući i hata jogu kao svojevrstan vid relaksacije, svode se na učenja budizma i hinduizma, ali ne u tradicionalnom već u modifikovanom kontekstu, prilagođenom „običnom narodu“, prodaji i tržištu. U nekim knjigama poznatih New Age gurua hrišćansko učenje o raju i paklu je netačno i nepotrebno. Ideja o paklu potiče iz Starog zaveta „punog mržnje i ljubomore“. Takvu teologiju danas odbacuju svi „zdravi, iskreni, misaoni ljudi“. Da li je onda pominjanje boga svojevrstan vid manipulacije narodom koji je pretežno religijski orijentisan ka pravoslavlju? Koliko je pozivanje na citate iz Biblije samo unapred naučena fraza, a koliko istinsko uverenje?
Mnogi zagovornici New Agea govore o karmi i reinkarnaciji, neretko ih povezujući sa bogom u hrišćanskom smislu, što se zdravorazumski dovodi u pitanje. Karma svoje utemeljenje ima u budizmu, pa se kao takva ne može stavljati u relaciju s pravoslavljem
Religijski aspekt New Agea je prilično vešto upakovan u ideologiju koja se prodaje, te se bog pominje samo implicitno, kao „sveopšti um“, „izvor“, „unutrašnji glas“ ili „energija“ koja je kreator sveta, ali ne i pojam kojem pojedinac treba da se potčini. Tvrdi se da je čovek bog sam po sebi, da ima sve moći neophodne za ostvarenje svojih želja i ciljeva i da je prvi korak njegovog razvoja spoznaja te činjenice. Vođen tim načinom razmišljanja, jedan američki motivacioni govornik tvrdi kako ima sposobnost da menja vreme, kao i vremenske prilike. On kaže da upotrebom svog uma može da utiče na protok vremena, a ima i nekoliko stotina hiljada pratilaca koji ga u tome podržavaju.
Alis Bejli, osnivačica pokreta New Age, dobila je od svog duha vodiča Džvala Khula plan za kreiranje religije „univerzalnih istina“: spoja hrišćanstva i orijentalnog misticizma.
Ona je kroz svoja teozofska dela navela da mladi moraju poverovati u reinkarnaciju i karmu, a ne u vaskrsenje mrtvih, da su pojmovi greha i krivice besmisleni i da se deci ne smeju nametati u porodici, školi, pa ni u crkvi. Ona je tvrdila da tradicionalna porodica ne odgovara ciljevima New Agea i da deca pripadaju vladi, svetu i društvu, a ne roditeljima. „Mora se stvoriti nova vrsta porodice – u budućoj svetskoj državi pojedinac će svoju ličnost potčiniti duhu celine.“
Alis je svojim kontroverznim stavovima postavila religijske temelje New Age pokretu i ostavila dovoljno materijala za njegov dalji razvoj.
Ideja „prosvetljenja“ igra veliku ulogu u ovom pokretu. To stanje se dostiže ličnim, mističkim iskustvom, u kojem sledbenik New Age učenja oseća celim bićem da je on jedno sa duhom kosmosa. Glumica Širli Meklejn ovako opisuje „mističko prosvetljenje“ koje joj je došlo dok se tuširala vrelom vodom: „Iznenada sam osetila da se moje telo utapa u svemir. Postepeno sam se pretvarala u vodu. Mogla sam da osetim unutrašnje jedinstvo sopstvenog disanja sa energijom koja me je okruživala. Ja sam stvarno postala vazduh, voda, mračno nebo, zid kuće, mehurić sapunice, vlažni mermer na dnu kade, čak i zvuk obližnje reke.“
Ideja „prosvetljenja“ igra veliku ulogu u ovom pokretu. To stanje se dostiže ličnim, mističkim iskustvom, u kojem sledbenik New Age učenja oseća celim bićem da je on jedno sa duhom kosmosa
Onima sa mističnim sklonostima, New Age nudi široku paletu okultnih vežbi, uključujući i indijske stilove meditacije, psihološke vežbe, spiritizam, „čeneling“ (kanalisanje), jogu i astralna putovanja. Ideologija New Age prihvata bilo koju religijsku praksu i učenja, ma koliko ona bila čudna i fanatična. Holistički centri, rasejani svuda po svetu, održavaju seanse u kojima učenici uvode sebe u masovni trans i okušavaju prisni osećaj jedinstva s prirodom. Takođe je popularno verovanje u tajni život biljaka i mističko značenje brojeva (preuzeto iz Kabale).
Kako New Age pokriva veliki broj tema i učenja, pobornici ovih ideja neretko će pribeći spiritizmu, tarot kartama, hiromantiji, astrologiji i mnogim okultnim praksama koje mu služe kao kanal samospoznaje i menjanja realnosti.
Alister Krouli, jedan od najpoznatijih okultista, optužio je New Age za potkradanje ideoloških termina i ideja. Tvrdio je da je on amorfna mešavina raznih učenja i srodnih ideologija i da mu u svemu tome nedostaje autentičnosti. New Age je ispleo konfuznu mrežu različitih ideja i pojava. Rođenje i smrt, medijumi i iscelitelji, paranormalno i stvarno, Biblija i legende, karma i reinkarnacija – sve je to upakovano u jednu marketinški dobro oformljenu celinu.
Pokret najavljuje i dolazak slavnog „doba Vodolije“ koje je slično carstvu Božjem samo bez ličnog boga i bez Hrista. Ovo predstojeće doba posmatra se kao nova epoha u razvoju društva u kojoj će čovečanstvo zadobiti kolektivnu svest. Astrolozi prognoziraju da će kraj perioda Vodolije rezultirati postojanjem jedne jedinstvene, pluralističke i otvorene ljudske civilizacije zasnovane na univerzalnim vrednostima.
Konstantna težnja za apsorbovanjem novih znanja i praktičnih metoda mnoge je odvela u fanatizam, pa su tako upoznali i tamne strane ovog naizgled bezazlenog fenomena. Jedan od vodećih New Age autora i učitelja u svetu, kreatorka anđeoskog tarota Dorin Virtju je na svom YouTube kanalu podelila ispovest o svom dugogodišnjem duhovnom putovanju, nazvavši sebe „žrtvom demona i nečistih sila“. Dorin je navela razloge svoje radikalne transformacije i prelaska u hrišćansku veroispovest, istakavši da su anđeli kojima se svakodnevno obraćala zapravo energija nečiste prirode. Kako navodi u svojim videima, Dorin se u jednom trenutku života pojavio Isus, koji joj je rekao da nije na dobrom putu i da ne govori u ime istine, već da svojim delima „slavi nečastivog“. Nakon toga Dorin je obrisala sve videe na temu ezoterije sa svog izuzetno gledanog YouTube kanala i svoj život posvetila hrišćanstvu. Još jedan primer potpune transformacije je Stiven Bankars, jedan od najpoznatijih New Age blogera, koji je od svog biznisa zasnovanog na ovoj ideologiji stekao milione, a onda se svega odrekao i otišao „putem spasenja“. On je često imao paralize sna, lucidne snove i slična neobjašnjiva iskustva, a u jednom trenutku izgubio je kontrolu nad svojim telom, pao i počeo da plače do iznemoglosti. Nakon toga je iščitao molitvu i, kako kaže, osećao se pročišćeno. Stiven je u svojoj knjizi Drugi dolazak Nju ejdža pisao o skrivenim opasnostima ovog učenja o kojima se nikada do sada nije javno govorilo. Svoje iskustvo podelio je na svim javnim platformama, u TV emisijama i novinama, do detalja objasnivši sablasne vizije i neprijatnosti sa kojima se godinama borio.
Ispovesti ljudi koji su se malo više „zaigrali“ u svemu ovome svakog dana su sve brojnije, pri čemu se navodi nekontrolisano pojavljivanje plave svetlosti od koje se dobija izuzetno velika migrena, „izmeštanje“ svesti u paralelni univerzum bez mogućnosti kontrole (neka vrsta transa), vizije raznih demonskih entiteta koji napadaju pojedinca u svako doba dana i noći i slični primeri. Jedna od ispovesti odnosila se na otvaranje „trećeg oka“, o čijoj se opasnosti nimalo ne govori. Naime, višegodišnja praktikantkinja joge je prilikom odlaska na takav tretman, umesto otvaranja sedme, čeone čakre (trećeg oka), iskusila traumatično iskustvo otvaranja pet čakri odjednom, zbog kojeg je te noći završila u urgentnom centru i umalo izgubila život. Ona je takođe navela da je sedeći u svojoj sobi, čitajući laganu ljubavnu literaturu, doživela jezive vizije „u kojim su je napadale zmije, dok je soba izgubila svoj realni izgled i sve je zadobilo apokaliptičnu atmosferu“. Prilikom svog izlaganja, navela je da nikada u životu nije konzumirala narkotike, niti patila od duševnih oboljenja. Nakon već navedene regresoterapije, imala je velike mučnine i povraćanja, nesanicu i traumatično ponavljanje vizija iz prošlih života koje nije mogla da kontroliše. Kako kaže, ušla je u tu priču u potrazi za mirom i harmonijom, a zauzvrat je dobila neverovatno mnogo nemira. Postavlja se pitanje da li je New Age pokret „samo za odabrane“ i da li postoji granica u eksperimentisanju?
Pored onih koji su skloni ekstremima, postoje mnogi koji su ovu priču napustili ranije, već pri malo detaljnijem proučavanju svima poznatih pozitivističkih fraza. Popularna psihologija obuhvata takođe bitan aspekt ove ideologije, pa tako danas sve knjižare imaju odeljak self help literature, koja se vrlo lako može naći i u digitalnoj formi na internetu. Klinički psiholozi koji nisu veliki zagovornici popularne psihologije kažu da su afirmacije i usiljeno, veštački kreirano pozitivno razmišljanje za neke pojedince uvod u samodestrukciju i da se mora proći određeni put razvoja i životnog iskustva, kao i temeljnog rada na sebi, da bi se stekla mogućnost pribegavanja knjigama za samopomoć. Takođe, ove knjige nude određeni, unapred definisani model razmišljanja i ponašanja, koji može biti opasan za osobe sa genetski predodređenim psihičkim oboljenjima, kao i za osobe sklone agresiji i buntovničkom ponašanju.
Veliki je broj onih koji ne propuštaju nijedno predavanje niti radionicu za „postizanje više svesti“ i „pronalaženje najbolje verzije sebe“, a deo svoje mesečne plate unapred odvajaju u te svrhe
Analitičari koji su se ovom temom pozabavili fenomenološki tvrde da se u stvarnosti sve svodi na to da se ogromna masa ljudi bavi sopstvenom ličnošću (a često i samo egom) uz pomoć manje ili više artikulisanih mentalnih konstrukcija, koje svoje poreklo vuku iz starih sistema spoznaje prezentovanih na moderan i jednostavan način. Radoznali, a često nespremni za ovu avanturu, mnogi zapadnu u „duhovno ropstvo“, živeći svoj život po receptima drugih, nikada se istinski ne uputivši u kritičko preispitivanje.
Veliki je broj onih koji ne propuštaju nijedno predavanje niti radionicu za „postizanje više svesti“ i „pronalaženje najbolje verzije sebe“, a deo svoje mesečne plate unapred odvajaju u te svrhe. Iskustva pojedinaca svedoče o fanaticima koji već na prvom predavanju traže reklamni flajer za naredno, u konstantnoj želji da se tapaciraju znanjem i dobiju sertifikate novokreiranih radionica iz Beograda.
Koliko je ovaj pristup kompatibilan ljudskoj prirodi? Da li je to zamka za čovekov ego? Kome se pojedinac zapravo obraća na svom putu sampospoznaje? Da li New Age nudi rešenje samo pojedincima ili predstavlja još jedan nanos boje na srž života, koji u nedostatku bolje reči možemo nazvati duhovnošću?