Iako je najpoznatiji po tome što odlučuje o sudbini klabera na vratima berlinskog Berghaina, istinska strast ovog čoveka jesu crno-bele fotografije koje pravi analognim foto-aparatom
Future’s Past u KC Gradu je izložba čuvenog nemačkog fotografa koji je živeo sa istočne strane Berlinskog zida, a posle njegovog pada postao simbol noćnog života ujedinjene nemačke prestonice. Izložba je deo projekta Artist in Residence autorke Ljudmile Stratimirović, na kojoj možete da prođete kroz tri decenije umetnikovog stvaralaštva.
Većini ljudi je Sven Marquardt, čovek markantne spoljašnosti, poznat kao izbacivač čuvenog berlinskog kluba Berghain, tip kraj kog prolaze kolone ljudi u nadi da će postati deo berlinskog noćnog provoda. Ali ovaj čovek je pre svega uspešan fotograf koji je svetlošću ispisao sve ono što je godinama proživljavao najpre s istočne strane Berlinskog zida, u čudesnom gradu kompleksne istorije čijim ulicama hodaju veoma interesantni ljudi. Nakon pada Zida 1989. lice nemačkog glavnog grada se promenilo, a sve to odvijalo se pred očima i aparatom Svena Marquardta, zbog čega je njegov bogat umetnički opus uslovljen društveno-političkom situacijom pre i posle pada Zida.
Rođen je 1962. godine u Istočnom Berlinu, a 1982. započinje karijeru kao fotograf i kamerman u DEFA. Posle prvih publikacija u novinama, od 1985. do 1986. radi kao asistent poznatog fotografa Rudolpha Schafera, prevashodno u modnoj fotografiji, a od 1986. samostalno publikuje svoje radove u mnogim poznatim nemačkim časopisima kao što su Das Magazin, Der Sonntag, Neues Lieben, izlaže samostalno i grupno.
Njegov rad bio je cenzurisan u Istočnoj Nemačkoj, ali cenzuri je bio izložen i on sam zbog negovanja specifičnog vizuelnog identiteta koji „nije bio u skladu sa standardima izgleda muškaraca u socijalističkoj državi“.
Specifičan unutrašnji i spoljašnji identitet očigledni su na fotografijama koje karakterišu portreti u crno-beloj tehnici, uglavnom rađeni analognim foto-aparatom.
„Fotografijom sam počeo da se bavim osamdesetih. Uglavnom sam koristio analogni foto-aparat, koji i danas često koristim. Moja prva fotografija bio je portret mladog momka u kišnom mantilu… on je bio moj prijatelj u Istočnom Berlinu…“
Nakon pada Berlinskog zida i ujedinjenja Nemačke Marquardt napušta svet fotografije: „Imao sam osećaj da ne mogu reći ništa više“, prokomentarisao je tu svoju odluku 2009. godine za nedeljnik Zeit.
Devedesetih počinje da radi za svog brata Olivera Marquardta (DJ Jauche) kao izbacivač na žurkama u diskoteci Ostgut. Kada je ona zatvorena 2003, vraća se fotografiji, ali nastavlja da radi i kao izbacivač – u čuvenom Berghainu i tada postaje simbol berlinskog noćnog života.
„Moja karijera fotografa je mnogo duža nego karijera izbacivača u Berghainu. Bio sam oduševljen pank muzikom i nju vejvom osamdesetih, a posle pada Zida tehno scenom koja se razvijala u Berlinu.“
Svenova biografija objavljena je 2014, a napisala ju je Judka Strittmatter, unuka istočnonemačkog pisca Ervina Strittmattera.
Na izložbi Future’s Past 30 fotografija različitih dimenzija u crno-beloj tehnici vodi nas kroz tri decenije umetnikovog rada
Fotografije su nabijene simbolizmom i referencama iz istorije umetnosti koje nisu tako lako uočljive i zahtevaju pažljivo posmatranje.
Rad na ulazu kluba Berghain svakako jeste inspirativan za Marquadta, iako on više voli da svoje modele najpre upozna i smesti ih u precizno dizajnirani dekorum, koji se pretvara u spontanu pozadinu kojom dominira jako prisustvo subjekta u jukstapoziciji sa aksesoarima i rekvizitom. Sve je u jakom kontrastu, pa zato on bira crno-belu tehniku koja taj kontrast pojačava: fotografije snimljene na dnevnom svetlu odaju uglavnom mračnu atmosferu i auru noćnih zbivanja. Impregniranje delova prošlosti u budućnost i sadašnjost predstavlja zajedničku nit u njegovom opusu koju publika može da vidi na izložbi.
Sven Marquardt je fotograf cenjen i u modnom svetu, a pre nekoliko godina dizajnirao je limitiranu kolekciju majica za Hugo Boss, sarađivao je sa poznatim brendom Levi’s, a krajem 2016. bio glavni fotograf kampanje nemačkog brenda ITEM m6.
„Kod modela koje fotografišem inspirišu me različite stvari. Nekad je to zanimljiv stajling, nekad je to lice, telo, ali uvek mi je najveća inspiracija jaka ličnost“, kaže Sven Marquardt.
Centralni deo Velike galerije Kulturnog centra Grad zauzimaju fotografije velikih formata na kojima su ženski portreti, a okružene su manjim formatima uglavnom muških portreta.
Sven je sa izložbom Future’s Past obišao mnoge svetske metropole. Zahvaljujući saradnji KC Grad i Goethe instituta, ovaj umetnik boravi u Beogradu dok traje izložba, a kao i u okviru svih rezidentura – inspirisan našim gradom stvoriće nova dela koja s nestrpljenjem čekamo da vidimo.
Izložba Future’s Past traje do 17. juna.