Kako opisati osećaj koji su imali ruski revolucionari početkom 20. veka?
Njihove blistave ideale i očajnu realnost, euforični optimizam i duboki očaj, želju za slobodom plaćenu surovom represijom, snove o jednakosti koje je uništila despotska vladavina?
Trista godina vladavine starog ruskog režima dovelo do možda najturbulentnijeg događaja u Rusiji – Oktobarske revolucije 1917. Tačno 90 godina posle, Kraljevska akademija umetnosti u Londonu svojom blockbuster izložbom Revolucija: ruska umetnost od 1917. do 1932. vraća nas u ovaj važan istorijski momenat, viđen kroz prizmu avangardnih umetnika.
Nakon što su boljševici došli na vlast oktobra 1917, revolucionarski duh obuzeo je najkreativniji sloj naroda – umetnike, kompozitore, pisce. I, možda po prvi put u istoriji, njihovi ideali bili su isti kao i ideali vladajućeg sloja
Nakon što su boljševici došli na vlast oktobra 1917, revolucionarski duh obuzeo je najkreativniji sloj naroda – umetnike, kompozitore i pisce. I, možda po prvi put u istoriji, njihovi ideali bili su isti kao i ideali vladajućeg sloja. Čuveni umetnici poput Kandinskog, Malevicha, Chagalla i Rodchenka su među preživalima ovih sudbonosnih događaja, a koji su potresli rusko društvo iz temelja. Verovali su da umetnost može imati svrhu sama po sebi, da može da utiče na čitavu naciju. Od postera i murala, preko uniformi za radnike u fabrikama, pa do simpatičnih Trotsky šoljica za čaj koje su bile u svakodnevnoj upotrebi.
U ovom novom svetu je sve bilo moguće – umetnost je bila život. Mauzolej za Lenjina, umetnika Alexei Shchuseva, izgrađen je kao hibridna piramida suprematističke geometrije; Konstantin Yuon slavi novi svet na svojim platnima; Mikhail Matiushin, slikar, pravi vizionarska dela.
Ideje se šire Evropom – Picasso pronalazi kubizam, a Kazimir Malevich ga reinterpretira na ruski način. Slikari Aristarkh Lentulov i Boris Grigoriev slikaju boljševike na cézannovski način, što je bila novina tog doba. Oktobar 1917. je, deluje, pre svega doveo do revolucije u umetnosti.
Supermatizam i konstruktivizam govorili su o utopiji, ali zanemarivali svet u kom realno jača sila i stvaraju se osnove za ratove. Propagandna umetnost podržava boljševike u Građanskom ratu (1917–1922)
Međutim, postavlja se pitanje – šta dobijamo time što posmatramo Lenjinovu revoluciju kroz ružičasta stakla? Ona je bila utopijski san, ali onaj koji nije uspeo. Ne zaboravimo – Malevich je svoj Crni kvadrat naslikao 1915, skoro u isto vreme kada je i Tatlin proizvodio svoje apstraktne konstrukcije, dakle – pre revolucije. Posle toga su ova dva velika umetnika, nošeni talasom umetničke slobode, populizovali suprematizam i konstruktivizam – možda najjače umetničke pokrete 20. veka. Da li je 1917. doprinela tome ili bi se to desilo svakako, nikada nećemo znati.
Oba pokreta govorila su u utopiji, ali zanemarivala svet u kom realno jača sila i stvaraju se osnove za ratove. Propagandna umetnost podržava boljševike u Građanskom ratu (1917–1922), koji je obezbedio Lenjinovu novu državu. Međutim, umetnost ne obraća pažnju na ljudske žrtve.
Zato je izložba koja se danas dešava – važna. Ona nas podseća na dve strane priče. Nikada (nikada!) ne smemo zanemariti rusku avangardu, ona je veoma bitan deo savremene umetnosti. Ali možda je treba posmatrati i iz nekog drugog ugla. I podsetiti na neke ne tako lepe momente u istoriji, jer svi dobro znamo da nam je pamćenje veoma kratkog roka.
Izložba Revolucija: ruska umetnost od 1917. do 1932. traje do 17. aprila