Surovu tržišnu utakmicu teško je igrati emocijama, ali advertajzing agencija New Moment demantuje tu tezu i 2017. svetu šalje poruku ljubavi i mira
Postoje reklame, dobre reklame i reklame zasnovane na velikim idejama – one menjaju i svest i svet. Iako se ponekad čini da živimo u reklami, ova oblast tržišne komunikacije u našem regionu postoji tek nekoliko decenija, i to zahvaljujući Draganu Sakanu, čoveku koji je kreacijom menjao EPP, a ujedno i percepciju tržišta i kod klijenata i kod potrošača. Istu viziju advertajzinga i danas neguje agencija New Moment New Ideas Company, koju sada vode braća Sakan – Lazar i Žarko. Na kraju za njih veoma uspešne 2017. godine sa Žarkom razgovaramo o nagradama, idejama, emocijama i domaćoj kreativnosti koja se ceni na globalnoj sceni.
Žarko, šta je to balkanska kreativnost? Po čemu je ona tako specifična?
Na Balkanu morate biti kreativni da biste prešli ulicu. Kod nas se sve menja, granice, ideologije, vlade, sistemi vrednosti. Kod nas je kreativnost način života.
Zbog ekonomske situacije i stalne neizvesnosti ljudi s ovih prostora primorani su da smišljaju ideje u svakom domenu životu. Naše kolege sa većih tržišta mnogo udobnije žive i ne moraju da misle kreativno svaki dan. Zato smo mi u prednosti. Balkanska kreativnost je sirova i direktna, a takođe je u svom izrazu prepuna emocija. To je osveženje na svetskoj kreativnoj sceni.
Prošle godine agencija New Moment je na najvećoj advertajzing smotri u Kanu osvojila Zlatnog lava za projekat One Book for Peace ili Knjigu za mir. Uhvatili ste se ukoštac sa trenutno najosetljivijim globalnim problemom – a to je sukob dve dominantne religije u svetu – islama i hrišćanstva. Recite nam nešto o toj knjizi, projektu.
Mi smo sa ovom knjigom hteli da podsetimo da se i u hrišćanstvu i u islamu pažnja stavlja na mir, toleranciju, poštovanje roditelja, pomaganje bližnjima i komšijama, nadu i ljubav. To su teme koje se zaboravljaju iako su osnova svakog učenja i preduslov za srećan i ispunjen život.
Knjigu smo štampali i slali svim uticajnim svetskim liderima, poput Putina, pape Franje, Donalda Trampa i mnogih drugih svetovnih i religijskih lidera.
Poruka knjige se putem digitalnih medija proširila, sadržaj knjige je videlo preko 40 miliona ljudi širom sveta. Dosegli smo do srca ljudi sa svih kontinenata. Knjiga nastavlja da živi bez obzira na našu kampanju. Koristi se u svim globalnim mirovnim i međureligijskim konvencijama širom sveta. Drago nam je da smo mi sa Balkana uspeli da pošaljemo poruku mira u svet.
Sve naše aktivnosti se prožimaju i pojačavaju zajednički efekat, a sve u cilju promocije kreativnosti i ideja. Takođe, u kompaniji stvaramo atmosferu zajedništva i bliskosti
Koliko je Lavova i drugih nagrada osvojio New Moment i šta su vam nagrade donele, otvorile?
Ova godina bila je fenomenalna za našu kompaniju i promociju srpske kreativnosti na globalnoj sceni. Osvojili smo priznanja na svim najznačajnijim festivalima u Kanu, Londonu, Berlinu, Portorožu, Ljubljani i Beogradu.
Samo na Kanskom festivalu koji je najprestižniji festival u našoj struci osvojili smo pet Lavova, između kojih i Zlatnog lava za dizajn. Posle toga još mnogo nagrada na svim značajnim festivalima u svetu i Srbiji.
Ova priznanja nam znače mnogo i zahvalni smo domaćoj struci i globalnim kolegama koji su naš trud i talenat prepoznali i nagradili. Nagrade nam otvaraju vrata za globalno tržište i mogućnost za rad na velikim tržištima u razvijenoj Evropi i svetu.
Osim toga, nagrade pomažu u afirmisanju Srbije i Balkana na globalnoj sceni i utiru put svim kreativcima da svoje proizvode ponude svetu.
One Book for Peace podseća da se i u hrišćanstvu i u islamu pažnja stavlja na mir, toleranciju, poštovanje roditelja, pomaganje bližnjima i komšijama, nadu i ljubav, koji su osnova svakog učenja i preduslov za srećan i ispunjen život
Gde je tržišna komunikacija danas i kuda ona ide? Kojim se kanalom najbrže stiže do potrošača?
Do potrošača se najbrže stiže srcem. Mislim da su iskrenost, emocije i odgovorno komuniciranje najvažnije za uspeh brendova danas. Svi znamo da je TV i dalje najvažniji mediji za prenošenje masovne poruke i da digital raste kroz mogućnosti bližeg povezivanja sa potrošačima.
Između vas, kreacije, i potrošača, percepcije, stoji klijent sa svojim zahtevima. Da li su danas klijenti elastičniji ili otvoreniji za malo drugačiji pristup poznatim stvarima ili morate da ih ubeđujete?
Kada imate dobru ideju, svi to prepoznaju. Ponekad se susrećemo sa tim da klijenti ne žele mnogo da rizikuju, pa odbacuju najhrabrije ideje. Da se to ne bi desilo, potrebno je izgraditi poverenje između klijenta i agencije. Kada se uspostavi odnos uzajamnog poštovanja i brige za klijentov biznis, onda se zajedničkim radom postižu vanserijski rezultati. Za to je obično potrebno vreme.
Mi verujemo u filozofiju koju je započeo naš otac. Njegova poslovna ideja bila je da ne pravi novac već proizvode koje ljudi žele
Radili ste i za klijente iz Njujorka i Indije. Da li u radu za podneblja drugačijih kulturoloških obrazaca, iako mislite globalno, morate da savladate lokalne specifičnosti? Bili smo iznenađeni da se naša kreativna strategija i rešenja dopadaju klijentima i potrošačima u Indiji i Njujorku. Oduševili smo se kada su nas odabrali za svog kreativnog partnera. Veliko zadovoljstvo je kada osetiš da te uvažavaju na tako velikim tržištima. Našu kampanju koja je trenutno aktivna u Indiji videće više od milijardu ljudi. Za kreativce iz Srbije to je velika čast.
Vaš otac Dragan Sakan, vizionar novih komunikacija, transformisao je u SFRJ, današnjem regionu, propagandu u advertajzing i doveo ovde čuveni Saatchi & Saatchi . Ne postoji važno ime iz sveta vizuelnih umetnosti i literature koje mu se u tom procesu nije pridružilo. U knjizi Pretty Woman vaš otac opisuje kreativce kao krhke ljude i s posebnom pažnjom govori o emocijama zaposlenih. Da li ste vi nastavili tu tradiciju i kako je moguće brinuti se o ljudskom u svetu, čini se, orijentisanom uglavnom na novac?
Mi verujemo u filozofiju koju je započeo naš otac. Njegova poslovna ideja bila je da ne pravi novac već proizvode koje ljudi žele. Mi smo nastavili tu tradiciju i mnogo polažemo na kvalitet kreativnog proizvoda. Naš proizvod čine ljudi koji kreiraju i vode brigu o idejama. Obični ljudi prave obične ideje, tržištu su potrebne nove, sveže, neobične ideje. Zato su naši ljudi drugačiji. Da bi jedan brod drugačijih ljudi plovio u dobrom pravcu, potrebno je puno pažnje i brige, emocija i tolerancije. Takođe, znamo da je ovaj biznis timski sport. Svi zajedno rade da bi se stvorilo nešto veliko. Verujemo da ideje mogu promeniti svet na bolje. Mi smo primer kako kompanija iz Beograda, uz veliki trud i rad, baveći se idejama, može da bude uspešna, prepoznata na lokalnoj sceni, ali i u svetu.
Našu kampanju koja je trenutno aktivna u Indiji videće više od milijardu ljudi. Za kreativce iz Srbije to je velika čast
U pomenutoj knjizi, koja zaista pokreće na akciju, piše i da ste, između ostalog, vi i vaš brat Lazar inspirisali mnoge kampanje i tzv. velike ideje. Kako prepoznajete veliku ideju i šta vas danas inspiriše?
Jedan od ključnih faktora uspeha je kako prepoznati vrhunsku ideju. Onda ide težak proces u kome se ideja formira i dolazi na svetlost dana. Zatim ide pakovanje i promocija ideje.
Mi koristimo 4S model, ideje moraju biti – Smart (pametne), Simple (jednostavne), Suprise (iznenađujuće) i da izazivaju Sympathy (simpatije). Obično se u praksi ideje ocenjuju tako što znate da li vam ideja budi čudan osećaj u stomaku i da li su vaše kolege ljubomorne na vašu ideju. Ako imate ta dva faktora, ideja je dobra.
Trenutno me inspiriše Holivud i Silicijumska dolina. Ideja kako se kreativni proizvod uz pomoć novih tehnologija prodaje na globalnom tržištu i postaje sastavni deo života ljudi na celom svetu.
Inspirišu me i kompanije koje remete tradicionalne načine poslovanja kao što su Tesla, Uber, Airbnb… naravno, i ljudi koji stoje iza tih kompanija.
Balkanska kreativnost je sirova i direktna, a takođe je u svom izrazu prepuna emocija. To je osveženje na svetskoj kreativnoj sceni
U okviru vaše agencije radi i galerija istog naziva New Moment, a bavite se i izdavaštvom. Šta je aktuelno u tim domenima vaše kuće? Na šta ste ponosni?
Ponosni smo na New Moment magazin za art i advertajzing. Tokom 2017. uradili smo izdanje knjige poznatog svetskog fotografa Boogija, koji je fotografisao Beograd i tako ga predstavio globalnoj javnosti. Moja brat se više od mene bavi galerijom i promocijom kvalitetne muzike, odnosa sa umetnicima i kreatorima iz svih oblasti ljudskog duha. Sve naše aktivnosti se prožimaju i pojačavaju zajednički efekat, a sve u cilju promocije kreativnosti i ideja. Takođe, stvaramo u kompaniji atmosferu kreativnosti i bliskosti.
I za kraj – šta kuca u vašoj agenciji?
Trudimo se da u našoj agenciji kuca srce a ne sat.