21.02.2017.

Scenografija – ambalaža modnih kolekcija

42magazin
Pinterest, Profimedia

Top 10 najboljih scenografija modnih revija po izboru 42

42 magazin scenografije moda

Nakon svake revije sledi novinarsko pitanje dizajnerima: šta je inspirisalo upravo viđenu kolekciju? Jer ovde je reč o primenjenoj umetnosti, a ne larpurlartizmu i ne morate se pitati šta je pisac hteo da kaže, ili šta je na apstraktnoj slici, pa zagledate naziv pokraj rama kako biste bili navedeni na pravu simboliku, koja je ionako samo u vašim rukama i tumačenje je apsolutno vaša sloboda.

Kada je reč o novim modnim kolekcijama, ukoliko vam neke stvari nisu bile najjasnije dok ste gledali modele kako prolaze ili vam se činilo pomalo čudno i možda nenosivo za ulicu, tu su dizajneri da obrazlože inspiraciju i ideju koje stoje iza novih krojeva. Tada sve postaje jasnije, sve složi kao na tetrisu i sve ono što vam je delovalo pomalo čudno dobija smisao. Baš kao da ste dobili formulu za rešavanje zagonetke i onda možete da razlučite da li vam se dopada ili ne ono što ste videli.

Ono što prati svaku inspiraciju i početnu ideju koja nadahnjuje crtanje modela i nastajanje kolekcije jeste scenografija u kojoj treba da se odigra modna predstava. To dođe kao ambalaža finalnog proizvoda ili ukrasni papir za poklon, da ne kažemo šlag na torti ili višnja na šlagu.

Ovaj segment kasnije nije u prodaji kao modeli iz kolekcija, ali nije nimalo manje važan jer upravo on uz pravi izbor muzike daje celokupan utisak koji treba da vas uvede u viziju tvorca i drži do sledeće sezone.

Na ovom projektu radi se nekoliko nedelja pre početka revije i apsolutno je važan svaki detalj. Tim dizajnera, arhitekata i scenografa sa kreatorom osmisle idejni projekat i kada se konačno sve strane slože, realizacija može da počne. Ideja koja se provlači kroz svaki model kolekcije prelazi na šminku, frizuru, aksesoar, pistu, scenografiju i prave muzičke note i tek onda je zapravo kolekcija spremna da se pusti u etar.

Celokupan doživljaj, baš kao u pozorištu ili bioskopu, zaokružuje se gromoglasnim aplauzom otvorenih usta, ponekad naježene kože i tada je ideja sa tvorca prešla na prve redove i sve njihove followere na društvenim mrežama.

E taj redosled je nekolicina malo izokrenula. I to upravo tako što momenat kada sve ono što treba da vas uhvati na kraju revije pred aplauz doživite odmah na početku, pre nego što prvi model zakorači pistom. Tada scenografija govori glasnije, a ideja i koncept dizajnera već se osećaju u vazduhu iako još niste videli nijednu kreaciju. Takvi trenuci se ne zaboravljaju lako, a mi smo ih davno evidentirali i sad baš želimo da ih sumiramo na jednom mestu.

Možda se ne sećamo kako je izgledao svaki šav na nekom modelu sa revije Johna Galliana za jesen-zimu 2008, ali slika atmosfere koju pamtimo momentalno nam vraća isti osećaj oduševljenja koje ne jenjava od tada. To je jedna, a sledi još top 10 nezaboravnih scenografija zbog kojih su revije ostavile trajni utisak i pre nego što su počele.