15.08.2017.

Plastični retrofuturizam u fabrici olova: Vanzemaljci su među nama!

Ivana Vujnović

Kako izgleda retrofuturizam – kao da ste zakoračili u budućnost ili kao da ste se vratili u prošlost?

retrofuturizam

Ambijent koji liči na žurku u kampu iz budućnosti sa svemirskim brodovima rasutim unaokolo zapravo je postavka nove izložbe Utopic Plastic u okviru projekta Friche de l’Escalette, koja se održava do 30. septembra u Marselju na mestu nekadašnje fabrike olova iz 19. veka. Kada je trgovac antikvitetima Touchaleaum iz Galerije 54 kupio ove ruševine, pretvorio ih je u izlagačko mesto umetničkih dela, nameštaja i arhitekture. Inspirisani plastikom kao revolucionarnim materijalom sedamdesetih godina prošlog veka, ondašnji dizajneri ponudili su svoje viđenje kuća koje su bile male, mobilne i inspirisane svemirom. Izložba Utopic Plastic uključuje postavku na otvorenom tri modela modularnih kuća iz tog doba: Hexacube Georgesa Kandilisa i Anje Blomstedt (1972), The Bulle Six Coques francuskog dizajnera Jean-Benjamina (1968) i kuću Futuro finskog arhitekte Mattija Suuronena koja je prvi put prikazana 1968. godine.

Inspirisani plastikom, ondašnji dizajneri ponudili su svoje viđenje kuća koje su bile male, mobilne i inspirisane svemirom

Prvobitno predviđena da bude objekat za odmor, kuća Futro dizajnirana je da bude prenosiva sa mesta na mesto. Kao materijal je izabrana plastika, u to vreme dobijena od vrlo jeftine nafte, a imala je i odlične izolacione karakteristike. Bila je proizvedena u 16 montažnih komada koji su imali mogućnost da budu sastavljeni na licu mesta, a mogla je i da bude prevezena helikopterom na željenu destinaciju. S prečnikom od oko osam metara i visinom malo preko četiri, ova kuća, kada je potpuno nameštena, prima osmoro ljudi.

 

Hexacube je bio zamišljen kao mobilna kuća na plaži. Dizajnirao ju je Georges Candilis, bivši član Le Corbusierovog studija, a Hexacube je bio tek deo većeg kampa za odmor na moru. Serija obuhvata demontažne svemirske ćelije koje se mogu kombinovati da bi se stvorila beskrajna varijacija mobilnih prostora – očaravajuće.

retrofuturizam

Treći paviljon obuhvata konstrukciju francuskog dizajnera Jeana Manevala. Dizajn prototipa prvi put je predstavljen na Sajmu umetnosti 1956. godine, a ušao je u proizvodnju 1968. Prvobitno je postojala zelena, bela i braon verzija, a kasnije je izgrađeno čitavo naselje za odmor na Pirinejima koje je sadržalo 20 Bubble kuća. Prostor površine 32 kvadratna metra namenjen je za četiri osobe, a šest malih prostranih prostora povezano je sa centralnim dnevnim prostorom. Nažalost, nakon debija 1968. proizvedeno je samo 30 Bubble kuća, a 1970. godine proizvodnja je prestala jer su bile previše progresivne za to vreme. Jedna od Bubble kuća biće kompletno restarurirana na licu mesta pred posmatračima izložbe.

Nažalost, nakon debija 1968. proizvedeno je samo 30 Bubble kuća, a 1970. prestali su da ih proizvode jer su bile previše progresivne za to vreme

Postavka u Marselju takođe obuhvata plastičan nameštaj još nekih dizajnera, među kojima su sto Boomerang Mauricea Calka, stolica Baby Molar Vendela Kasla i divan Tomato Eroa Arnioa i definitivno zavređuje da je posetite ako se nađete na jugu Francuske ovog leta.

retrofuturizam