15.12.2016.

Peter Lindbergh – fotograf koji ne retušira svoje slike

Dunja Jovanović
: © Peter Lindbergh, Courtesy of Peter Lindbergh, Paris / Gagosian Gallery, Profimedia

Kada Lindbergh radi za modni magazin, uredništvo potpisuje ugovor da neće menjati njegove fotke

Ko voli modnu fotografiju, zna i voli Petera Lindbergha. A ko se ne razume baš najbolje, sigurno je video poslednji Pirelli kalendar za koji je baš radio fotografije. Peter je jedan od najuticajnijih modnih fotografa u poslednjih 40 godina, a njegovi crno-beli radovi odredili su kurs po kom je modna fotografija plovila još od osamdesetih.

lindberg

Nedavno je u Holandiji otvorena velika izložba posvećena nemačkom fotografu, a na njoj je postavljeno 220 njegovih fotografija. Izložba nije hronološki prikaz umetnikove karijere, već narativ kojim otkrivamo univerzum Petera Lindberga, kroz njegovu jedinstvenu fotografsku perspektivu i odlučnost kojom je uvek i suda uspevao da dobije baš ono što želi.

798a

Izložba Drugačija vizija modne fotografije jeste oda Lindberghovom radu, a podeljena je u devet sekcija: Supermodels, Couturiers, Zeitgeist, Dance, The Darkroom, The Unknown, Silver Screen, Icons i privatne, neobjavljene fotografije koje se po prvi put mogu videti u roterdamskoj galeriji. Posebna, oktobarska naslovna strana časopisa Vogue, na kojoj se nalazi Lara Stone, specijalno je rađena kako bi bila deo ove izložbe.

E sada, kada planiramo put u Roterdam (izložba je otvorena do 12. februara 2017), vreme je i da se podsetimo zbog čega je baš ova izložba užasno bitan momenat za savremenu modnu fotografiju.

Pre dve nedelje objavljen je Pirelli kalendar za 2017. godinu, nosi naziv Emotional i prikazuje 40 neretuširanih crno-belih portreta poznatih glumica, koje su, začudo, potpuno obučene. Ovo je prvi put da vidimo pege Ume Thurman! E, zato je Peter poseban. On ne sakriva ništa i kroz svoje radove govori mnogo. A što je najbitnije, svaka osoba na njegovom portretu je bez šminke, lažne kose, peglanja, sužavanja i ostalih zavrzlama, a opet – svi izgledaju vanvremenski zanosno. Peter danas ima 71 godinu, a opet njegova vizija ostaje jedinstvena šta god da radi. Pirelli kalendar je, kako smo navikli, namenjen muškarcima i svaki mesec krasi nova, polugola (ili sasvim gola) žena. Međutim, Lindbergh ogoli svoje subjekte na sasvim drugačiji način, koji je mnogo bitniji od delova tela. I to je oduvek tako kad je ovaj majstor fotografije u pitanju.

vogue-netherlands-october-2016-lara-stone-elisa-hupkes-by-peter-lindbergh-10a

Lindbergh tera po svome. I dokle god nemate potrebu da retuširate njegove radove, on je srećan. On voli poeziju nesavršenosti. Kada on radi za modni magazin, UREDNIŠTVO potpisuje ugovor da neće dirati njegove fotke. Ne smemo zaboraviti da je upravo on sredinom osamdesetih, objasnio Alexanderu Libermanu, bivšem uredniku američkog magazina Vogue, da nije baš sjajno non-stop prikazivati slike prestilizovanih žena, da mora biti i neke druge perspektive na to kako moderna žena izgleda. Pošto ga nije ubedio, tek je Anna Wintour, kada je došla na čelo magazina, odlučila je da usvoji Lindberghovu viziju. Kada je 1988. fotografisao model Michael Berc za naslovnu stranu, na kojoj je ona vrlo suptilno stilizovana, zatvorene su joj oči i smeje se, napravio je revoluciju. Tada su se rodili mnogi fotografi, kao što su Juergen Teller, Henrik Purienne i drugi slični autori, ljubitelji sirove lepote, koji su potom zavladali modnim tržištem.

Lindbergh kaže da su kozmetičke kompanije isprale mozgove čitavom svetu. Rečenice poput – izgleda umorno, naduvena je, mesnata, kratkih nogu, velikih kukova… čujemo veoma često pri komentarisanju modnih ili beauty fotografija, pa i kad su najveće svetske lepotice na njima. A Peter na to kaže: Pa, šta? Umorna i LEPA!

Izložba Peter Lindbergh Drugačija vizija modne fotografije održava se u Kunsthalu Rotterdam do 12. februara 2017.