20.11.2016.

No-Shave November

Marko Cvetković

Brada je vaša novembarska savest

Pre nekoliko godina bradati muškarci zaposeli su planetu. Brada je odjednom počela da niče na licu svakog drugog muškarca, na Instagramu i ostalim društvenim mrežama, na modnim pistama, a svi su to pripisali sveopštem svetskom trendu hipsterske kontrakulture. Brada je postala simbol bunta, ali i najvažniji atribut muževnosti.

A zapravo, ona nikada nije ni izašla iz mode. Običaj je njen da se s vremena na vreme pritaji u svojim folikulama i onda izađe kad ima nešto da kaže. Najsnažniju poruku donosi baš u novembru, mesecu kada bi bradu trebalo da nose čak i oni koji na tom delu lica imaju tek nekoliko dlaka.

Brada nije garancija da će muškarac postati alfa mužjak. Bradonja nije apriori gubitnik kog je nemoguće zamisliti u odelu od fine tkanine. On po pravilu nije ni dobrica niti agresor spreman na fajt. Taj ukras muškog lica vazda je nosio mnogo oprečnih značenja, sve u vezi s bradom je kontradiktorno i, jednostavno, nije tako jednostavno.

Osim jedne stvari – jednostavno je pustiti bradu. Samo zaboravite na makaze i brijač. U novembru svaki muškarac taj alat treba da odloži na 30 dana.

Naravno, neki muškarci vole bradu, drugi je ne vole. Nekima je ona imanentna, rutinska stvar. Neke žene vole muškarce koji vole i nose bradu, a ima i onih kojima ovaj ukras na licu uopšte nije privlačan. Ali to je stvar ukusa. I on nam sada uopšte nije važan.

Jer u NoShemberu muškarci ne mare za estetiku. Tada ne treba da ih zanima da li će na nekog ostaviti utisak potencijalno opasnog mužjaka ili frajera u trendu, već bradu treba da puštaju za mušku stvar i bore se protiv jedne potencijalno opasne bolesti – koja ne bira.

Tada bi bradu trebalo da nose i zakleti ćelavci, i hipsteri, i trendseteri, i bajkeri, i lenjivci, i sportisti… Najvažnije je da sloboda i divljina na licu budu primećene. Da provociraju razgovor između prijatelja, poznanika, prolaznika, supružnika, da tema o kosmatim površinama skrene u priču o tome koliko je važno da svaki muškarac misli na zdravlje – na vreme. Da ide na redovne preglede, da predupredi pošast zvanu – karcinom, posebno najrasprostranjeniji rak prostate.

Tako je to u NoShemberu, neprofitnom online mesecu i organizaciji posvećenoj podizanju svesti muškaraca o malignim bolestima i prikupljanju sredstava za podršku prevenciji raka, istraživanje i edukaciju.

To je jednomesečno putovanje tokom kojeg bi muškarci trebalo da se odreknu i brijanja i četkanja brade, sa ciljem da svest o ovoj bolesti s kojom mnogi muškarci gube bitku raste kao dlaka, da se novac koji inače troše na alat i kozmetiku za brijanje preusmeri za edukaciju o prevenciji kancera i ljudima koji su kasno otišli lekaru. Pravila su jednostavna.

I da, da ne zaboravimo brkove, i njima je posvećen bratski australijski Movember  (mo-  /moustache/ +  November), čiji je cilj isti, a moto glasi Promeni lice muškog zdravlja (Change the face of men’s health).

Imam bradu najlepšu u gradu

I u Srbiji se nosi brada, a beogradske bradonje podržale su NoShember manifestacijom Imam bradu najlepšu u gradu 6. novembra u prostoru kulture Dorćol Platz. Tada je po drugi put organizovan jedinstven jednodnevni praznik posvećen najlepšem muškom prirodnom aksesoaru, a centralni događaj bio je izbor za najlepšu bradu u više kategorija: najlepša, najduža, najluđa… pa najlepši bradonja po izboru žena, najduži i najluđi brkovi, najbolja kocka, jareća, sidro brada, te najbolji stajling, ponosna brada Srbije na licu neke javne ličnosti…

Svi koji su imali kakvu nedoumicu o održavaju i nezi brade mogli su tada na kratku bradukaciju kod majstora i organizatora ovog događaja Karla Zagorca, frizera i jednog od tri barbersa muškog kluba The Barbers, berbernice iz Karađorđeve 49/1 u Savamali, koja radi po pravilima ove profesije iz tridesetih i pedesetih godina prošlog veka. U taj klub možete se uputiti kada NoShemberu dođe kraj.

The Barbers

Ako želite da zakažete termin za brijanje, trimovanje ili šišanje kod The Barbersa, to zaboravite. Kod njih se ne zakazuje, red za berbersku stolicu sto leta staru morate da čekate. Jer tamo je važno da se družite sa ljudima, da učestvujete u svojevrsnoj javnoj debati o raznim društvenim temama. U ovaj klub se ne ide sa devojkom, jer ženama je tamo ulaz u radno vreme zabranjen, i to je jasno istaknuto na tabli: Gentlemen only, Ladies forbidden. Berberi u ovoj radnji moraju da nose bele mantile, a klijente da posluže pićem. Obično su to Jack Daniel’s i pivo. To su sve pravila iz stare berberske biblije koja se u ovom klubu ne krše.

Kada zakoračite u enterijer iz prošlog veka, ugledate stare berberske fotelje što se okreću za 360 stepeni, vidite da se umesto u šamponjerama kosa i brada peru u lavabou… sigurno ćete se osećati kao da ste se iskrcali iz vremeplova.

Na meniju su šišanje makazama i mašinicom, trimovanje i fazoniranje brade, od tzv. sidra do kocke, standardno brijanje, ali i specijalitet kuće – hedonizam brijanje, koje traje oko pola sata i uključuje masažu lica, brijanje, topli peškir preko lica, te masažu vrata i glave. Rečju – bradonizam.

I ne zaboravite, brada je danas ono što su nekad bili bicepsi. A važno je da je održavana. Ona čuva i podmlađuje kožu lica, zimi dođe kao šal.

Brada je stav. Ona je izraz vašeg slaganja, neslaganja, umora, odmora, smora i ushićenja. Brada je vaša savest i vaša svest u NoShemberu.

 

Fotografije Marka Cvetkovića nastale su u muškom klubu The Barbers jednog običnog radnog dana