04.02.2017.

2CELLOS: Klasičnu muziku treba prilagoditi i mlađoj publici

Dunja Jovanović
Simone Di Luca

Iako su klasični muzičari, proslavili su se obradom Jacksonove pesme Smooth Criminal, pre nekih pet, šest godina. Moram da priznam da, eto, baš toliko vremena nisam išla na njihov YT kanal da tu numeru zapravo i čujem. Međutim, kada sam saznala da ću razgovarati sa dva momka koja su popularizovala violončelo, a za kojima je odlepio region, a potom i svet, red je bio čekirati ga. Posle je sve išlo svojim (prirodnim) tokom – oduševljenje, klik na sledeći njihov video (obradu pesme Thunderstruck), oduševljenje, klik na sledeći… i tako narednih sat vremena. I sada samo mogu da kažem da sam sveži fan Luke i Stjepana koji čine 2CELLOS, i baš mi je drago da sam imala priliku da im postavim nekoliko pitanja.

2cellos-simone-di-luca-photography-open

Hajde da pričamo o godini za nama i o klubu 2016, George Michael je njegov član, a svirali ste sa njim. Kakav je George bio?
George je bio veliki umjetnik sa fenomenalnim glasom i sa odličnim pjesmama. Velika je tragedija da nas je tako mlad napustio. Ono kako smo ga mi doživjeli jeste kao ugodnu, skromnu, sramežljivu i samozatajanu osobu. Jako nas je iznenadila njegova smrt.

Sad ću biti bizarna, ali mislila sam da će se Elton John učlaniti, ali stari poper živi večno. I sa njim ste delili scenu. Da li ste pokupili neku lekciju od legende?
Pokupili smo jako bitnu lekciju. Da su upornost i rad ono što te održi. Bez obzira ne to koliko si velik, ti i dalje moraš raditi kao da si tek na početku.

Negde sam pročitala vaš odgovor da ste uneli revoluciju u tehniku sviranja gudačkih instrumenata. Recite mi nešto više o tome?
Istina je. Popularizirali smo violončelo maksimalno, jer violončelo čak ni u klasičnoj glazbi nije bilo najpopularniji instrument. Mi smo ga doveli u mainstream. Sad toliko mladih ljudi i djece želi svirati violončelo. To je prava revolucija.

Popularizirali smo violončelo maksimalno jer violončelo čak ni u klasičnoj glazbi nije bio najvoljeniji instrument. Mi smo ga doveli u mainstream

Da li je fer ako kažem da u intervjuima volite da provocirate? Da li je bitno za vas kao muzičare da pokažete određeni stav prema javnosti?
Najbitnije je biti svoj u svemu što radiš. Da li je to sviranje, intervju ili bilo što da radiš. Mi nikad ništa ne pokušavamo, mi smo svoji, prirodni.

Kakvu muziku privatno slušate? Da li nekad slušate svoju?
Stjepan: Kad radiš na nečemu, onda to i slušaš jer želiš da to zvuči što bolje. Pogotovo kad gledaš neki video – analiziraš, gledaš kako možeš da se unaprediš. Inače, ovako, rijetko baš slušam sebe, pogotovo kad se radi o opuštanju.
Luka: Volim raznu muziku, od roka do starogradskih pjesama. Sve što inače sviramo na koncertima, pa ne bismo mogli da to izvodimo a da te pesme ne osjetimo. Obojica muziku dijelimo na dobru i lošu.
Stjepan: Kod vas, a i kod nas ima mnogo loše muzike…

001

Kako stojite sa komponovanjem? Planirate li to više da radite?
Stjepan: Istina, nismo baš nešto komponirali, ali sigurno da hoćemo. Mislim da bi nam to moglo jako dobro ići, tako da u budućnosti planiramo više na tome raditi.
Luka: Da, moramo više time da se pozabavimo. Komponirali smo mi, ali tu muziku nitko ne želi da pušta na radio-stanicama. Mada, mogli bismo da radimo numere za neki film na primer. To bi bilo interesantno.

Kad smo kod filmova, počeli ste da radite obrade muzike iz filmova. Kog filma se sećate da vas je prvi put emotivno potresao, bilo da ste zaplakali ili popadali od smeha?
Stjepan:
Ako misliš na naš album, svi ovi filmovi sa albuma imaju potresan, emocionalan završetak. Imamo svega na tom albumu: Titanic, Gladiator, Brave Heart. Sve su to veliki filmovi sa snažnom poukom.
Luka: Meni ovisi od raspoloženja, ali baš ima puno filmova koji su obilježili moje odrastanje. Volim da gledam filmove, i trudim se, kad mogu, da gledam ne samo nove naslove nego i da se vraćam klasicima.

Istina, nismo baš nešto komponirali, ali sigurno da hoćemo. Mislim da bi nam to moglo jako dobro ići

Mnogi muzičari koji su počeli kao klasični tokom karijere promene pravac i rade nešto moderno, nešto što mnogo više ima veze sa pop scenom. Nedavno sam radila intervju sa dirigentom No Borders Orchestra Premilom Petrovićem, koji je rekao da je „klasična scena poput kluba za stariju gospodu“. Šta vi mislite o tome? Kako će izgledati budućnost klasike?
Jednostavno, živimo u takvom dobu kad sve se mijenja. Svijet se mijenja i sukladno sa tim ne možeš vječno držati neka staromodna pravila i načela. To više ne djeluje i treba se prilagoditi i mlađoj publici i široj publici. Treba pronaći način da su svi sretni i zadovoljni.

Sve više DJ-eva sarađuje sa klasičnim muzičarima. Jeff Mills je nedavno imao koncert u Beogradu sa simfonijskim orkestrom. Da li biste i vi radili nešto slično, i ako je odgovor da – sa kim?
Stjepan:
Nismo radili sa DJ-em, ali naš novi album je sniman sa orkestrom. Svi naši veliki koncerti, uključujući i ovaj u Beogradu, biti će uz simfonijski orkestar. Uvijek uvodimo neke novitete u naš repertoar, pa ko zna što nam nosi sutra. Možda neku i takvu suradnju.
Luka: Što da ne. Sigurno je da ćemo u budućnosti i tako nešto uraditi, ili možda nešto još drugačije. Sad smo okrenuti orkestru, i već smo novu turneju, koja počinje kod vas u Beogradu, tako osmislili.

002

A šta mislite, da li je saradnja sa DJ-evima napredak za klasične muzičare? DJ postaje neka vrsta dirigenta, a na kom mestu se nalazi orkestar?
Stjepan: Ovisi koliko je to dobro napravljeno. Može biti katastrofa, a može biti i nešto genijalno. To mora biti na jednom visokom nivou da bi bilo posebno i da bi privuklo širu masu ljudi i imalo smisla za obe strane – i za DJ-a i za orkestar.
Luka: Mi kad budemo radili, biće genijalno!

Koju ulogu igra prijateljstvo kada je vaš posao u pitanju?
Stjepan: Veliku ulogu. Iako smo poslovni partneri, prije svega smo prijatelji. To prijateljstvo nas je i održalo. Razumijevanje i prihvaćanje jedno drugog nam mnogo znači u poslu.
Luka: Odlično se slažemo iako smo različiti. Ja sam mirniji, Stjepan je vatra. Ali mislim da baš zato što smo toliko različiti odlično i funkcioniramo. I znamo se dugo, još kao djeca.

Da li osećate da još uvek treba da se dokazujete na sceni – bilo domaćoj ili stranoj?
Treba pratiti i raditi ono što ti srce kaže. Jednostavno nije stvar dokazivanja nekome, nego raditi u svrhu glazbe, u svrhu umjetnosti.

Vidimo se u BG-u po treći put. Šta ćemo čuti od vas dvojice što do sada nismo?
Stjepan: Čuti ćete novi album na kom smo radili sa Londonskim simfonijskim orkestrom. Prvi put ćemo to izvjesti u Beogradu i jedva čekamo. Biće ludilo, kao i uvijek!
Luka: Prvi deo koncerta će biti posvećen novom albumu, a onda ide onaj naš standardni deo sa pop i rok obradama. Uvijek bude iznenađenja. Ponekad i mi sami sebe iznenadimo. Obavezno dođite, to se ne propušta.

2Cellos sa simfonijskim orkestrom imaćemo priliku da čujemo 25. marta u Kombank areni, s početkom u 20 časova